Ingen tågförbindelse......

nej de gör sig ingen extra hacka, för staten betalar inte för detta extra tåg, och då går de back på det. (såvida du inte verkligen vill betala vad det kostar).

Så ska du klaga, gör det på staten (eller din och andra resenärers betalningsvilja)

Christian


Vad kostar det så att säga verkligen? Vilka biljettpriser krävs för att icke subventionerad tågtrafik ska gå ihop?
 

avslutad210712

Gäst
Tågen ersätts med bussar men turistnäringen i norrbotten anser att tåget har en vackrare utsikt än vad man får från bussarna och tror att man därför tappar turister vilket jag inte tror. Skulle dock föredra att åka tåg hela vägen istället för att byta till buss i Kiruna men det är mest en praktisk fråga. Upp till fjället kommer Ni att komma. Problemet i det här fallet är att man byter operatör på Norrlandstågen och SJ's tidtabell är inte sammalika som Connex/Veolia har/hade och Banverket har tydligen utgått från C/V's när man bestämde vilka tider järnvägen skulle vara avstängd. Känns dock lite kryptiskt eftersom jag har svårt att tro att de tänker köra järnmalmen till Narvik med lastbil och den transporten tror jag går dygnet runt. Ett större hot mot tåg till fjällen är att LKAB vill stänga hela banan norr om Kiruna för persontrafik och använda den som sin egen lilla transportsträcka.

Efter att ha läst vad en av SJ's företrädare sagt så är jag inte längre så säker på att de sätter in bussar norr om Kiruna. Så det kanske var bättre förr när Connex/Veolia hade hand om Norrlandstrafiken för de satte i alla fall in bussar på sträckan vid banarbeten. Vore intressant att veta vad Rikstrafiken upphandlat när det gäller Norrlandstågen dvs har de upphandlat trafik till Kiruna eller till Narvik.

[Redigerat - inlagt efter ovanstående]

Tågtrafiken från Stockholm och Göteborg till övre Norrland är en av Rikstrafikens största upphandlingar. Avtalet innebär att SJ AB kommer att köra en daglig förbindelse Nattåg Stockholm-Narvik och Göteborg-Narvik. Dessutom innebär avtalet att det körs Dagtåg Luleå- Kiruna och Kiruna- Narvik.

http://www.rikstrafiken.se/default2.asp?sprak=1053&id=313&topp=7

Så det lär nog vara svårt för SJ att vägra att köra bussar norr om Kiruna i sommar.
 
Vad kostar det så att säga verkligen? Vilka biljettpriser krävs för att icke subventionerad tågtrafik ska gå ihop?

Ingen aning, men i länken i inlägget ovan finns antaligen alla underlag.

Jag orkar inte räkna ut den exakta summan (och den blir inte exakt då man måste approximera med fyllnadsgrader på tågen och sånt);)
 
Ingen aning, men i länken i inlägget ovan finns antaligen alla underlag.

Jag orkar inte räkna ut den exakta summan (och den blir inte exakt då man måste approximera med fyllnadsgrader på tågen och sånt);)

Men du måste ju ha en tillräcklig aning för att kunna konstatera att tågbiljetter vore orimligt dyra om det inte vore för statlig subventionering? :)

Enkel resa Gbg-Sthlm kostar grovt sagt 500 kr. Vad vore det egentliga priset; 1000 kr, 5000 kr, 10000 kr?

(Jag tänker mest högt, skall såklart googla lite..)
 
Så det lär nog vara svårt för SJ att vägra att köra bussar norr om Kiruna i sommar.
Det är nog snarare tvärtom så att om det inte står något i avtalet om att de måste sätta in bussar om spåret är avstängt, så har de rätt att vägra köra.

Men Länstrafikens bussar går ju dagligen oavsett den saken, så inte blir det några problem att ta sig dit inte.

Dessutom törs jag nästan sätta huvudet på att hela debatten bara är ett spel för galleriet. Förmodligen kommer tågen att gå, fast ännu långsammare än vanligt och kanske blir vissa avgångar vissa dagar inställda. Precis som vanligt med andra ord.
 
