Det går bra att gå över suorvadammen, det finns en öppning för vandrare. Däremot är det inte enkelt att hitta tältplatser i björkskogen (dessutom många sanka partier) som ni tänkt, utan min rekommendation är att ni slår läger efter passage över dammarna innan rengärdet eller uppe vid Njavvejågåsj.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Input på sarekvandring (Gisuris - Bielavárájs - Vássjá - Rinim/Sitojaure - Saltoulukta) 29/8 - 4/9 2026
- Trådstartare Grunewald
- Start datum
-
- Taggar
- #sarek fjällvandra rinim sarek vassjabakte
Vad använder ni för app för att rita in er rutt?Nu närmar sig vandringsresan med stormsteg och vi håller på med matsedel och annan detaljplanering, har ni någon favorit rätt att stoppa i kåsan?
VI har föga förvånat haft problem med SJ och tågtiderna. Ankomst till Suorva i den senare delen av augusti sker kl 17:40 i år och det blir för sent på lördagen med vår plan. Därför åker vi upp en dag tidigare och kommer fram på fredagen. Det ger oss lite luftigare tidplan och vi hoppas kunna gå över Suorvadammen på fredagskvällen och därefter sätta lägger, förslagsvis vid någon av broarna man passerar efter rengärdet på runt 500 möh. Passar det bra eller ska vi försöka fortsätta vidare till Njavvejågåsj på runt 800 - 850 möh?
Visa bilaga 48631
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag skulle absolut direkt gå upp till området runt Njavvejågåsj. Mycket trevligare att tälta på ordentliga fjället, både ur myggsynpunkt och utsiktsmässigt. Som extra bonus är ju jokken allmänt snällare på morgonen, och så har ni kommit en bit på väg direkt också, vilket alltid är skönt.Det går bra att gå över suorvadammen, det finns en öppning för vandrare. Däremot är det inte enkelt att hitta tältplatser i björkskogen (dessutom många sanka partier) som ni tänkt, utan min rekommendation är att ni slår läger efter passage över dammarna innan rengärdet eller uppe vid Njavvejågåsj.
Se bara till att ni inte kommer bort från stigen i björkskogen, det är ett rent helvete att ta sig fram annars, vilket jag erfor första gången från andra hållet och inte hittade stigen förrän långt senare. Det var nog de snårigaste och långsammaste kilometer jag någonsin vandrat.
Det är en toppenfin tur ni har valt, som dessutom är mycket stabil, med Sarekmått mätt: det är inga jättesvåra och nyckfulla vad att tala om, ni får avluta med lättgången led och skrovmål i fantastiska Salto, och ni får se mycket av det finaste Sarek har att erbjuda. Att gå på skrå längs Rapadalens höga väg är visserligen lite jobbigt för fötterna, men vilken utsikt ni får! Glöm bara inte att vända er om då och då, för vyn in mot centrala Sarek är oslagbar.Nu närmar sig vandringsresan med stormsteg och vi håller på med matsedel och annan detaljplanering, har ni någon favorit rätt att stoppa i kåsan?
VI har föga förvånat haft problem med SJ och tågtiderna. Ankomst till Suorva i den senare delen av augusti sker kl 17:40 i år och det blir för sent på lördagen med vår plan. Därför åker vi upp en dag tidigare och kommer fram på fredagen. Det ger oss lite luftigare tidplan och vi hoppas kunna gå över Suorvadammen på fredagskvällen och därefter sätta lägger, förslagsvis vid någon av broarna man passerar efter rengärdet på runt 500 möh. Passar det bra eller ska vi försöka fortsätta vidare till Njavvejågåsj på runt 800 - 850 möh?
Visa bilaga 48631
Håller helt med om att det är mycket finare att tälta uppe vid jokken, men det hänger ju på när bussen faktiskt kommer fram och vädret då passagen över dammarna tar 40 minuter och det mörknar lite tidigare i slutet av augusti. Hittar man inte stigen upp genom björkskogen som kan vara svår att se stundtals, speciellt när man går uppåt, så kan det lätt ta en stund innan man väl kommer fram till Njavvejågåsj.Jag skulle absolut direkt gå upp till området runt Njavvejågåsj. Mycket trevligare att tälta på ordentliga fjället, både ur myggsynpunkt och utsiktsmässigt. Som extra bonus är ju jokken allmänt snällare på morgonen, och så har ni kommit en bit på väg direkt också, vilket alltid är skönt.
Se bara till att ni inte kommer bort från stigen i björkskogen, det är ett rent helvete att ta sig fram annars, vilket jag erfor första gången från andra hållet och inte hittade stigen förrän långt senare. Det var nog de snårigaste och långsammaste kilometer jag någonsin vandrat.
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
Tack för alla svar! Jag tror att vi tar beslut efter dagsform och känsla i kroppen, att resa tar ju på krafterna också! Sedan har vi för vana att skad oss på etapp1 eftersom vi alltid går för långt. Säkrast är nog att slå läger innan tältgärdet.Håller helt med om att det är mycket finare att tälta uppe vid jokken, men det hänger ju på när bussen faktiskt kommer fram och vädret då passagen över dammarna tar 40 minuter och det mörknar lite tidigare i slutet av augusti. Hittar man inte stigen upp genom björkskogen som kan vara svår att se stundtals, speciellt när man går uppåt, så kan det lätt ta en stund innan man väl kommer fram till Njavvejågåsj.
Mygg oroar vi oss inte för då vi antar att temperaturen kryper under 10° C i dygnsmedeltempertur månadsskiftet aug/sep, hoppas åtminstone!
Vad härligt att höra! För ett par år sedan gick några av oss i gruppen Valfojåkkå vadet, vilket gav oss mycket lärdom om djupa och kraftiga vad.Det är en toppenfin tur ni har valt, som dessutom är mycket stabil, med Sarekmått mätt: det är inga jättesvåra och nyckfulla vad att tala om, ni får avluta med lättgången led och skrovmål i fantastiska Salto, och ni får se mycket av det finaste Sarek har att erbjuda. Att gå på skrå längs Rapadalens höga väg är visserligen lite jobbigt för fötterna, men vilken utsikt ni får! Glöm bara inte att vända er om då och då, för vyn in mot centrala Sarek är oslagbar.
Ser fram emot ett häftigt äventyr med vackra vyer, vi ska inte glömma att kolla bakåt!
Tack för svaret och tips Rickard! Hade du i efterhand velat passera Nietjerjåkkå längre nedströms eller är det svårt pga branta raviner och kraftiga flöden?Hej,
Jag har gått enligt bifogad bild. Svårast/farligast var passagen i jokk-fåran direkt söder om Niether. Passage på isig snö-brygga över rinnande vatten + brant. Eventuellt stening passage väster där om. Båda tältplatserna var bra.
Mvh/Rickard
Visa bilaga 48634
Jag använder mig av Qgis, som är ett open source program på datorn för geografisk information.Vad använder ni för app för att rita in er rutt?
Kartan skapade jag själv (leder och symboler) och bakgrundkartan kunde jag tillgå via Lantmäteriets öppna data.
Liknande trådar
Dela: