Icebug Gripmaster - kan det vara nåt?

Jag håller på att titta på olika lätta trekkingskor som jag ska ha till vandring i Pyreneerna. Nu såg jag att Icebug har lanserat ett par modeller utan dubbar så att man kan använda dem under sommartid. En av dem heter Gripmaster och är tänkt för lättare vandring och löpning med packning. Jag tycker den verkar intressant och ska prova om jag kan hitta modellen här i stan. Kan dessa sko vara nåt för vandring med lätt packning, tro? Jag har ingen erfarenhet av Icebug-märket.
 
Provat

Idag har jag provat ett par skor av Icebug Gripmaster på Gå och löpkliniken. Skorna kändes stadigt. Sulan var rejäl och ordentlig. Men inte så styv jämför med vibram-sula men behagligt att gå. Yttersulan har mjukgummiblandning som är gjorda för att gå på terräng för bästa grepp som möjligt enligt informationen i skolådan. Så det är inte lämpat för att gå på asfalt jämfört med vanliga vardagsskor. Då slits gummiblandningen fort. De kändes bra fast det var lite annorlunda att gå på dem pga sulan. Jag ska prova TNF Hedgedog också fast jag har redan gjort det men nu för att jämföra med Gripmaster-skorna.
 
Idag köpte jag Icebug Gripmaster. Hade provat Salomon XA Pro 3D och TNF Hedgehog i veckan och kom fram till att Gripmaster kändes skönast och dessutom inte har goretex-membranet. Det ska bli spännande att testa dem ordentligt när det blivit torrare här i Västerbotten.

Kan förtälja att Gripmaster väger 820 gram paret i europeisk storlek 42,5 eller 9,5 i amerikansk storlek.
 
Kul att du valde ett par Icebug... jag har två par som jag använder flitigt, mest för skogslopning, och jag är mer än nöjd... Har länge funderat på icebug som vandringsalternattiv,,, så det skulle vara intressant med en recension sen när du testat dem.

Thomas
 
Ja, det ska bli intressant att få prova dem ordentligt när det blir dags för en vandringstur framöver. Men räkna med att ha tålamod, det blir först till hösten som jag kommer att skriva en recension. Jag brukar inte skriva efter en kort tids användning. Jag tänker använda dem till fjälltur i sommar och även till Pyreneerna om de känns bra. Jag har haft skorna på ikväll för att känna om mina fötter verkligen sitter bra i dem. Det känns bra än så länge.

Jonas
 
Mycket bra tråd och bra innehåll, tack. Jag springer inte i skogen utan tränar inomhus :) Jag var tidigt intresserad av Icebug men dubbar är inte lämplig för vandring tycker jag. Att många av Icebug inte har goretex och liknande membran och ändå används i alla väder ger bra signal. Så det kändes bra att köpa ett par skor utan konstigheter och är konstruerad för sådant ändamål. Kan kommentera en sak om Gripmaster - passformen är bra så att fötterna sitter bra... Återstår att pröva dem IRL med packning. Jag räknar med att ha högst 15 kg packning. Ska också ha ett par vandrarstavar.

Nu måste jag bara vänta ut terminen (är lärare) så jag kan komma ut och vandra snaaaarrrt...

Jonas
 
Jag blir lite orolig över kommentaren med asfaltsvandring. Där där jag vandrar mest är det ofta oundvikligt att gå vissa etapper på asfalt, och är ju lite tråkigt ifall man sliter ner skorna i onödan då. Ser också fram emot en recension, letar själv efter ett alternativ till mina Goretexkängor som jag tycker väger för mycket.
 
Jag blir lite orolig över kommentaren med asfaltsvandring. Där där jag vandrar mest är det ofta oundvikligt att gå vissa etapper på asfalt, och är ju lite tråkigt ifall man sliter ner skorna i onödan då. Ser också fram emot en recension, letar själv efter ett alternativ till mina Goretexkängor som jag tycker väger för mycket.

Jag tror inte du behöver oroa dig för asflatsvandringen men det beror ju på hur lång och vart du ska gå. Jag tror att skorna är inte menade för vardagsbruk tex att gå på stan. Om du ska bara gå från A till B för att senare komma in på en led med terräng, då tror jag det är ingen större fara. Men jag får se under sommaren! Jag kommer definitivt inte använda dem för stadspromenader och vardagen.

Jonas
 
Köpte nyss ett par på Uteliv i Linköping. Har testat dem på småvägar och lite grann i skog.
De är väldigt sköna att gå i och verkar - viktigt! - omöjliga att trampa ur. 796 gram säger min våg. Ska använda dem på min testtur på låglandet. Är det sant att sulan slits fort på asfalt blir jag dock tveksam till bruk i bergsterräng
 
Köpte nyss ett par på Uteliv i Linköping. Har testat dem på småvägar och lite grann i skog.
De är väldigt sköna att gå i och verkar - viktigt! - omöjliga att trampa ur. 796 gram säger min våg. Ska använda dem på min testtur på låglandet. Är det sant att sulan slits fort på asfalt blir jag dock tveksam till bruk i bergsterräng

När du köpte skorna, fick du inte med pappret som ska ligga i kartongen, där finns information om gummit i yttersulan. Jag ska se om jag har kvar det i kartongen. Om jag tänker utifrån den vägen jag gick i fjol i Pyreneerna, så tror jag att sulan skulle hålla för det. Oavsett sulan på olika modeller och märken, som Icebug, Salomon och TNF, har dessa kort livslängd pga "färskvara".

Eh, hur menar du: omöjliga att trampa ur?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.