Feedback på sarektur

Något uppdaterad sträckning där jag valt att ta bort dagsetapper då de kan förvirra lite...

Akkastugorna - Kisurisstugan - Lijggeboullda - Guophervagge - Nasasvagge - Alkavare kapell - Njoatsosvagge - Louttolahko - Sarvesvagge - Neiterippevagge - Alkavagge - Mikka - Piela - Guhkesvagge - Vuovres - Rasekgurra - Pietsaure - Saltoluokta - Kebnats

Tanken är att passera Louttolahko på nordvästra sidan beroende på hur svår terrängen är utmed Louttojåkka och hur det går att passera vadet över jokken från Jiegnavagge, alternativet skulle kunna vara att ta Jiegnavagge till Sarvesvagge... och det kan man ju också göra redan vid Alep Njoatsosjavre har jag sett.

Om tid och ork finns så funderar jag om det kan vara en idé att vid Vouvres gå mot Guodekvagge istället, runda Bivtjatjåhkka och gå mot Rasekgurra som planerat. Det ser intressant ut när jag tittar på kartan, kan nog vara fint att tälta där..

Någon som har information om Guodekvagge och Rasekgurra?

Hur ser terrängen ut mellan Guhkesvagge och Vouvres?
 
Tanken är att passera Louttolahko på nordvästra sidan beroende på hur svår terrängen är utmed Louttojåkka och hur det går att passera vadet över jokken från Jiegnavagge, alternativet skulle kunna vara att ta Jiegnavagge till Sarvesvagge... och det kan man ju också göra redan vid Alep Njoatsosjavre har jag sett.

Jag gick 2006 över på nordvästra sidan av Louhttolahko ungefär så som du beskriver (http://parlindh.se/0608sarek). Louhttojåhkå rinner i en en djup V-ravin, så det är nog jobbigt att följa jokken, men det är lättvandrat så länge man håller upp ordentligt ovanför ravinen. Uppe vid Svenonius glaciär så planar den ut och är också lättare att ta sig över. Dit upp vill du ändå gå! Alternativet är att gå upp mellan Alep och Gasska Njoatssosjavrre och gå de södra grenarna av Jiegnavagge till Louhttolahko, men det har jag inte provat själv. Även jag kan skriva under på att Nåite absolut är värt ett besök om vädret inbjuder.

Om tid och ork finns så funderar jag om det kan vara en idé att vid Vouvres gå mot Guodekvagge istället, runda Bivtjatjåhkka och gå mot Rasekgurra som planerat. Det ser intressant ut när jag tittar på kartan, kan nog vara fint att tälta där.

Det där har jag funderat på också, men inte provat...

Samebyn vid Bietsavrre har ibland en bro utlagd över Avtsusjjåhkå precis vid utflödet i sjön, om bron inte ligger där så går man en bit uppströms (förbi alla korvsjöar) så är den mycket enklare att vada än vid utflödet.

Hur ser terrängen ut mellan Guhkesvagge och Vouvres?

Stenigt. Har man tur så är det ändå ganska lättvandrat, har man otur så finns det områden med blandad storblockig terräng och videsnår - mycket jobbigt.
 
Jag gick 2006 över på nordvästra sidan av Louhttolahko ungefär så som du beskriver (http://parlindh.se/0608sarek). Louhttojåhkå rinner i en en djup V-ravin, så det är nog jobbigt att följa jokken, men det är lättvandrat så länge man håller upp ordentligt ovanför ravinen. Uppe vid Svenonius glaciär så planar den ut och är också lättare att ta sig över. Dit upp vill du ändå gå! Alternativet är att gå upp mellan Alep och Gasska Njoatssosjavrre och gå de södra grenarna av Jiegnavagge till Louhttolahko, men det har jag inte provat själv. Även jag kan skriva under på att Nåite absolut är värt ett besök om vädret inbjuder.

Det där har jag funderat på också, men inte provat...

Samebyn vid Bietsavrre har ibland en bro utlagd över Avtsusjjåhkå precis vid utflödet i sjön, om bron inte ligger där så går man en bit uppströms (förbi alla korvsjöar) så är den mycket enklare att vada än vid utflödet.

Stenigt. Har man tur så är det ändå ganska lättvandrat, har man otur så finns det områden med blandad storblockig terräng och videsnår - mycket jobbigt.

Tack Per, som vanligt nyttiga svar från dig!

Lusläste din berättelse, har för mig att jag kollat in den för nåt år sen... nu var den extra intressant då du stora delar gick enligt min planerade rutt.

