Du betalar 2-3 ggr för mycket!

Den här tråden har hela tiden haft en tendens att skjuta bredvid målet. Visst kanske den svenska marknaden är extra dyr, men poängen är ju att fina friluftskläder är så klart inte värda ett så högt pris i alla fall, eller?. En vara är värd precis vad kunden är beredd att betala. Oavsett om du köper en Tierra Prime-jacka för 4500 kr på Naturkompaniet eller för 3000 kr på nätet, är den verkligen värd sådana pengar? Självklart inte, det finns ingen vetenskaplig bevisning för att den jackan är så mycket bättre än t ex en Everestjacka. Det finns inga oberoende randomiserade/ kontrollerade studier som klart kan visa t ex vilket membran som är överlägset ett annat, men vi köper glatt det mest kända som är 2000 kr dyrare, och det gör vi för att vi köper inte en produkt, vi köper en livsstil. Och vet ni vad, jag gör det med öppna ögon och är jäkligt nöjd med mitt köp!

Jag köper själv de dyra och snygga friluftskläderna, väl medveten om att jag aldrig kan motivera det ur ett forskningsperspektiv, ur ett ekonomiskt perspektiv, eller ens ur ett kvalitetsmässigt perspektiv, men det bekommer mig inte. Det jag reagerar mot i hela den här diskussion, är frågeställningen om varan vi köper är för dyr, om vi blir lurade, för den frågan är enligt mig inte möjlig att besvara. Oavsett vilken falang du tillhör, njut av dina inköp, det tänker i a f jag göra...

Däremot har tråden gett mig en massa bra nätadresser att köpa grejor ifrån, vilket jag uppskattar, så pryldåre man är...
 
Senast ändrad:
Medvetna, samarbetande och stridslystna konsumenter är bättre.

Känns inte som det mest kännetecknande för amerikanska marknaden. Och vad hjälper tjatande konsumenter egentligen? Jag sänker inte mina priser för att kunderna tjatar, däremot måste jag nog göra det om kunderna kan köpa motsvarande mina tjänster vägg i vägg med mitt kontor.
 
Och vad hjälper tjatande konsumenter egentligen? Jag sänker inte mina priser för att kunderna tjatar

I ditt hem så är kanske "medveten, samarbetande och stridslysten" är synonymt med "tjatig" men jag tycker det var en jättekonstig association och ett märkligt men talande ordval. Jag tänkte mig mer co-ops, buyers club, dagens reatips, konsumentföreningar, ja ni fattar...

Tänkte bara använda tråden till ett sådant där "Vad billigt i Staterna!"inlägg. Kollade efter tips på en stor amerikansk hemsida efter en haspelrulle av känt märke. Med landfrakt(har inte bråttom, öringpremiär först 1/4), moms 25%, tull 5%(?) och Posten exp avg 100kr skulle den kosta ca 430kr mot det svenska, slaviskt följda rek priset på 729kr. Eftersom "min" rulle är momsad och klar kan vi inte skylla på staten, priserna är från on-linebutiker så lokal-och personalkostnaden är inte särskilt hög i något fall. Skyll snarast på agenturen så kan den skylla på att den svenska marknaden är för liten för att några liberala ekonomiteorier ska funka... Nu blev det långt iaf....tusan...
 
Njaaa!

I verkligheten tillkommer frakt, momsen räknas på vara och frakt samt tull. En kamrat ville ha tag i en liten fickkniv. Pris 27$, Frakt 32 $, den varan var i själva verket vida billigare i Sverige....Även om den slank igenomg tull och moms samt postexpeditionen...
//J
 
Pga seobservers inlägg räknade jag om mina siffror. Då kostade rullen som i Sverige säljs för 729kr 415kr med frakt, tull, moms och exp avg, d v s femton spänn mindre än vad jag först angett. Jag svär mig fri från ansvar tack vare min brasklapp, "ca 430kr"...
 
Det blir lite knasiga jämförelser om man tycker det är dyrt i Sverige genom att endast jämföra med ett land där priserna är billigare. Som malindo skrev är dollarn för närvarande förhållandevis låg varför effekten såklart uppstår att vi relativt "dem" får en högre köpkraft. Vill man hitta ett motsatt förhållande kan man jämföra med t ex Norge. Inom europa är min uppfattning heller inte att de svenska priserna är så väldigt höga heller och tar man saker som t ex mat så är det ganska billigt i Sverige.

Sedan är begreppet "för dyrt" lite felaktigt. Vem är det som bestämmer om en vara är "för dyr"? Marknaden sätter priset på en vara; är den för dyr så köper ingen varan. Är den för billig så går inte ekonomin ihop för företaget. Det marxistiska bruksvärdet är, får jag hoppas, förpassat till historiens skamvrå. Lägg därtill till tullar, lönesättning, olika lagstiftning etc som andra faktorer som påverkar priset så blir det svårt att direkt jämföra priser och argumentera för att de ska vara "lika" mellan olika marknader.

Jag brukar själv handla en del från USA. Allt är dock inte billigare och man bör även vara medveten om att man inte har samma skydd om nånting skulle strula. I Sverige har vi t ex 3-års lagstadgad reklamationsrätt vilket man såklart också bör ta med i beräkningen. Som någon (Raskesven?) skrev så betalar man det billigare priset till viss del med en högre risk. Om prisskillnaden är stor så kan det vara motiverat men om skillnaden är liten så föredrar jag att handla i Sverige och gärna lokalt hos handlare med bra utbud och bra service. Men det är ju såklart ett personligt val.
 
De flesta företag sitter fast i tron att "Tjänar man för lite pengar så ska man höja priserna". Det är tyvärr inte så många som inser att man kan tjäna en del på volym.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.