Istället för kniv och yxa ?

D B; sa:
DU HAR EN A1:A ELLER HUR.
NU ÄR DU TORSK. HI HI.

näää.. men jag har en liknande som inköptes på 80-talet och sedan dess har varit placerad i en låda.. *skäms*

(visst går det att ta av en 2" slana med en Mora på 2sekunder, det e bara en fråga om teknik)

;)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
norpan_; sa:
Nä men 10 sekunder går bra. Och du jag tycker det är fullt tillräckligt...

Alltså, jag fattar inte att hela diskussionen handlar om att hugga slanor? I vilka situationer gör man det? De enda gånger jag kapat slanor och varit på scoutläger eller när vi träna surrning utanför scoutlokalen (och slanorna har vi då fällt med röjsåg i samarbete med kommunen).

Jag ser liksom inte behovet...
 
nermander; sa:
Alltså, jag fattar inte att hela diskussionen handlar om att hugga slanor? I vilka situationer gör man det? De enda gånger jag kapat slanor och varit på scoutläger eller när vi träna surrning utanför scoutlokalen (och slanorna har vi då fällt med röjsåg i samarbete med kommunen).

Jag ser liksom inte behovet...

Jo, fördelen "amerikanska" överlevnadsknivar har, jämfört med vanliga moraknivar från clas ohlsson, är att de fungerar bättre till att bygga sig ett skydd ute i vildmarken.
Då är det inte dumt att kunna fixa slanor.

Fast jag håller med om att det är en aning overkill att släpa på tre hekto extra kniv, när en mora fungerar även till detta, utan att vara för bökig i mer normala situationer (typ grillpinne)
 
Röksvamp; sa:
" ... the blade form descended from the Greek kopis which is about 2,500 years old, thus making the KHUKURI one of the oldest blade forms in the history of the world -- if not in fact the oldest"

Haha! Sicken försäljardynga!

"The Volvo V50 is descended from the old Volvo P1800, which is about 40 years old, thus making the V50 one of the oldest car forms in the history of the world -- if not in fact the oldest"
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
GustavOh; sa:
Jo, fördelen "amerikanska" överlevnadsknivar har, jämfört med vanliga moraknivar från clas ohlsson, är att de fungerar bättre till att bygga sig ett skydd ute i vildmarken.
Då är det inte dumt att kunna fixa slanor.

Men så är det inte, det går lika bra att bygga ett vindskydd eller liknande med en Mora och det går lika fort! Skillnaden är att man kan öppna en bildörr med en "överlevnadskniv"...
 
-Patric-; sa:
Skillnaden är att man kan öppna en bildörr med en "överlevnadskniv"...
Ah, så det är en ersättning om man låst inne bilnyckeln? Kniven är mao främst till användas vid shopping i stan o likn?

Nu kollade jag ATAX, jösses vilken skapelse. Som ett förstorat knogjärn, med egg. Tror inte jag behöver en sån...

/Håkan
 
nermander; sa:
norpan_; sa:
Nä men 10 sekunder går bra. Och du jag tycker det är fullt tillräckligt...

Alltså, jag fattar inte att hela diskussionen handlar om att hugga slanor? I vilka situationer gör man det? De enda gånger jag kapat slanor och varit på scoutläger eller när vi träna surrning utanför scoutlokalen (och slanorna har vi då fällt med röjsåg i samarbete med kommunen).

Jag ser liksom inte behovet...

Ja du Per om du är observant så ser du att det är precis det jag skrev i ett tidigare inlägg!!

/mattias
 
-Patric-; sa:
Men så är det inte, det går lika bra att bygga ett vindskydd eller liknande med en Mora och det går lika fort! Skillnaden är att man kan öppna en bildörr med en "överlevnadskniv"...

Nja, skall jag ta ner slanor och kvista av dom, så tar jag nog hellre en tyngre kniv med större eggvinkel.
Klart att det går med en mora också, nästan lika snabbt, men skulle jag råka ha båda verktygen till hands, skulle jag ta den grövre kniven.

Men bara om jag nu hade släpat med mig båda.

Fast ännu hellre en yxa.
 
GustavOh; sa:
Nja, skall jag ta ner slanor och kvista av dom, så tar jag nog hellre en tyngre kniv med större eggvinkel.
Klart att det går med en mora också, nästan lika snabbt, men skulle jag råka ha båda verktygen till hands, skulle jag ta den grövre kniven.

Men bara om jag nu hade släpat med mig båda.

Fast ännu hellre en yxa.

jaja.. men då e vi överens!
 
-Patric-; sa:
D B; sa:
DU HAR EN A1:A ELLER HUR.
NU ÄR DU TORSK. HI HI.

näää.. men jag har en liknande som inköptes på 80-talet och sedan dess har varit placerad i en låda.. *skäms*

(visst går det att ta av en 2" slana med en Mora på 2sekunder, det e bara en fråga om teknik)

;)

Då har jag något att lära mej.
Vore trevligt om man fick möjligheten
att se någon ta av en slana på 5cm.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.