Det var dumt gjort! - minst sagt

Kom igen nu!

I en annan tråd skrev jag nedanstående text, men det blev lite snålt med kommentarer - inte ens några mästrande eller spydiga! ;)
Jag tycker att det skulle vara intressant att få höra er andra berätta om dumheter ni gjort - i stort eller smått. Annars får ni gärna berätta vad ni tycker om mitt beteende i Kärkevagge.
Här har ni det en gång till:

Även om jag tyckte att det vart MYCKET brant så fungerade det - skapligt. Knäna tog förstås en del stryk, men värst var nog ändå anspänningen. Man fick ju inte ramla.
När jag hade klarat av större delen av nedstigningen - jag hade kanske 100 höjdmeter kvar - så tog det helt plötsligt stopp. Jag kunde absolut inte hitta någon utväg. Efter att ha studerat terrängen runt och under mig ca 15 minuter, så vände jag blicken uppåt. Det var helt uppenbart för mig (rätt eller fel ska jag låta vara osagt) att jag var tvungen att klättra hela vägen upp igen och helt enkelt strunta i de inre delarna av Kärkevagge. Det hade givetvis varit det rätta och kloka beslutet, men... NEEEJ, det måste bara finnas en väg ner.
Jag hade stannat precis ovanför en stupkant som var ca 15 m hög, men den var lång åt båda håll - mycket lång. Jag vandrade fram och tillbaka längs den ett bra tag och upptäckte då att på ett ställe fanns vad jag kallar för en "slup" - alltså ett ställe där stupet rasat samman och sten och jord hade skapat ett brant "V" ner genom stupet. Det var förstås inte lodrätt, men det kändes nästan så. Däremot var det smalt. Så smalt att om jag spände ut armbågarna skulle jag troligen kunna hasa mig ner till nästa nivå. Ja, nivå och nivå... Det fanns en mycket brant grässlänt nedanför som sluttade ca 20 meter fram till nästa stup.
Jag förstod att jag inte skulle kunna ha säcken på ryggen, utan den tog jag av mig och började så sakteliga släpa den efter mig ner i slupen. Mycket snart upptäckte jag att det var absolut livsfarligt. Det hade bara behövts att säcken halkade till för att den skulle knuffa ut mig från väggen bakom. Istället började jag försöka få säcken över mig, för att så småningom ha den framför och nedanför mig.
Denna procedur tog TID. Hela tiden var jag tvungen att spänna ut armbågarna mot slupens båda kanter. Nå det gick till slut. Nu visade det sig att det faktiskt var svårare att få säcken att hasa/glida framför mig än vad det varit att dra den efter mig...

Kanske har ni redan listat ut vad som hände (jag menar, jag sitter ju faktiskt här och skriver just nu...). Jo, säcken halkade till... gav sig iväg ut för branten, studsade till mot en sten, gjorde en volt och försvann ur sikte ner för nästa stup. Redan vid den första kollisionen med stenen såg jag att något for iväg från säcken ut i luften.
Livrädd hasade jag ner de avlutande metrarna och tittade försiktigt ut över stupkanten. Först såg jag ingenting och blev övertygad om att ryggsäcken försvunnit även över nästa kant och därmed hamnat i sjön, men till sist såg jag den inkilad mellan ett par stenar mycket nära nästa stup.

Jag minns inte hur många timmar det tog mig att hitta alla saker som låg kringspridda: kamera, pannlampa och plånbok var de saker som tog längst tid att hitta. Pannlampan hade öppnat sig och alla tre batterierna var borta, men jag hittade faktiskt två av dem.

Skamsen över att ha gjort något så förbaskat dumt tackade jag ändå min goda tur för att jag inte var skadad, för att inte ryggsäcken var irreparabel OCH för att ingen hade sett vad som hade hänt. Det var också tur att jag hade valt att ta med min gamla Alaska. Det syntes på ramen att den hade hjälpt till att hejda färden. Alternativet klättermusen hade med största sannolikhet ha studsat vidare ner i sjön.
Nere på bottnen av Kärkevagge vid Trollsjöns strand reparerade jag de skador som uppstått på säcken och drack dessutom upp ALLT jag hade kvar av Kaptenslöjtnanten. Smällen hade gjort att locket till plastflaskan hade spruckit mitt itu. Hela säcken stank av spirituosa.

