Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak?

Hej Rune! Jag har i dagarna fått ritningarna till en Hunter från Björn Thomasson.Jag går i funderingar om hur jag skall göra sittbrunnsargen.Paddlar till vardags en Albacore som jag tycker har en väldigt bra sittbrunnsarg som läcker minimalt med ett vanligt nylonkapell.Har funderingar om jag skall göra en liknande lösning på sargen som Black pearl har fast med stor sittbrunn för att lättare få ur fötterna vid landningar och kanske även slippa att kapellet blir översköljt hela tiden.Hur är det med knähöjden i din kajak ?Tar den nedsänkta sargen i knäna eller hur tycker du det fungerar?Har du byggt den låga varianten på däcket?Finns det något du skulle gjort annorlunda?Tycker du att skäddan är nödvändig?Hälsningar från en som är i startgroparna i bygget. Anders

Jag har också byggt en Hunter med nedsänkt sarg och har till den ett aquathermkapell från Reed. Det kommer inte in en droppe vid sargen så bättre kapell än så har jag aldrig provat.

Min hunter har det låga däcket, jag är 190 cm och jag får plats trots den försänkta sargen. Faktum är att den fungerar som ett bra knästöd då jag paddlar.

Ja, skeddan är nödvändig!

/Esping

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Anders,

Ja, jag har byggt det låga däcket och trivs bra med det. Det blir inte så mycket benrörelser vid paddling men det känns inte heller trångt. Den försänkta sargen fungerar fint för mig som stöd för knäna. Har kompletterat med ett par bitar liggunderlag. "Vingar" i sittbrunnsöppningen känns onödigt eftersom kajaken är så smal.
Jag tycker nog skäddan är nödvändig. Fast eller infällbar. Åtminstone om man tänker använda kajaken till annat än rollträning.

Bor du i Göteborgsområdet går det bra att titta närmare på min Hunter och provpaddla
Jag är ute och snurrar på havet nästan dagligen nu eftersom jag har semester.
Hör av dig om det passar

Mvh,
/Rune

Hej ! Jag bor i Jörlanda vid Hakefjorden ca 3.5 mil från Göteborg. Det hade varit trevligt att kunna se den i verkligheten Jag har sett den på bild på Thomassons sida .Även detaljlösningar skulle vara fint att se och höra direkt från en som redan byggt en.Har också semester så ett möte skulle eventuellt kunna vara möjligt i veckan.Jag hör av mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips