Ingen tågförbindelse......

Vad är ett egentligt pris? Är det priset det kostar att producera resan eller vad du betalar? Vilken biljettkategori pratar vi om? Vad kostar tex en flygresa till LOndon? 99kr med Ryan eller 4000 kr med SAS i affärsklass?

Det var du som började tala om att "betala vad det egentligen kostar". Då förutsatte jag att du också hade en acceptabel definition.
 
Det var du som började tala om att "betala vad det egentligen kostar". Då förutsatte jag att du också hade en acceptabel definition.


Du kan förutsätta hu mycket du vill. Men är du bara ute efter att märka ord kanske www.sysidan.se kan vara bättre för dig.

Faktum kvarstår. Staten betalar för att få tågen att gå, dvs de pris som du som resenär betalar är uppenbarligen inte det pris som operatörerna behöver för att de ska kunna driva verksamheten. Sen som jag visat så tar staten ut en del avgifter (som jag anser man borde ta bort). Kanske tar de ut varandra, jag vet inte. Jag har inte alla svar och ger inte heller sken av att ha det.

Men ska vi nu förutsätta (det som du gjort i flera inlägg), så förutsäter jag att du inte har något konkret att komma med just nu.

Christian
 
Men ska vi nu förutsätta (det som du gjort i flera inlägg), så förutsäter jag att du inte har något konkret att komma med just nu.

Hallå? Läser du inte mina inlägg?

Jag frågade dig vad det egentligen kostar, om man "verkligen vill betala vad det kostar" (dina egna ord). Det är alltså upp dill dig att komma med något konkret (t ex en siffra), eller allra minst förklara vad en "egentlig kostnad" är.. (Siffran som nämns har du redan sagt att du inte känner till, och förklaringen av så kallad "egentlig kostnad" har jag förstått är ganska dunkel och beroende på hur man räknar, så du behöver inte göra dig mer besvär)

Jag skrev det alldeles nyss men jag tar det igen så att det kanske går hem: jag har bara ställt en fråga, inte påstått, förutsatt eller "kommit med" något. Hur kan du tycka att det är upp till mig att komma med något konkret, när det är jag som ber dig om ett förtydligande?
 
Senast ändrad:
Nej Henrik, jag läser din inlägg. Du förutsatte tex en femhundring i ett annat svar förut, ganska taget ur luften, och inte baserat på det inlägg du citerade.

men en debatt där du vill ha definitioner och sifror och förutsätter att vi ska serva dig med massor av detaljfakta är jag inte intresserad av. Jag har klart och tydligt redogjort för vad jag vet och vad jag googlat fram.

Så för att sammanfatta.

1. Tågtrafiken till Norrland (från södra sverige) går inte ihop sig ekonomiskt
2. Tågtrafiken till Göteborg (från Stockholm) går ihop ekonomiskt (har du läst om de som ska börja köra lågpris där?)
3. Banverket tar ut ospecificerat stora avgifter för att köra tågen.
4. Fordonsskatten för den tunga trafiken är för låg (därav alla lastbilar på vägarna)

(min ståndpunkt är där att banverket bör sänka sina avgifter och att fordonsskatten för tunga trafiken bör höjas)

Om du har något att komma med där så är du så välkommen. Men om du undrar exakt hur mycket det kostar SJ (eller nått av alla deras dotterbolag) att producera just en viss plats på ett specifikt tåg får du nog vända dig till dem. Sådana uppgifter brukar de inte ha med i årsredovisningen.

mvh Christian
 
Nu är det ju ingalunda samma sak att persontrafiken till övre norrland går med förlust som att varje enstaka persontåg dit är en förlustaffär i sig.
Man får väl anta att [den bokstavskombination som nu kör] har vissa kostnader oavsett om tågen går eller inte.

Jag skulle verkligen tippa att ett tillräckligt fullt extratåg vore en vinst för operatören, om den bara kan skrapa ihop tågsetet.