Denna vandring finns beskriven i länken nedan.

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm

Nu vet ni sanningen bakom följande passage i texten:

"Jag lyckades ta mig ner, men det blev onödigt dramatiskt."


Hälsningar från en 3 år äldre och betydligt klokare
HåkanF
 
Det handlar ( i mitt fall när jag gör såna saker...) om lika delar:

- manlig fåfänga. "Det ska gå att gå här"
- äventyrslust " Det borde gå att gå här" ;)
- slöhet. "Jag orkar inte gå runt det här problemet"


[Ändrat av öringen 2007-05-06 kl 07:51]
 
Som barn bodde jag på landet uppe i Finland. På platsen fanns mängder av igelkottar och min moster ville bli av med dom.
Jag lastade dom, säkert tio stycken, på min lilla kärra och körde runt tills både dom och jag var helt yra. Släpte av dom och därefter såg vi inte en igelkott. Kanske var det dumt, kanske inte, kanske bara ett sätt att bli av av med igelkottar.......
koivu
 
hhhh; sa:
Som barn bodde jag på landet uppe i Finland. På platsen fanns mängder av igelkottar och min moster ville bli av med dom.
Jag lastade dom, säkert tio stycken, på min lilla kärra och körde runt tills både dom och jag var helt yra. Släpte av dom och därefter såg vi inte en igelkott. Kanske var det dumt, kanske inte, kanske bara ett sätt att bli av av med igelkottar.......
koivu
Hur kom du på idén?

HåkanF
 
Skidåkning i USA

Det började ju så bra...

Jag och en av mina kompisar var och åkte skidor i Canada/USA och var första dagen i Mt Baker, snän var fin 2-3 dm fluff på en rejäl bas så vi åkte runt lite på berget traskade sedan upp på Panorama Dome. Kollade in liftkartan lite snabbt och följde spåren åt ett bra håll.

Lite klippor men det är ju kul sa vi och fortsatte...

Det började bli rejält brant typ 35-40 grader och mycke träd, men eftersom det var så mycket träd så kändes det okej. Riktigt bra åkning mellan träden då det var nästan 60-70 cm löst, att ingen har åkt här tänkte vi...

Plötsligt blev det ett stup 10m kanske som inte kändes nå bra att droppa då det såg ganska brant ut efteråt. Gå uppåt igen var nästan omöjligt pga den djupa snön. Nåja vi såg ju dalen nedanför så vi spännde av oss skidorna och började hacka in steg i snön, nu typ 60-70 grader brant. Efter 5-7 m ser jag över nästa kant, som inte är fin skidåkning utan ytterligare 20 meter vertikalt och stenar innan skidspåret börjar.

Hmm, hur kom jag hit, jag vill inte vara här. Det vara bara att vända. Upp för branten var det plötsligt mycket otäckare, när man tror att det är ett 10 m stup med mjuk snö är en sak, men 30m med stenar är inte lika roligt.

Vi kom helskinnade upp men att gå tillbaka var ju inte så roligt 35 grader brant och sjunker till midjan är grymt jobbigt. Ja 45 min senare kunde vi skråa av åt sidan... och åka ner och se klippfältet underifrån, det var brant och jag förtår varningen "Danger cliffs"

Skidkarta har ni här:
http://www.mtbaker.us/summer2007/GRAPHICS/Info/Map/heatherheathermeadowsdetail.png
 
Genvägar är senvägar heter det

Att på senvåren hoppas att genet över floden är brukbart har mer än en gång tvingat mig till lååånga torktider...men inte på senare år.
Pannben och lättja i kombination kan leda rätt in i fördärvet...
 
