Med förnamnet SJ om man skall vara lite petig![]()
För att vara extra petig, SJAB.
Norrlandståg AB är ett dotterbolag til SJAB.
SJ(Statens Järnvägar) bedriver ingen tågtrafik .
Med förnamnet SJ om man skall vara lite petig![]()
Jaha är det därför. Tyckte det var så konstigt att det inte gick några direkttåg mellan Gävle och Sthlm vid påsk. Kunde inte heller hitta någon information på deras hemsida. Tack för upplysningen.
För att vara extra petig, SJAB.
Norrlandståg AB är ett dotterbolag til SJAB.
SJ(Statens Järnvägar) bedriver ingen tågtrafik .
Med ett kvadratmeterpris på 1228 för Luleå som kan jämföras med KTH Campus kvadratmeterpris på 2132 så tror jag du har en mycket skev bild av vad det skulle kostat vid stureplan. (BTW, Luleå verkar ha en mycket låg andel andra aktörer jämfört med andra orter)
Källa: Akademiska hus åreredovisning 2007
Christian
Nä jag hoppades så inte var fallet, men när jag ändå googlade för att kolla fakta så presenterade jag dem. (dock tycker jag att KTH:s pris verkar lågt, men motiveras kanske med att det är en hel del lokaler som inte är optimlat och modernt planerade, vad marknadspriset är i Luleå har jag ingen aning om)Självklart tror jag inte att LTU betalar Stureplanshyror eller trodde du verkligen att det var ett allvarligt menat uttalande från min sida?
Däremot är det allvarligt när jag funderar varför AH hyr av Lulebo på samma område där de själva hyr ut lokaler och där de här ledigt utrymme.
Ja såna saker brukar man inte förstå. det finns säkert en jättebra förklaring som endast 2-3 ekonomer i världen förstår (och då kan man ju ofta undra vad de rökt på).
Nä statens föehavanden är ibland smått lustiga, och jag vidhåller att banverket borde få ett mer miljöbetonat uppdrag och mindre ekonomiskt.
Christian
Det verkar som om du missförstått en del.
En resa GBG-Sthlm subventioneras inte.
Det som staten går in och subventionerar är olönsamma sträckor t.ex. övre Norrland och det gör dom för annars skulle dom sträckorna läggas ned vad det gäller persontrafik. Denna trafik upphandlas då av staten. Nu senast var det Norrlandståg AB som vann upphandlingen om trafiken på övre Norrland.
Jag utgick från ett faktum (Gbg-Sthlm ~500 kr) och undrade vad det egentliga priset vore. Jag tolkar ditt svar som att det egentliga priset vore ~500 kr.