Funderar på ett kajakbyte

Hej,

finns ju väldigt många trådar om köpråd, hoppas ni står ut med ännu en.
Jag har en Seayak som jag tycker känns lite "pråm" med sin bredd och ringa längd. Den har sina förtjänster, men jag är ute efter en smäckrare kajak som ska klara veckoturer men även vara lite roligare att rolla än Seayaken.
Jag är helt inne på en grönlandsinspirerad kajak av något slag, och de jag spanat in, men inte provpaddlat ännu, är Sea Pearl, Tahe Greenland Touring och Valley Anas Acuta. Det första som slår mig är det stora prisspannet - från knappt 14' för en SeaPearl upp till knappt 30' för Anas Acuta. Skiljer det så mycket i kvalté mellan dessa fabrikat att det motiverar en fördubbling av priset?

/Måns
 
Hej,

finns ju väldigt många trådar om köpråd, hoppas ni står ut med ännu en.
Jag har en Seayak som jag tycker känns lite "pråm" med sin bredd och ringa längd. Den har sina förtjänster, men jag är ute efter en smäckrare kajak som ska klara veckoturer men även vara lite roligare att rolla än Seayaken.
Jag är helt inne på en grönlandsinspirerad kajak av något slag, och de jag spanat in, men inte provpaddlat ännu, är Sea Pearl, Tahe Greenland Touring och Valley Anas Acuta. Det första som slår mig är det stora prisspannet - från knappt 14' för en SeaPearl upp till knappt 30' för Anas Acuta. Skiljer det så mycket i kvalté mellan dessa fabrikat att det motiverar en fördubbling av priset?

/Måns
Ett stycke ner i listan av ämnen finns en tråd om Greenland T. Jag är nöjd med min efter att ha spanat kajak sedan 2008. Den rymmer nog lite mer än än Seapearl som jag också kollade på (men som knappt går att köpa 2010). Dock är det nog bra med en kompis som kan hjälpa till med veckopackning för det är smalt och lågt i Greenland T även om den ska kunna ta 145kg. Priset speglar kanske mer tillverkningslandet..
 
Okej...men SeaPearl är ju norsk, men om det är tillverkad i Norge framgår ju inte riktigt. Och det låter ju dyrt i mina öron, så det rimmar inte riktigt.

Har läst trådarna om Tahe och det låter ju som en prisvärd kajak, men frågan är om packutrymmet inte är i minsta laget.

Nån som har nån erfarenhet av Sea Pearl? Det verkar ju vara rätt ny...

/Måns
 
Okej...men SeaPearl är ju norsk, men om det är tillverkad i Norge framgår ju inte riktigt. Och det låter ju dyrt i mina öron, så det rimmar inte riktigt.

Har läst trådarna om Tahe och det låter ju som en prisvärd kajak, men frågan är om packutrymmet inte är i minsta laget.

Nån som har nån erfarenhet av Sea Pearl? Det verkar ju vara rätt ny....
http://www.thomassondesign.com/post/temadag_gronlandskajak.aspx
Se lite info från Björn T.
Seabird tillverkas i Kina. De startade ny fabrik nyss så det tillverkades knappt några SeaPearl VT 2010. En fanns i Önnered för provpaddling.
 
Det är kvalitetsskillnader

Priset speglar i mångt och mycket kvalitén. Främst gällande tillverkningsteknik och materialval men även hantverkskunnandet och kvalitetssäkring.

Lägger man ut tillverkningen i lågkostnadsländer och sparar in på utbildning av personal, matrialval, tillverkningsmetod, maskinparken och kvalitetssäkrande åtgärder så påverkar detta självklart priset. Detta är en av anledningarna till att man kan köpa en Sea Pearl för 13.690:- eller en Point 65 för 15-20.000:-

Sen kan det så klart vara så att denna kvalité räcker för en del paddlare, men man skall vara medveten att det finns kvalitetsskillnader. Det finns två ordspråk som är applicerbara här: "Snålhet bedrar vishet" men även "Rätta mun efter magsäck" då 15 tusen i prisskillnad är mycket pengar...

Den enda, mig vetligen, kvalitetskajaken som tillverkas i så kallade lågkostnadsländer är det amerikanska märket Necky som tillverkas av Cobra international i Thailand. Cobra international är kända för en hög kompetens och har de har expertis från hela världen anställda. De snålar inte på material utan använder bl.a. epoxy istället för vinylester, fast det är dyrare och kräver mycket längre härdningstid i speciella formar. Men epoxy ger vridstyvare och hållbarare skrov. Sen använder de bra compositematerial i sina kajaker och har mycket erfarna båtbyggare som kan sitt material anställda.

En Necky Chatham kajak kostar idag ca 25 000, de prissänktes med tidigare i år med ca 4.600:- då kronan stärktes mot dollarn coh Euron.
Detta stärker min tes om att kvalité avspeglas i priset.

