Syfte må ju vara en sak... Fakta är att de är värdelösa när det regnar.
Impregnera Klättermusen?
- Trådstartare Virrhönan
- Start datum
Min KM Rimfaxe anorak är inte alls värdelös på samma sätt som en oimpregnerad G1000-jacka. Det är tom väldigt stor skillnad, Fjällräven blir blöt direkt medan anoraken håller bra för lättare regn. Dock ingen regnjacka så om man inte kan torka på em/kväll så tar jag med en packbar regnjacka. Jag är otroligt nöjd med min anorak och har den mest på vintern - har ett gäng jackor i softshell, bomull och G1000 m.m.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Min KM Rimfaxe anorak är inte alls värdelös på samma sätt som en oimpregnerad G1000-jacka. Det är tom väldigt stor skillnad, Fjällräven blir blöt direkt medan anoraken håller bra för lättare regn. Dock ingen regnjacka så om man inte kan torka på em/kväll så tar jag med en packbar regnjacka. Jag är otroligt nöjd med min anorak och har den mest på vintern - har ett gäng jackor i softshell, bomull och G1000 m.m.
Det är egentligen det jag menar med min fråga längst ner på förra sidan. Håller anoraken bättre eller sämre mot lättare regn när den är impregnerad eller när den inte är det.
Eftersom tyget är gjort för att svälla upp och därmed göra jackan tät när det regnar, motverkas inte den funktionen något av att man impregnerar tyget vilket i sin tur gör att det inte sväller upp och därmed inte tätar. (förstår ni hur jag menar?)
Är alltså inte ute efter att såga nån produkt utan bara efter att förstå hur det funkar och vad som är bäst att göra med ett tätvävt bomullstyg.
http://www.stotzfabrics.ch
Här har du nog nästan alla svar om EtaProof förutom om det är någon speciell slags impregnering som är bättre än andra: http://www.stotzfabrics.ch/outdoorstoffe/outdoorstoffe_en.html
(det står att bomullsfibrerna sväller ca 10% i kontakt med vatten men även att tyget är impregnerat och bör bättras på med tiden)
Här har du nog nästan alla svar om EtaProof förutom om det är någon speciell slags impregnering som är bättre än andra: http://www.stotzfabrics.ch/outdoorstoffe/outdoorstoffe_en.html

(det står att bomullsfibrerna sväller ca 10% i kontakt med vatten men även att tyget är impregnerat och bör bättras på med tiden)
Syfte må ju vara en sak... Fakta är att de är värdelösa när det regnar.
Till skillnad från GTX som är värdelöst när det inte regnar?
/Föreningen mot kategoriska one-liners
På vintern är min Einride också riktigt bra.
Fick igår
min andra Einride med posten. Vid jämförelse med min första märker jag att den 2 år gamla som tvättats några gånger i maskin både med vanligt tvättmedel och "sportwash" att det nya tyget är mycket stelare och inne alls suger väta på samma sätt som det lite urtvättade. Å andra sidan så blir jag inte lika svettig i den äldre jackan. Så den äldre är nog att föredra i kallt väder den senare vid duggregn och blötsnö.
DWR står det en del om på Stoltz hemsida men mycket riktigt inte med vad man skall återimpregnera.
På nätet finns nån tråd om att DWR på Etaproof från början var en impregniering för att underlätta textilproduktionen och att behandlingen innehåller silikon.
Thure
min andra Einride med posten. Vid jämförelse med min första märker jag att den 2 år gamla som tvättats några gånger i maskin både med vanligt tvättmedel och "sportwash" att det nya tyget är mycket stelare och inne alls suger väta på samma sätt som det lite urtvättade. Å andra sidan så blir jag inte lika svettig i den äldre jackan. Så den äldre är nog att föredra i kallt väder den senare vid duggregn och blötsnö.
DWR står det en del om på Stoltz hemsida men mycket riktigt inte med vad man skall återimpregnera.
På nätet finns nån tråd om att DWR på Etaproof från början var en impregniering för att underlätta textilproduktionen och att behandlingen innehåller silikon.
Thure
Ja texmaterial är jag inte heller förtjust i.. Tack för svaret. Har många gånger kollat på norrönas svalbard som jag tycker är ofantligt snygg, men då också praktiskt verkar det som..
Hur är dom i varmare väderlekar ?
mvh // Johannes
Skulle säga att i allt utom regn är dom överlägsna gore-tex-liknande material. I regn funkar dom som du ser i denna tråden ett tag men sen behövs förstärkningsplagg.
Är inte hela syftet med tätvävda bomullstyger som ETA-proof som finns i Einride att den ska bli lite blöt, svälla upp och därmed göra jackan regntät?
Exakt så funkar mina klättermusenbomullsplagg, den blir väldigt stel och nog klarar jag mig länge i blötväder.