Handla utomlands?

liten utvikning.
har en person bosatt i USA rätt att skicka saker han köpt till mig eller är det moms o tull på det oxå?

Olustigt nog läggs moms även på begagnade varor man importerar. Det tycks vara värdet i sig som är intressant, inte varans skick eller ursprung. Den kanske en gång sålts i Sverige med moms och sen flugits över till USA, vem vet?
 
Jag letade efter en jacka från Westcomb delvis för att jag ville pröva Neoshell-membranet, men hittade bara utanför EU och tyckte det blev väl dyrt. Enda återförsäljaren jag hittade i Europa låg i Slovakien, kändes lite riskabelt att beställa därifrån. Men jag chansade, beställde en fredag och hämtade ut följande tisdag! Oroväckande bra pris var det också...

Affären är http://www.outdoorline.sk, tycker de är värda lite reklam!
 
Har handlat en del från EU och USA, inga problem alls och har fått precis vad jag beställt. Sen att det blir vida billigare än i friluftsboden är bara en fördel, den andra är givetvis att utbudet blir väsentligt större.
Så handla på, med det du vill bära, det du vill ha och tar dig råd till.
go tur
 
Jag letade efter en jacka från Westcomb delvis för att jag ville pröva Neoshell-membranet, men hittade bara utanför EU och tyckte det blev väl dyrt. Enda återförsäljaren jag hittade i Europa låg i Slovakien, kändes lite riskabelt att beställa därifrån. Men jag chansade, beställde en fredag och hämtade ut följande tisdag! Oroväckande bra pris var det också...

Affären är http://www.outdoorline.sk, tycker de är värda lite reklam!

Kan bara hålla med. Bestämde mig för att ge neoshell en chans och beställde en jacka och en kniv i förra veckan. Allt kom fram på några dagar utan problem.

Ingen aning om hur det funkar om det skulle bli tal om reklamation eller annat strul (hoppas innerligt att jag aldrig behöver få reda på det heller).
 
Drar mig från

att köpa kläder utanför EU via nätet. Det kan bli riktigt dyrt om storleken är fel så man får skicka tillbaka paketet med nya tullomgångar etc i varje riktning! Blir fallet även med Norge-Sverige.

Däremot kan det vara praktiskt med vissa firmor inom EU att beställa flera storlekar samtidigt och skicka tillbaka det som inte passar. T ex Roseversand.de har förbetalade retursedlar med DHL

Thure.
 
att köpa kläder utanför EU via nätet. Det kan bli riktigt dyrt om storleken är fel så man får skicka tillbaka paketet med nya tullomgångar etc i varje riktning! Blir fallet även med Norge-Sverige.

Däremot kan det vara praktiskt med vissa firmor inom EU att beställa flera storlekar samtidigt och skicka tillbaka det som inte passar. T ex Roseversand.de har förbetalade retursedlar med DHL

Thure.

Dessutom har jag lärt mig att storleken på kläder inte är samma i ex USA som i Europa på samma vara från samma tillverkare. Ex en jacka eller tröja köper jag normalt XL i Sverige eller Europa, medan samma plagg i storlek L passar lika bra om jag köpt det i USA.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.