När det gäller priserna på tåget så är det en hund begraven någonstans. Det BORDE inte vara billigare att transportera människor med buss än tåg (på befintlig räls) med tanke på hur mycket effektivare ett tåg är.
 
Nu har jag medvetet låtit bli att läsa tråden under ett dygn för att svalka mina och andras känslor, då jag tycker att det lätt eskalerar till en lite hätsk stämning (inte minst från min sida!).

Nej Henrik, jag läser din inlägg. Du förutsatte tex en femhundring i ett annat svar förut, ganska taget ur luften, och inte baserat på det inlägg du citerade.

Hm, jag är inte säker på vad som menas. Jag har skrivit att Gbg-Sthlm kostar 500 kronor (det är ett faktum), och senare, pga Smailas inlägg, drog jag slutsatsen att att det priset inte är subventionerat, dvs att den sträckan bär sig ekonomiskt. Vad gäller norrlandstrafiken sökte jag bara mer detaljer än bara att den inte bär sig.


men en debatt där du vill ha definitioner och sifror och förutsätter att vi ska serva dig med massor av detaljfakta är jag inte intresserad av. Jag har klart och tydligt redogjort för vad jag vet och vad jag googlat fram.

Jag förstår! Jag har inte menat att kräva dig på alla detaljer, däremot tyckte jag att du skrev som om du hade detaljkunskaper. Därför blev jag nyfiken. När det visar sig att du inte har det så menar jag inte att racka ner på dig för det. Jag får helt enkelt söka själv. Helt okej med mig, och jag är tacksam för den information jag ändå fick.

(Det kan uppfattas som klander att bli förhörd om information man inte har, men så menade jag inte med min fråga.)


Så för att sammanfatta.

1. Tågtrafiken till Norrland (från södra sverige) går inte ihop sig ekonomiskt
2. Tågtrafiken till Göteborg (från Stockholm) går ihop ekonomiskt (har du läst om de som ska börja köra lågpris där?)
3. Banverket tar ut ospecificerat stora avgifter för att köra tågen.
4. Fordonsskatten för den tunga trafiken är för låg (därav alla lastbilar på vägarna)

(min ståndpunkt är där att banverket bör sänka sina avgifter och att fordonsskatten för tunga trafiken bör höjas)

Punkt 1 och 2 är information jag uppskattar att få.

Punkt 3 leder till att jag måste googla lite mer på egen hand. :)

Punkt 4 håller jag med om.

Nu ska jag snart testa lite nya ölsorter, och därför förhoppningsvis inte skriva fler inlägg ikväll..

(Och Rongedal vinner.)

Godkväll!
 
Hej Henrik, sitter här och slökollar på TV och surfar. Vi verkar ju överens, det är ju bra. Om du kommer fram till svaret på punkt 3 så dela med dig.

Sen två avslutande punkter. Har du provat portvin istället för öl? Ska själv på portvinsprovning ikväll.

Och vad är Rongedal? Är det en ny vandringsled i Norge?

Christian
 
Hej Henrik, sitter här och slökollar på TV och surfar. Vi verkar ju överens, det är ju bra. Om du kommer fram till svaret på punkt 3 så dela med dig.

Sen två avslutande punkter. Har du provat portvin istället för öl? Ska själv på portvinsprovning ikväll.

Och vad är Rongedal? Är det en ny vandringsled i Norge?

Christian

Jaha det blev ett inlägg till. Kan ju passa på att tipsa om Oppigårds Spring Ale, den är faktiskt god. Lite besk. Har en flaska Grådask i köket, bra att du påminde mig, ska ta en droppe sådant faktiskt, mums. Tjuvade annars Gato Negro ur en öppnad flaska. :) Gled in på portvin via madeira, men jag har ingen egentlig uppfattning om vad som är bra. Då jag numera får lön så blir det botanisering hädanefter.

Rongedal är historia.. Suck.

Men TIK slog Modo!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.