MAJJEN; sa:
hhhh; sa:
Som barn bodde jag på landet uppe i Finland. På platsen fanns mängder av igelkottar och min moster ville bli av med dom.
Jag lastade dom, säkert tio stycken, på min lilla kärra och körde runt tills både dom och jag var helt yra. Släpte av dom och därefter såg vi inte en igelkott. Kanske var det dumt, kanske inte, kanske bara ett sätt att bli av av med igelkottar.......
koivu
Hur kom du på idén?

HåkanF

Hade en väldigt fin kärra som en granne hade gjort åt mig och jag älskade att köra allt i den och så blev det bara att prova med igelkottar..
koivu
 
Grundstens väg

Jag har förgäves letat i Grundstens böcker efter beskrivningen av vägen på södra sidan av Trollsjön. I vilken bok finns den?
Jag har aldrig gått nerför men väl uppför kanske 5 gånger med lätt packning 4kg. Har då gått från norra stranden och siktat mot toppen 1388. Har svårt att tänka mig ner denna väg ner med full packning. Det är BRANT.
Grattis Håkan, du har gjort det OMÖJLIGA!

/Janne
 
öringen; sa:
Det handlar ( i mitt fall när jag gör såna saker...) om lika delar:

- manlig fåfänga. "Det ska gå att gå här"
- äventyrslust " Det borde gå att gå här" ;)
- slöhet. "Jag orkar inte gå runt det här problemet"

Jag kan inte annat än nicka instämmande och igenkännande. I mitt fall handlade det inte om att ta sig ner för ett brant väggavsnitt, utan att gå genom isen på skidturen. Trodde jag stod på säker mark när isöverhänget som jag egentligen stod på gav vika. Som tur var hade jag inga skidor på mig då, för jag hade tagit av mig dem just i syftet att närmare rekognoscera ån,som jag såg var delvis öppen.

Manlig fåfänga, äventyrslust, slöhet i en välkomponerad mix fick mig att bestämma mig för att det skulle gå att ta sig över i alla fall. Så trots att man var blöt hittade jag ett ställe där jag kunde ta mig över. När jag väl slog läger var det bara att elda och torka kläder natten lång.

I efterhand inser man att man var lite oförsiktig, men det var en värdefull läxa :)

Mvh /Joel
 
Re: Grundstens väg

janstj; sa:
Jag har förgäves letat i Grundstens böcker efter beskrivningen av vägen på södra sidan av Trollsjön. I vilken bok finns den?
/Janne

Jag antar att Håkan menar beskrivningen som finns på sidan 83 (högra spalten) i "Vandra Kungsleden och andra färdvägar, Abisko-Kebnekaise-Stora Sjöfallet".
 
Re: Grundstens väg

janstj; sa:
Jag har förgäves letat i Grundstens böcker efter beskrivningen av vägen på södra sidan av Trollsjön. I vilken bok finns den?
Jag har aldrig gått nerför men väl uppför kanske 5 gånger med lätt packning 4kg. Har då gått från norra stranden och siktat mot toppen 1388. Har svårt att tänka mig ner denna väg ner med full packning. Det är BRANT.
Grattis Håkan, du har gjort det OMÖJLIGA!

/Janne

OK. Det OMÖJLIGA klarar jag på en eftermiddag. MIRAKEL tar lite längre tid. ;)

Claes Grundsten / På fjälltur Kebnekaise och Abisko Turbeskrivningar (Svenska Turistföreningen, 1992)

s 64: "Från Gorsabahta kan man ta sig ned i Geargevággi, en brant väg."

s 70: "En intressant passövergång kan göras till Gearge vággi (Kärkevagge) från kåtan. Man vandrar upp under Gorsabahta (Piran) och sedan i blockterräng (bitvis lätt klättring) till pasströskeln mellan denna topp och Vassejietna varifrån man har en imponerande utsikt mot sjön Rissajávri i Geargevággi och dalens mynning som vetter mot fjärran belägna norska fjäll. Först parallellt med en liten bäck som rinner ned i dalen, sedan vidare nedåt på skrå mot sjöns östra sida. En ansträngande etapp som innebär att man lämnar Kårsavagge."

"En intressant passövergång..." ... sure babe...

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.