Impregnera Klättermusen?

Min KM Rimfaxe anorak är inte alls värdelös på samma sätt som en oimpregnerad G1000-jacka. Det är tom väldigt stor skillnad, Fjällräven blir blöt direkt medan anoraken håller bra för lättare regn. Dock ingen regnjacka så om man inte kan torka på em/kväll så tar jag med en packbar regnjacka. Jag är otroligt nöjd med min anorak och har den mest på vintern - har ett gäng jackor i softshell, bomull och G1000 m.m.
 
Min KM Rimfaxe anorak är inte alls värdelös på samma sätt som en oimpregnerad G1000-jacka. Det är tom väldigt stor skillnad, Fjällräven blir blöt direkt medan anoraken håller bra för lättare regn. Dock ingen regnjacka så om man inte kan torka på em/kväll så tar jag med en packbar regnjacka. Jag är otroligt nöjd med min anorak och har den mest på vintern - har ett gäng jackor i softshell, bomull och G1000 m.m.


Det är egentligen det jag menar med min fråga längst ner på förra sidan. Håller anoraken bättre eller sämre mot lättare regn när den är impregnerad eller när den inte är det.

Eftersom tyget är gjort för att svälla upp och därmed göra jackan tät när det regnar, motverkas inte den funktionen något av att man impregnerar tyget vilket i sin tur gör att det inte sväller upp och därmed inte tätar. (förstår ni hur jag menar?)

Är alltså inte ute efter att såga nån produkt utan bara efter att förstå hur det funkar och vad som är bäst att göra med ett tätvävt bomullstyg.
 
Min KM Rimfaxe anorak är inte alls värdelös på samma sätt som en oimpregnerad G1000-jacka. Det är tom väldigt stor skillnad, Fjällräven blir blöt direkt medan anoraken håller bra för lättare regn. Dock ingen regnjacka så om man inte kan torka på em/kväll så tar jag med en packbar regnjacka. Jag är otroligt nöjd med min anorak och har den mest på vintern - har ett gäng jackor i softshell, bomull och G1000 m.m.


På vintern är min Einride också riktigt bra.
 
Fick igår

min andra Einride med posten. Vid jämförelse med min första märker jag att den 2 år gamla som tvättats några gånger i maskin både med vanligt tvättmedel och "sportwash" att det nya tyget är mycket stelare och inne alls suger väta på samma sätt som det lite urtvättade. Å andra sidan så blir jag inte lika svettig i den äldre jackan. Så den äldre är nog att föredra i kallt väder den senare vid duggregn och blötsnö.

DWR står det en del om på Stoltz hemsida men mycket riktigt inte med vad man skall återimpregnera.
På nätet finns nån tråd om att DWR på Etaproof från början var en impregniering för att underlätta textilproduktionen och att behandlingen innehåller silikon.

Thure
 
Jag som anser mig nybörjare vad gäller klädeskunskap kommer här med en fråga.

Vad är det som gör dessa bomullsanoraker så bra vintertid ? Vad är fördelarna med dom, andas de bra så man inte svettas ? Är de vindtäta ? Varma ? Kalla ?

mvh /// johannes
 
Vindtäta och andas bra tycker jag. Nog kan jag lyckas att svetta upp mig men fukten går åtminstone ut genom tyget till sist. I GTex så blir jag helt blöt på insidan istället.
 
Ja texmaterial är jag inte heller förtjust i.. Tack för svaret. Har många gånger kollat på norrönas svalbard som jag tycker är ofantligt snygg, men då också praktiskt verkar det som..

Hur är dom i varmare väderlekar ?

mvh // Johannes
 
Ja texmaterial är jag inte heller förtjust i.. Tack för svaret. Har många gånger kollat på norrönas svalbard som jag tycker är ofantligt snygg, men då också praktiskt verkar det som..

Hur är dom i varmare väderlekar ?

mvh // Johannes

Skulle säga att i allt utom regn är dom överlägsna gore-tex-liknande material. I regn funkar dom som du ser i denna tråden ett tag men sen behövs förstärkningsplagg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
GlennQuagmire Impregnera G1000-Light? Kläder 4
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Peran Impregnera polyester brallor? Kläder 7
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.