Relativt vattentät

Hej,

jag tänkte byta kapell till min Prijon Seayak då jag inte är riktigt nöjd med det jag har. Det är ett neoprenkapell av märket Langer, sitter tajt och bra men jag blir alltid blöt i det. Även vid stilla paddling på plattvatten så blir jag blöt, av droppet från paddeln (kör med GP och har inga droppringar). Eftersom Seayaken är rätt hög så sitter jag djupt och kapellet kommer i en position där det samlas vatten i en liten sjö, även fast jag försöker dra upp kapellet till armhålorna.
Neopren är vattentätt har jag förstått (?) så vattnet letar väl sig in vid sargkanten antar jag. Nu lär ju inget kapell i världen vara helt vattentätt, och jag förväntar mig inte att det ska vara torrt efter rollar, men lite skvätt vill jag att det ska klara. Så frågan är vilket kapell eller typ av kapell jag ska välja?
Sittbrunnen är av nyckelhålstyp.

/Måns
 
Ska kolla på sömmarna men tror inte det är det....japp har mejlat Kajaktiv (tror jag, min mejl är lite vinglig idag...). För visst borde man inte bli ens lite blöt vid så stillsam paddling?

/Måns
 
Ska kolla på sömmarna men tror inte det är det....japp har mejlat Kajaktiv (tror jag, min mejl är lite vinglig idag...). För visst borde man inte bli ens lite blöt vid så stillsam paddling?

/Måns

Blöt borde du inte bli. Sommartid kanske det inte gör så mycket, men man ser larvig ut med blöta byxor när man kliver ur... Som sagt, jag hade 2 som läckte i sömmarna när vattnet spolade över. I greenland T händer det nog oftare än i Prijon iofs.

Såg ett tips om att impregnera kapellet också. Men det kan man göra för att underhålla sitt kapell. Inte om man har problem med det köpta.
https://www.facebook.com/photo.php?...47755239.55943.137828196271825&type=1&theater
 
Hej,
jag tänkte byta kapell till min Prijon Seayak då jag inte är riktigt nöjd med det jag har. Det är ett neoprenkapell av märket Langer, sitter tajt och bra men jag blir alltid blöt i det. Även vid stilla paddling på plattvatten så blir jag blöt, av droppet från paddeln (kör med GP och har inga droppringar). Eftersom Seayaken är rätt hög så sitter jag djupt och kapellet kommer i en position där det samlas vatten i en liten sjö, även fast jag försöker dra upp kapellet till armhålorna.
Neopren är vattentätt har jag förstått (?) så vattnet letar väl sig in vid sargkanten antar jag.

Har du kollat själva sargkanten? Jag hade ett liknande problem med min kajak - inget kapell höll tätt. Sedan insåg jag att det inte var kapellen det var fel på utan att det var mellan sargkanten och däcket det läckte. Efter att ha tätat där hålls jag hyfsat torr t.o.m. med mitt billigaste nylonkapell.
 
Borde vara relativt lätt att se

om det läcker genom kapellet eller via sargkanten/ mellan sargkant och däck?

Generellt brukar neoprenkapell ha bättre kvalitet än tygkapell. Läckage och andra skador i neoprensprickor och liknande kan ofta repareras med kontaktlim.

Thure
 
köp ett snapdragon sea trek breathable storlek large. det ska funka bra. otroligt skönt med andande "tub" runt midjan och neoprendeck. kostar 1500-1600 ungefär. lite surt när man ska betala det, men ooootroligt skönt : )
man kan beställa vilken storlek man vill på tuben, om men tex behöver extra stort och rymligt runt midjan. annars är väl 50 standard.
det finns även helneopren, men då blir det ju svettigt runt kroppen, men tätare vid väldigt blöt paddling med mycket vågor. men ska man inte hålla på och laja för mycket så är det med andande tub helt klart att föredra. ett klart torrare alternativ
jag har köpt från connoskajak i uppsalal
 
Sömmen

Jag har lokaliserat var det läcker någonstans, nämligen vid sömmen runt midjan. Om de andra sömmarna läcker är svårt att testa, men kan man täta en läckande söm på något vis? De är tejpade på utsidan men på insidan ser man sömmen öppen.

/Måns
 
Jag har lokaliserat var det läcker någonstans, nämligen vid sömmen runt midjan. Om de andra sömmarna läcker är svårt att testa, men kan man täta en läckande söm på något vis? De är tejpade på utsidan men på insidan ser man sömmen öppen.

/Måns

Jag fick aquaseal att täta söm med på Torrdräkt. Det eller liknande elastisk tätning kan kanske funka .
Sedan vill man väl egentligen inte att det ska komma genom ytan, så impregnering kanske inte är så dumt så jag vattnet inte "fastnar" så lätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.