Isläget mellan Norrköping - Oxelösund

Finns det nån åkdar havsis mellan Bråviken och Oxelösund? Jag och en kompis som aldrig stått på ett par långfärdsskridskor ska göra en utflykt mitt i veckan och har siktat in oss på Nyköpingstrakten. Frågan är, ska man ta skridskor eller badbrallor?:)

Oxelösund:
Vid Stenvik till Jogersö till Buskhyttan har det varit bra is i några veckor nu förutom vid Jogersöbron där det nästan alltid är öppet. Söder om Jogersö och utanför Femöre har det varit öppet till de senaste dagarna. Var ute på Femöre idag och om någon dag till går det nog att åka där ute. Fast det är vanskligt tack vare svallvågorna från fartygen till Oxelösund och Norrköping. Dålig is vid stränderna tack vare vågorna.

Kolla också vattenståndet vid Marviken på SMHI:s sida. Förändrad vattennivå ger strömt vatten som kan ställa till problem med isen...
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7814&l=sv

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för snabbt svar Erik, då finns det iallafall hopp och kompisen har med lina och så får han låna mina isdubbar för han är ju inte "badbar" på vintern, och ispikar har vi.

Är isen fortfarande åkbar eller är den täckt av det förb. "lappmöglet" som är en decimeter tjockt här i Katrineholm? Är det nån idé att ens åka till kusten?

Nu är det kört...

Det kom 1 dm blötsnö under helgen och är 1 plusgrad just nu så det blir ingen ny is utanför. Skidor vallade med klister fungerar fortfarande ;-)

Skit också, likadant som här alltså.

Jag sitter och funderar på om det möjligen kan vara åkbart i Östra Kovikens ytterkant men snön kanske ligger ända ut mot öppet vatten. Jag har ju ingen erfarenhet av havsis och snöfall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips