Ingen tågförbindelse......

avslutad210712

Gäst
För att vara extra petig, SJAB.
Norrlandståg AB är ett dotterbolag til SJAB.
SJ(Statens Järnvägar) bedriver ingen tågtrafik .

För att vara riktig extra petig och med risk för att tidningen har fel men enligt dem så står det

"- Men det förutsätter förstås att man är ute i mycket god tid, helst tre månader innan man ska åka, säger Björn Nilsson, chef för SJ Norrlandståg AB."

Dvs det står nog SJ Norrlandståg AB och inte SJAB Norrlandståg AB

Fast nu finns det liksom risk för att vi fastnar i en rätt onödig debatt. Det viktiga är kanske att ta reda på om tågen går som tåg eller bussar eller inte alls norr om Kiruna i sommar.
 

avslutad210712

Gäst
Har varit i kontakt med Rikstrafiken och svaret är att tågtrafiken är upphandlad till (och från) Narvik så på ett eller annat sätt kommer man att ta sig vidare norr om Kiruna utan att behöva byta trafikbolag dvs det är SJ Norrlandståg AB's (eller möjligen SJAB Norrlandståg AB's *L*) ansvar att se till att passagerarna kommer dit de skall.
 
En liten ekonomisk observation:

Om staten bestämde sig för att tåg är miljövänligt och dels satte en ordentlig koldioxidskatt på bränslet, dels tog ut skatter på tunga fordon på våra vägar som låg i paritet med det slitage det gör. Och sen även sänkt vinstkravet på banverket så skulle de knappast behöva subventionera tågen sen. De skulle snarare behöva bygga ut både spår opch hamnar i hela norra sverige, och vi skulle få ett mer miljövänligt sverige.

Jag fattar inte varför staten så krampaktigt ska driva banverket som ett affärsdrivande verk med vinstkrav (nåja 71% finansieras via staten och banavgifterna är ca 500 miljoner år 2005). Släpp dessa 500 miljoner och låt fler köra tåg.
 

avslutad210712

Gäst
Av samma orsak som man har ett vinstkrav på animaliska, förlåt akademiska hus heter de ju, vilket gör att universitet och högskolor får ta från sina forskningsmedel för att betala AH's vinst. Här i Luleå har vi den lustiga situationen att AH hyr av Lulebo på universitetsområdet. För att LTU lägger beslag på alla AH's ytor kanske någon tror. Inte alls för det finns massor av lediga utrymmen där de skulle kunna klämma in sig men de är förstås inte lika nyrenoverade som Lulebos lokaler är. Att LTU säger upp 5000 kvadratmeter verkar inte heller göra att de ryms. För det kan väl inte vara som en av de anställda på AH sa "vi har inte råd att hyra av oss själva för vi har så höga hyror" *L*.

Och nej - hyrorna hos AH i Luleå är definitivt inte marknadsanpassade efter hyresnivån i Luleå möjligen efter nivån vid Stureplan.
 
Med ett kvadratmeterpris på 1228 för Luleå som kan jämföras med KTH Campus kvadratmeterpris på 2132 så tror jag du har en mycket skev bild av vad det skulle kostat vid stureplan. (BTW, Luleå verkar ha en mycket låg andel andra aktörer jämfört med andra orter)

Källa: Akademiska hus åreredovisning 2007

Christian
 

avslutad210712

Gäst
Med ett kvadratmeterpris på 1228 för Luleå som kan jämföras med KTH Campus kvadratmeterpris på 2132 så tror jag du har en mycket skev bild av vad det skulle kostat vid stureplan. (BTW, Luleå verkar ha en mycket låg andel andra aktörer jämfört med andra orter)

Källa: Akademiska hus åreredovisning 2007

Christian

Självklart tror jag inte att LTU betalar Stureplanshyror eller trodde du verkligen att det var ett allvarligt menat uttalande från min sida?

Däremot är det allvarligt när jag funderar varför AH hyr av Lulebo på samma område där de själva hyr ut lokaler och där de här ledigt utrymme.
 
Självklart tror jag inte att LTU betalar Stureplanshyror eller trodde du verkligen att det var ett allvarligt menat uttalande från min sida?
Nä jag hoppades så inte var fallet, men när jag ändå googlade för att kolla fakta så presenterade jag dem. (dock tycker jag att KTH:s pris verkar lågt, men motiveras kanske med att det är en hel del lokaler som inte är optimlat och modernt planerade, vad marknadspriset är i Luleå har jag ingen aning om)

Däremot är det allvarligt när jag funderar varför AH hyr av Lulebo på samma område där de själva hyr ut lokaler och där de här ledigt utrymme.

Ja såna saker brukar man inte förstå. det finns säkert en jättebra förklaring som endast 2-3 ekonomer i världen förstår (och då kan man ju ofta undra vad de rökt på).

Nä statens föehavanden är ibland smått lustiga, och jag vidhåller att banverket borde få ett mer miljöbetonat uppdrag och mindre ekonomiskt.

Christian
 

avslutad210712

Gäst
Ja såna saker brukar man inte förstå. det finns säkert en jättebra förklaring som endast 2-3 ekonomer i världen förstår (och då kan man ju ofta undra vad de rökt på).

Nä statens föehavanden är ibland smått lustiga, och jag vidhåller att banverket borde få ett mer miljöbetonat uppdrag och mindre ekonomiskt.

Christian

Det första *L*

Det andra håller jag helt med om.
 
Det verkar som om du missförstått en del.
En resa GBG-Sthlm subventioneras inte.
Det som staten går in och subventionerar är olönsamma sträckor t.ex. övre Norrland och det gör dom för annars skulle dom sträckorna läggas ned vad det gäller persontrafik. Denna trafik upphandlas då av staten. Nu senast var det Norrlandståg AB som vann upphandlingen om trafiken på övre Norrland.

Hum, blandar du ihop något nu? Jag ställde en fråga. Hur kan det tyda på ett missförstånd?

Jag utgick från ett faktum (Gbg-Sthlm ~500 kr) och undrade vad det egentliga priset vore. Jag tolkar ditt svar som att det egentliga priset vore ~500 kr.
 
Senast ändrad:
Jag utgick från ett faktum (Gbg-Sthlm ~500 kr) och undrade vad det egentliga priset vore. Jag tolkar ditt svar som att det egentliga priset vore ~500 kr.

Vad är ett egentligt pris? Är det priset det kostar att producera resan eller vad du betalar? Vilken biljettkategori pratar vi om? Vad kostar tex en flygresa till LOndon? 99kr med Ryan eller 4000 kr med SAS i affärsklass?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.