• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Is i Skåne?

Bra med fri information

Att SIK håller sin information om isläget inom klubben har kanske sina säkerhetsmässiga poänger om man tänker på att de som är mera erfarna ofta åker på isar som är tvivelaktiga för allmänheten.

Däremot tycker jag det är av mycket stort värde om vi på detta forum kan hjälpas åt att tipsa om vilka isar som är säkra och åkbara oavsett vilken nivå av skridskoåkning man sysslar med.

Med den logiken kommer ju Osynlig att stå där med samma "för sent"-insikt nästa vinter också...
Varför det? Hen kan gå med vid nästa introkväll. Dvs i december 2012...
Självklart inte, det var ju inte heller det jag skrev.
Men SIK delger israpporter till folk med enda kravet att ha närvarat på en introkväll. Dvs ofta till oerfarna åkare. Själv får jag inte ihop detta med argumentet att SIK av säkerhetsskäl inte vill riskera att oerfarna åkare tar del av deras israpporter? Inkonsekvent i mina öron.
Måste väl helt och hållet bero på vem som åker...
Jag menade generellt.
Är inte det precis vad en skridskoklubb gör? Med skillnaden att den info man delar kan antas vara mer pålitlig.
Inte SIK, de håller informationen inom klubben.
De åkte inte var som helst, men det kan man inte veta när man bara tittar på. Yddingen brukar dölja en hel del lurigheter. Till och med i detta exceptionell fina isläge vi haft, var det så sent som i helgen lite tunt på sina ställen, och då inte alls bara vid utloppen.
Utlopp och inlopp är sällan några större problem på Yddingen varför jag inte nämnde dessa. Häckebergasjön däremot är som jag skrev en annan femma. Jag skulle givetvis kunna fråga var på Yddingen ni valde att inte åka, men av säkerhetsskäl hemlighåller du väl de tunna partierna? ;-)

Jag har inget generellt emot SIK utan ser det som positivt om de hjälper oerfaret folk ut på isen. Däremot köper jag inte deras argument om att hemlighålla israpporter. Men det är givetvis upp till dem hur de väljer att göra.

Fjällfotasjön var åkbar över nästan hela sjön redan i onsdags förra veckan. Litet öppet vatten norr om öarna, men det har antagligen frusit nu. Sundet vid Orön höll redan för en vecka sen. Vill du tillägga nåt om Fjällfota eller håller du tyst om de dåliga partierna av säkerhetsskäl? ;-)

Jag håller med om att det inte är dyrt med 100 kr. Men för att kunna åka en gång så är det ganska dyrt. Jag har inte fått mersmak än, och detta blir snarare en liten tripp för att testa på. Om jag inte hade fått information av er så hade jag förmodligen åkt till närmsta och enklaste sjön för att helt enkelt testa. Jag hade alltså inte gått med i SIK utan försökt själv och chansat.

Om jag får mersmak och känner att detta är något jag vill hålla på med så kommer jag givetvis att gå med i SIK om där finns bra israpporter för Skåne. Det blir dock inte denna säsongen då jag varken har pengar eller tillräckligt bra skridskor för att åka kontinuerligt. Det gör ont i fötterna...

Dalby Stenbrott

Jag kan rapportera om 2 dm tjock kärnis vid dalby stenbrott idag. Men akta er vid bryggan, det var dykare som sågat upp isen där. Misstänker att dem har märk ut platsen så att ingen går igenom.

Is på Tydingen

Tillbaka till ämnet.
Idag var det bra is på Tydingen i Östra Göinge kommun. Hela sjön var åkbar och istjockleken var runt 20 cm. En del stråk av tunn snö bromade lite på delar av sjön, men annars var det bra is att åka på.
En muntlig rapport säger att även Immeln, som är lite större, ska vara åkbar med säker tjock is.

Höllviken - Klagshamn

Fin åkning mellan Höllviken och Klagshamn idag. Som alltid med havsis varierar kvalitén hela tiden, men jag tycker den över lag var oväntat fin.

Jaha, då börjar det ta sig i Skåne. Någon som varit ute och kollat runt lite?
Har mätt upp ca 4 cm på mindre dammar i nv-skåne. 2 cm kärnis och 2 cm fulis.

Vi åker långfärdsskridsko och spelar pondhockey. Hör av er här om ni är sugna att hänga på.

Åkbart is i Skåne?

Hej!

Jag är sugen på att åka skridskor. Finns det "säkert" is någonstans i Skåne?

Hälsningar

Aldana

Möjligen i frysen.

Nix, den töade bort i julhelgen.

Var ute och paddlade förra helgen på dammarna utanför Perstorp.

Låt det bli vår nu, snälla inte mer vinter nu.

Det är ganska kallt här i Göinge just nu (i skrivande stund visar termometern -20). Är novis på området men borde det inte finnas möjlighet till åkbara isar nu här i trakten, exempelvis Immeln? Eller är det för mycket snö på? Någon som har färsk information? Tack!

Logga in

Tips!