Men du måste ju ha en tillräcklig aning för att kunna konstatera att tågbiljetter vore orimligt dyra om det inte vore för statlig subventionering? :)

Nope, det har jag inte. men fabror staten har ju kommit fram till att SJ behöver drygt 80 miljoner per år i bidrag för norrlandstrafiken (läs på länken ovan). Jag tror inte att de hade pyntat dessa pengar om det istället bara varit att höja avgfterna och så var problemet löst (sök på ordet biljettpris och ordet dyrt i detta forum så hittar du exakt vad folk tycker ).
 
fabror staten har ju kommit fram till att SJ behöver drygt 80 miljoner per år i bidrag för norrlandstrafiken .
Nej, det är precis tvärtom. Rikstrafiken har upphandlat verksamheten, dvs bett tänkbara aktörer komma fram till vad de vill ha för att driva den. SJ kom med andra ord själv fram till att de behöver 87 mille per år.

Detta betyder dock inte att de inte skulle kunna höja vinsten genom att sätta in fler tåg eller vagnar när efterfrågan på biljetter är som störst, till exempel vid storhelger. Det har väl också alla som hittills kört sträckan för det mesta gjort.
 

avslutad210712

Gäst
Det är nog snarare tvärtom så att om det inte står något i avtalet om att de måste sätta in bussar om spåret är avstängt, så har de rätt att vägra köra.

Men Länstrafikens bussar går ju dagligen oavsett den saken, så inte blir det några problem att ta sig dit inte.

Dessutom törs jag nästan sätta huvudet på att hela debatten bara är ett spel för galleriet. Förmodligen kommer tågen att gå, fast ännu långsammare än vanligt och kanske blir vissa avgångar vissa dagar inställda. Precis som vanligt med andra ord.

För oss med hund är det ett problem med bussar eftersom vi aldrig är garanterade att få åka med vilket vi är med tåg. Dessutom blir det dyrare om man först skall betala tåget upp till Kiruna och sen buss därifrån. Om man sen utgår från dagens tidtabeller så kommer tåget 16.08 till Kiruna medans bussen går 14:15 vilket innebär en övernattning i Kiruna och då börjar det bli betydligt dyrare.

Nåväl det enklaste är väl att man får ta kontakt med Rikstrafiken och fråga hur det hela är upphandlat.
 
Men du måste ju ha en tillräcklig aning för att kunna konstatera att tågbiljetter vore orimligt dyra om det inte vore för statlig subventionering? :)

Enkel resa Gbg-Sthlm kostar grovt sagt 500 kr. Vad vore det egentliga priset; 1000 kr, 5000 kr, 10000 kr?

(Jag tänker mest högt, skall såklart googla lite..)

Det verkar som om du missförstått en del.
En resa GBG-Sthlm subventioneras inte.
Det som staten går in och subventionerar är olönsamma sträckor t.ex. övre Norrland och det gör dom för annars skulle dom sträckorna läggas ned vad det gäller persontrafik. Denna trafik upphandlas då av staten. Nu senast var det Norrlandståg AB som vann upphandlingen om trafiken på övre Norrland.
 
Nej, det är precis tvärtom. Rikstrafiken har upphandlat verksamheten, dvs bett tänkbara aktörer komma fram till vad de vill ha för att driva den. SJ kom med andra ord själv fram till att de behöver 87 mille per år.

Ja oavsett vem som räknade är det staten som står för miljonerna. Vem som räknade var knappast det viktigaste i sammanhanget.

Detta betyder dock inte att de inte skulle kunna höja vinsten genom att sätta in fler tåg eller vagnar när efterfrågan på biljetter är som störst, till exempel vid storhelger. Det har väl också alla som hittills kört sträckan för det mesta gjort.


Hur skulle det höja deras vinst. Får de mera betalt av staten då? Om tåget de sätter in får 50% beläggning, vem står för kostnaden för de obetalda platserna? (jag tror inte att staten betalar för alla platser som operatören väljer att sätta in oavsett om de säljs eller inte, då skulle SJ kunna köra ett tåg varje kvart och strunta i att sälja biljetter)
 
Under påsken kommer mycket av trafiken norrut från Stockholm att stängas av. Gäller även trafiken mot Västerås. Vissa tåg kommer att utgå från Upplands Väsby och det här kommer att drabba åtskilliga fler resenärer än när dom ställer in vissa tåg på malmbanan.
Detta beror på spåromläggningar för Citytunnelbygget.

Jaha är det därför. Tyckte det var så konstigt att det inte gick några direkttåg mellan Gävle och Sthlm vid påsk. Kunde inte heller hitta någon information på deras hemsida. Tack för upplysningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.