Importera kläder etc från Nordamerika (tull/moms)

(kanske lite OT i detta forum men i brist på bättre...)

Någon som beställt prylar från USA och Kanada och kan säga något om risken att man måste betala tull och moms på grejorna?

Tänkte beställa lite utrustning (kläder), 2-3 kg, och få det skickat som postpaket.

Synpunkter?
 
Problem

Hejsan!

Inte helt saker men vet att min pojkevan fick betala tull for lite skate klader som han bestallde fran USA. Tullen kostade typ lika mycket som kladerna. Vet inte hur han bestallde dom och hur det skickades, men se till att du vet vad som galler innan du bestaller.

/Karin
 
Jag mailade tullen för ett tag sedan när jag skulle beställa tyger från Kanada och enligt dem (som ju om någon borde veta...) så är tullsatsen för kläder 12,4% och för nylontyger 8,6%. Om man alltså köper kläder för X kronor, så blir det slutgiltliga priset X*1.124*1,25 = X*1,405 kronor.

Ha de gott!

/ Nicke

PS. Och varför skulle detta vara SPAM Patric? DS.
 
Värre än så:
(varans värde + fraktkostnad)*tull*moms

Fraktkostnaden är inte försumlig och i det fall företaget skulle bjuda på frakten, kommer tullverket att beräkna ett schablonvärde för vad frakten vore värd och inkludera detta i beräkningen...

Dessutom tror jag det tillkommer en frakt- & expeditionsavgift som posten tar ut för besväret att förtulla och skicka (!) paketet vidare.
 
Niklas L; sa:
PS. Och varför skulle detta vara SPAM Patric? DS.

För att det skapats multipla trådar med exakt samma ämne och innehåll på mindre tid än 10minuter.. Det e trist när folk matar upp en jäkla massa kopior om samma sak på en massa olika ställen.. s p a m
 
OK, då är jag med på noterna. Duktiga folket på Utsidan hade väl hunnit ta bort det innan jag såg det. För så ska man ju inte göra, det håller jag fullständigt med dig om!

Ha de gott!

PS. Fast nu när jag läser lite mer, så ser jag att de inte tagit bort, utan bara jag som missat... Klant-Nicke! DS.

[Ändrat av Niklas L 2002-11-15 kl 08:04]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.