Får nog tänka om kring Nåite.... jag sa ju faktiskt förra året när vädret satte stopp... att nästa år då jäklar :). Sambon tyckte inte att Louttolahko lockade så mycket i år, hon fick väl nog med två dagars väntan förra året ;-).

Att komma nära glaciärerna lockar också, frågan är hur barsmälta dom är i juli... förra året så var i stort sett hela nordvästra sidan av Louttolahko snötäckt.

Angående passagen mot Vouvres så kommer vi ju att gå lite mer söderöver än vad du gjorde, jag antar att du gick norr om Sluggajokka. Jag tänker att vi skall gå söder om renvaktarstugan. Jag befarade en väldigt blöt terräng... hm, men det är alltså vide och sten... :-(

Thomas
 
Senast ändrad:
Vägen jag gick över Nienndo i somras från Kukkesvaggebron via renvaktarstugan mot Vouvres var lättare än den jag gick 2006. Fram till renvaktarstugan var det bitvis sumpigt med mycket vide, därefter betydligt torrare och stenigare men ändå mestadels hyfsat lättvandrat. Ungefär så här ser det ut:
 

Bilagor

  • nienddo.jpg
    nienddo.jpg
    71.1 KB · Visningar: 467
Vägen jag gick över Nienndo i somras från Kukkesvaggebron via renvaktarstugan mot Vouvres var lättare än den jag gick 2006. Fram till renvaktarstugan var det bitvis sumpigt med mycket vide, därefter betydligt torrare och stenigare men ändå mestadels hyfsat lättvandrat. Ungefär så här ser det ut:

Ok.. bra, det motsvarade mina förväntningar bättre :)

Jag behöver ju snart inte gå längre, har fått information och bilder från i stort sett hela rutten + att jag redan varit på flertalet ställen... kanske skall stanna hemma ;-)

Skämt åsido... tack för informationen!
 
Jaha... då är det ju snart dags!

Efter en ovanligt intensiv vår med massor av cykelträning inför VR (8:36:)) och ännu mer jobb så har jag äntligen semester...

... och då är det ju som vanlig dags att dra till fjälls, om en vecka är vi på väg!

Livar upp denna gamla tråd med en kompletterande fråga...

I Goupervagge strax innan Nasasvagge tänker jag mig att det skulle kunna vara en idé att vada Kouperjåkka efter Lulep Låvdakruvtasj, gå upp mot Nasajaure och vada Nasasjohkka innan vi går på södra sidan om sjön. Då skulle vi spara någon kilometer... Är det någon som har koll på om det är en bra idé?


Thomas
 
Guodekvágge & Guohpervágge-Násasvágge

Gick hela Guodékvagge i juni 2005 från Gårsågasska till Nienndo. Bedöms som lätt.

Sträckan i Guohpervágge gick jag i juni 1990. Kom tväröver från Ruohtesvágge, ner vid Gasska Låvdakruvtasj, vadade vid Lulep L, vadade Nasasjåkken vid udflödet från sjön och fortsatte til Alggajavrre. Altså precis som du om jag har förstått rätt. Även detta är lätt.

Grundstens nya "På fjälltur" och min uppsats på Utsidan (Olika danska intryck...) har flera tipps från samma ställen.

Ha en bra vandring!
 
Gick hela Guodékvagge i juni 2005 från Gårsågasska till Nienndo. Bedöms som lätt.

Sträckan i Guohpervágge gick jag i juni 1990. Kom tväröver från Ruohtesvágge, ner vid Gasska Låvdakruvtasj, vadade vid Lulep L, vadade Nasasjåkken vid udflödet från sjön och fortsatte til Alggajavrre. Altså precis som du om jag har förstått rätt. Även detta är lätt.

Grundstens nya "På fjälltur" och min uppsats på Utsidan (Olika danska intryck...) har flera tipps från samma ställen.

Ha en bra vandring!

TAckar! Jag har även haft tankar kring att ta den vägen, från Ruohtesvagge som du gjorde, men nu lite inspirerade av Fowwe´s bok valde vi denna :)

Jag har letat lite kring just vägvalet innan uppstigningen till sjön, de flesta rekommendationer jag läst är att gå förbi Nasasjohkka och sen snett tillbaka. Har bara Grundstens gamla bok, och där nämns inte detta. Hittade till slut en site där skrevs att man kunde över som jag föreslår, fast på eventuella snöbryggor... men om de är hållbara vet man ju först när man är framme och då är det ju bra att vet om jokken är vadbar oavsett snö eller inte....

... så tack, för bra info...

//Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.