isklättring i göteborg med omnejd

Det börjar se bättre ut även i Göteborg. Med gårdagens snö kan det nog byggas på lite ytterligare.

Det ser ut som att Troskys i Fjällbo kan vara ledbar om man är tuff; tunt både på bredd och djup, men is hela vägen som ser stabil ut. Hollywood har också vuxit tillbaka lite, men även här lite tunt, i synnerhet ju längre upp du kommer.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Åkte förbi Agnesberg idag och det såg ut att vara rikligt med is, så är det nån som vill sniffa avgaser och hacka is så funkar det säkert bra! Är det nån som är sugen till helgen och saknar en repkamrat, skicka ett meddelande!

/
Karl

Igår när jag kom hem (ca sju), så var ett par stollar på väg att toppa ur på Troskys, så uppenbarligen är den i ledbart skick.

Fina förhållanden i Munkedal.

Var i Munkedal idag (20110226) och det var fina förhållanden för isklättring. Första och andra fallet från vägen väldigt fina.

Är det någon som vet andra bra ställen (med vägbeskrivning) med bra, ledbara isar just nu? Gärna i WI3-5 registret.

Vi körde som hastigast förbi Agnesberg på vägen hem, men det såg inte ut som det var så mycket jämfört med tidigare i vinter. Dock så var det mörkt och vi körde bara förbi i all hast så vi kanske missade något. Är det någon som har färska rapporter om isläget i Agnesberg?

Angående Agnesberg...

Hörde idag att flera eller alla isarna i Agnesberg skulle vara nedtagna av kommunen(?), antagligen av rädsla för att de ska kollapsa ner på vägen. Är det någon som kan bekräfta det?

Rivit is med grävsskopa? Vi kunde ju helt enkelt släppt loss en laddning nyblivna isklättare med dåligt fotarbete så hade de rivit ner 90% gratis... ;-)

För övrigt var jag ute i Lexby i lördags (26 feb) och trots kylan så tycks solen ha gjort det mesta ruttet. Ordinarie pelare finns kvar, men den lätta vägen upp (högersida) är nästan helt bortsmält. Räkna med rutten is, mossa, drytooling och svordomar.

John

läget i helgen?

Nån som har koll på läget på Gullmaren, eller i Göteborgstrakten? Hänger det kvar till på söndag i värmen?

Är det någon som är ute och klättrar i dagarna? Jag har isklättrat några gånger förut och är rätt så sugen på att ge mig ut men har inte någon erfarenhet av isklättring i Göteborgsområdet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips