Icebug Gripmaster - kan det vara nåt?

Var skorna svala eller varma när det var sol och över 15 grader varmt? Jag misstänker också att den delen av skorna som gick sönder hos dig är dess svaga punkt. Jag har använt Gripmaster några ggr bla på två dagars tur i fjällen och dagturer. De var jättesköna! Men den riktiga prövningen blir i Pyreneerna i juli när jag och kompis ska dit och vandra i ett par veckor.

De var som man kan förvänta sig, hyfsat varma. Men tyget på ovansidan luftade mycket bra så det blev inte jättefuktigt. Men visst ställde jag dem i solen under lunch och efter dagens etapp så att de fick torka.

Tror inte på att väven gått sönder för att den nötts när jag gått, borde inte fler haft samma problem då? Den har snarare rivits upp när jag klämt foten mellan stenar. Och det är ju ingen katastrof, läcker in lite vatten när man kliver i vattenpölar.
 
De var som man kan förvänta sig, hyfsat varma. Men tyget på ovansidan luftade mycket bra så det blev inte jättefuktigt. Men visst ställde jag dem i solen under lunch och efter dagens etapp så att de fick torka.

Tror inte på att väven gått sönder för att den nötts när jag gått, borde inte fler haft samma problem då? Den har snarare rivits upp när jag klämt foten mellan stenar. Och det är ju ingen katastrof, läcker in lite vatten när man kliver i vattenpölar.

Så skorna funkar att gå trots väven gått sönder? Stabiliteten är kvar? Att de kan läcka gör mig inget. Det är varmt i Pyreneerna ändå.
 
Uppenbarligen en detalj att titta på - det påminner ite väl mycket om vad som kan hända med löparskor vid vanlig löpning - mina slits ofta i sidan.

Nå, jag fortsäter med mina Tecnica, 1100 gram, somv erkar vara en bra kompromiss, nu testade i 19 dagar under alpina förhållanden.

På en sträcka kom jag f ö i samspråk med ledaren för en grupp; det gällde snöförhållandena på ett visst pass ngn etapp senare (jag valde dock en annan fortsättning)
- det har varit mycket snö i Sydalperna i vinter. Passet var på bortåt 2700 meter; det skulle tydligen vara en del snö kvar, men klart möjligt med stavar och "riktiga bergsskor". Sen pekade han på mina och tillade: "de där är för lätta". I slutänden visade det sig att jag hade besvär med endast det första passet, 18 juni, och det sista, 30 juni, där snön på bägge tvingade mig ut i brant, obanad och instabil terräng. Skorna verkade tåla den påfrestningen bra. Inte säker på att jag velat göra sådant med mina Icebug.
 
På en sträcka kom jag f ö i samspråk med ledaren för en grupp; det gällde snöförhållandena på ett visst pass ngn etapp senare (jag valde dock en annan fortsättning)
- det har varit mycket snö i Sydalperna i vinter. Passet var på bortåt 2700 meter; det skulle tydligen vara en del snö kvar, men klart möjligt med stavar och "riktiga bergsskor". Sen pekade han på mina och tillade: "de där är för lätta". I slutänden visade det sig att jag hade besvär med endast det första passet, 18 juni, och det sista, 30 juni, där snön på bägge tvingade mig ut i brant, obanad och instabil terräng. Skorna verkade tåla den påfrestningen bra. Inte säker på att jag velat göra sådant med mina Icebug.

Hade du inte stegjärn med dig?
 
Nej. Stegjärnen väger 720 gram inklusive väskan och kräver stegjärnsfasta skor. Mitt par väger 1600 gram. Jag hade stegjärn med på min stora 31-dagars vandring i Pyreneerna 2005, där alternativet att vända, avbryta, göra annat, inte fick existera. Jag använde dem exakt en gång. Sedan dess har jag dem inte med mig.


I de fall jag hade problem med snö var den iaf mjuk
och samtidigt brant, och då gör stegjärn ingen nytta - jag har haft en olycka 2004 där snön brast och jag rutschade 75 höjdmeter (att det inte blev längre berodde på att snön var såpass mjuk och blöt).
I de här båda fallen kändes det klart tryggast, men oerhört jobbigt, att söka väg utanför snön.
Men till sådant behövs stavar.
 
Jag var ute och traskade runt i skogen med mina nya Gripmistress idag. Fantastiskt sköna skor! Dock märkte jag att de är rätt hala på våta stenar. Ger BUGweb bättre grepp på detta underlag, eller rentav sämre?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.