/Johan
http://kajakpaddling.nu/
 
Det finns Seapearl kvar på Udden samt annat i Seabirdprogrammet. Ring Ingvar 049021950 om du/ni är intresserade.

OBS ganska uppenbar reklam så kom på något elakt svar ;-)

/Kåre
 
Sakupplysning helt Ok

Det finns Seapearl kvar på Udden samt annat i Seabirdprogrammet. Ring Ingvar 049021950 om du/ni är intresserade.

OBS ganska uppenbar reklam så kom på något elakt svar ;-)

/Kåre

Klart att en tillverkare/försäljare eller annan kommersiell aktör ska kunna komma med en ren sakupplysning, som exemplevis vad som finns i lager. Det är ju bara till kundens och läsarnas gagn, att få veta hur det förhåller sig. Särskilt när man, som i detta fall, så tydligt deklarerar vem skribenten är (om någon nu skulle ha missat det, är Kåre Sveriges enda kajaklangare som har en modell döpt efter sig!)

Så lugn, Kåre, fortsätt du att svara på sådana frågor här i forat.

hälsningar Jens
 
Lägger man ut tillverkningen i lågkostnadsländer och sparar in på utbildning av personal, matrialval, tillverkningsmetod, maskinparken och kvalitetssäkrande åtgärder så påverkar detta självklart priset. Detta är en av anledningarna till att man kan köpa en Sea Pearl för 13.690:- eller en Point 65 för 15-20.000:-

Sen kan det så klart vara så att denna kvalité räcker för en del paddlare, men man skall vara medveten att det finns kvalitetsskillnader. Det finns två ordspråk som är applicerbara här: "Snålhet bedrar vishet" men även "Rätta mun efter magsäck" då 15 tusen i prisskillnad är mycket pengar...

Prijon Kodiak går väl lös på ca 15 000 kr. Den räcker tydligen för en del paddlare om vill genomföra långa, krävande expeditioner. Undrar om man inte borde blanda in begreppet <i>statuts</i> i resonemanget, för den faktiska kvaliteten kan inte stå för hela förklaringen när det gäller prissättningen av kajaker. Det är sällan så.

mvh

//Anders
 
Ja, jag har ju en Prilon Seayak som ju känns som en kvalitetskajak men som saknar den karaktär som jag nu är ute efter. Helst vill jag inte betala så mycket mer när jag byter, men samtidigt inte riskera att byta ner mig kvalitetsmässigt. Hmm, svår ekvation det här...

/Måns
 
Priset speglar tillverkningskostnaden

Prijon Kodiak går väl lös på ca 15 000 kr. Den räcker tydligen för en del paddlare om vill genomföra långa, krävande expeditioner. Undrar om man inte borde blanda in begreppet <i>statuts</i> i resonemanget, för den faktiska kvaliteten kan inte stå för hela förklaringen när det gäller prissättningen av kajaker. Det är sällan så.

mvh

//Anders

Så klart Anders så ligger status/fåfänga/mm i ett subjektivt omdöme kring en kajak. Men för att förtydliga mitt inlägg så skriver jag bland annat att om man sparar in på utbildad personal, materialval, tillverkningsmetod, maskinparken och kvalitetssäkrande åtgärder så påverkar detta självklart priset.

Om man sedan jämför produktionskostnaden och behovet att yrkeskunnig personal i tillverkning av en plastkajak i relation till en glasfiber-/Compositekajaks tillverkningskostnad så är de inte jämförbara, inte ens i närheten. Därav är plastkajaker generellt väldigt mycket billigare. Sen huruvida de är bättre eller sämre än glasfiberkajaker tvistar de lärda... Allt beror på vad de skall användas till och till vilken typ av paddlare modellen riktar sig mot. Plastmaterial och tillverkningsmetoder utvecklas dock i rasande fart för närvarande och detta ger både lättare, vridstyvare plastkajaker på marknaden idag jämfört med för några år sedan.

Men man kan ju pendla till jobbet i både en KIA picanto eller en BMW 320d xDrive och båda funkar bra för att ta sig från punkt A till punkt B utan några större problem... Sen vilken som är mest påkostad när det gäller material och teknik, samt framför allt... är roligast att köra är en helt annan fråga;)

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu/
 
Hur blev det? Vilken köpte du?
Jag går i samma tankar 2 år efter det att du ställde frågan.
Sedan 9 år mycket nöjd ägare till en robust Seayak spanar också jag efter en smäcker, snabb & lekfull farkost som komplement till min gamla trotjänare. Förälskade mig djupt i Valleys anas acuta när jag testade den, men den är ju dubbelt så dyr som Tahes greenland (som jag hittils inte prövat).
/Petter Öhman
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
kajakmannen Funderar på att sy en Tuiliq? Paddling allmänt 3
andersmossing Funderar över navigation. Paddling allmänt 10
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.