Ingen tågförbindelse......

Jag läste om detta i lokaltidningen (NA) imorse. Där stod att stoppet gällde vissa tider under dygnet. Bland annat skulle inte nattåget söderifrån ha förbindelse vidare till Narvik.
Där rök min vandringsplanering, eller...?

HåkanF
 
Jag läste om detta i lokaltidningen (NA) imorse. Där stod att stoppet gällde vissa tider under dygnet. Bland annat skulle inte nattåget söderifrån ha förbindelse vidare till Narvik.
Där rök min vandringsplanering, eller...?

Hur ska det nu gå med kampanjen för Frippes Fall?

Alltså, det verkar ju helt kontraproduktivt, detta måste väl vara den del av säsongen (ihop med sport-/påsklov) då det är mest angeläget för såväl Banverk som operatörer att marknadsföra tåget (inte minst nattåget) som transportlösning och visa på dess bekvämlighet...?
 
Vaddå, det är väl inte första gången den sträckan är stängd?
När malmtågen spårat ur ersätts ju tågen med buss och så borde väl ske även i detta fallet...?

/M
 
Ifall Banverket inte rustar eller underhåller banan så blir det klagomål och rustar eller underhåller dom banan blir det klagomål för det. Moment 22.
Att man har fått åka buss vissa sträckor förr har inte hindrat någon fjällvandring för min del.
 
Turister på tåg utgör nog bara någon promille av trafiken där, så det finns nog ingen orsak att ta hänsyn till dem.
 
Turister på tåg utgör nog bara någon promille av trafiken där, så det finns nog ingen orsak att ta hänsyn till dem.
Det är detta som är så förb*at, att turisterna utgör en liten del av tågresenärerna, samtidigt som det är en stor andel av turisterna som är beroende av tåget.

Själv sitter jag och svär över att det bara går ett tåg norröver per dag under påsken. Bra tänkt där! M t p hur länge det varit fullbokat så hade de kunnat göra sig en bra hacka på att klämma in nåt extra tåg, som man ofta gör kring jul (då man f ö höjer biljettpriserna, i samma anda!)
 
Det är detta som är så förb*at, att turisterna utgör en liten del av tågresenärerna, samtidigt som det är en stor andel av turisterna som är beroende av tåget.

Själv sitter jag och svär över att det bara går ett tåg norröver per dag under påsken. Bra tänkt där! M t p hur länge det varit fullbokat så hade de kunnat göra sig en bra hacka på att klämma in nåt extra tåg, som man ofta gör kring jul (då man f ö höjer biljettpriserna, i samma anda!)

Under påsken kommer mycket av trafiken norrut från Stockholm att stängas av. Gäller även trafiken mot Västerås. Vissa tåg kommer att utgå från Upplands Väsby och det här kommer att drabba åtskilliga fler resenärer än när dom ställer in vissa tåg på malmbanan.
Detta beror på spåromläggningar för Citytunnelbygget.
 

avslutad210712

Gäst
Tågen ersätts med bussar men turistnäringen i norrbotten anser att tåget har en vackrare utsikt än vad man får från bussarna och tror att man därför tappar turister vilket jag inte tror. Skulle dock föredra att åka tåg hela vägen istället för att byta till buss i Kiruna men det är mest en praktisk fråga. Upp till fjället kommer Ni att komma. Problemet i det här fallet är att man byter operatör på Norrlandstågen och SJ's tidtabell är inte sammalika som Connex/Veolia har/hade och Banverket har tydligen utgått från C/V's när man bestämde vilka tider järnvägen skulle vara avstängd. Känns dock lite kryptiskt eftersom jag har svårt att tro att de tänker köra järnmalmen till Narvik med lastbil och den transporten tror jag går dygnet runt. Ett större hot mot tåg till fjällen är att LKAB vill stänga hela banan norr om Kiruna för persontrafik och använda den som sin egen lilla transportsträcka.
 
Jag läste om detta i lokaltidningen (NA) imorse. Där stod att stoppet gällde vissa tider under dygnet. Bland annat skulle inte nattåget söderifrån ha förbindelse vidare till Narvik.
Där rök min vandringsplanering, eller...?

HåkanF

Läste det också i NA och blev lite orolig men tänkte att det måste ju gå bussar och skulle det av någon outgrundlig anledning ej gå så får man väl ta tummen, upp ska jag.
 
Själv sitter jag och svär över att det bara går ett tåg norröver per dag under påsken. Bra tänkt där! M t p hur länge det varit fullbokat så hade de kunnat göra sig en bra hacka på att klämma in nåt extra tåg, som man ofta gör kring jul (då man f ö höjer biljettpriserna, i samma anda!)

nej de gör sig ingen extra hacka, för staten betalar inte för detta extra tåg, och då går de back på det. (såvida du inte verkligen vill betala vad det kostar).

Så ska du klaga, gör det på staten (eller din och andra resenärers betalningsvilja)

Christian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.