Funderar på ett kajakbyte

Hej,

finns ju väldigt många trådar om köpråd, hoppas ni står ut med ännu en.
Jag har en Seayak som jag tycker känns lite "pråm" med sin bredd och ringa längd. Den har sina förtjänster, men jag är ute efter en smäckrare kajak som ska klara veckoturer men även vara lite roligare att rolla än Seayaken.
Jag är helt inne på en grönlandsinspirerad kajak av något slag, och de jag spanat in, men inte provpaddlat ännu, är Sea Pearl, Tahe Greenland Touring och Valley Anas Acuta. Det första som slår mig är det stora prisspannet - från knappt 14' för en SeaPearl upp till knappt 30' för Anas Acuta. Skiljer det så mycket i kvalté mellan dessa fabrikat att det motiverar en fördubbling av priset?

/Måns
 
Hej,

finns ju väldigt många trådar om köpråd, hoppas ni står ut med ännu en.
Jag har en Seayak som jag tycker känns lite "pråm" med sin bredd och ringa längd. Den har sina förtjänster, men jag är ute efter en smäckrare kajak som ska klara veckoturer men även vara lite roligare att rolla än Seayaken.
Jag är helt inne på en grönlandsinspirerad kajak av något slag, och de jag spanat in, men inte provpaddlat ännu, är Sea Pearl, Tahe Greenland Touring och Valley Anas Acuta. Det första som slår mig är det stora prisspannet - från knappt 14' för en SeaPearl upp till knappt 30' för Anas Acuta. Skiljer det så mycket i kvalté mellan dessa fabrikat att det motiverar en fördubbling av priset?

/Måns
Ett stycke ner i listan av ämnen finns en tråd om Greenland T. Jag är nöjd med min efter att ha spanat kajak sedan 2008. Den rymmer nog lite mer än än Seapearl som jag också kollade på (men som knappt går att köpa 2010). Dock är det nog bra med en kompis som kan hjälpa till med veckopackning för det är smalt och lågt i Greenland T även om den ska kunna ta 145kg. Priset speglar kanske mer tillverkningslandet..
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Okej...men SeaPearl är ju norsk, men om det är tillverkad i Norge framgår ju inte riktigt. Och det låter ju dyrt i mina öron, så det rimmar inte riktigt.

Har läst trådarna om Tahe och det låter ju som en prisvärd kajak, men frågan är om packutrymmet inte är i minsta laget.

Nån som har nån erfarenhet av Sea Pearl? Det verkar ju vara rätt ny...

/Måns
 
Okej...men SeaPearl är ju norsk, men om det är tillverkad i Norge framgår ju inte riktigt. Och det låter ju dyrt i mina öron, så det rimmar inte riktigt.

Har läst trådarna om Tahe och det låter ju som en prisvärd kajak, men frågan är om packutrymmet inte är i minsta laget.

Nån som har nån erfarenhet av Sea Pearl? Det verkar ju vara rätt ny....
http://www.thomassondesign.com/post/temadag_gronlandskajak.aspx
Se lite info från Björn T.
Seabird tillverkas i Kina. De startade ny fabrik nyss så det tillverkades knappt några SeaPearl VT 2010. En fanns i Önnered för provpaddling.
 
Det är kvalitetsskillnader

Priset speglar i mångt och mycket kvalitén. Främst gällande tillverkningsteknik och materialval men även hantverkskunnandet och kvalitetssäkring.

Lägger man ut tillverkningen i lågkostnadsländer och sparar in på utbildning av personal, matrialval, tillverkningsmetod, maskinparken och kvalitetssäkrande åtgärder så påverkar detta självklart priset. Detta är en av anledningarna till att man kan köpa en Sea Pearl för 13.690:- eller en Point 65 för 15-20.000:-

Sen kan det så klart vara så att denna kvalité räcker för en del paddlare, men man skall vara medveten att det finns kvalitetsskillnader. Det finns två ordspråk som är applicerbara här: "Snålhet bedrar vishet" men även "Rätta mun efter magsäck" då 15 tusen i prisskillnad är mycket pengar...

Den enda, mig vetligen, kvalitetskajaken som tillverkas i så kallade lågkostnadsländer är det amerikanska märket Necky som tillverkas av Cobra international i Thailand. Cobra international är kända för en hög kompetens och har de har expertis från hela världen anställda. De snålar inte på material utan använder bl.a. epoxy istället för vinylester, fast det är dyrare och kräver mycket längre härdningstid i speciella formar. Men epoxy ger vridstyvare och hållbarare skrov. Sen använder de bra compositematerial i sina kajaker och har mycket erfarna båtbyggare som kan sitt material anställda.

En Necky Chatham kajak kostar idag ca 25 000, de prissänktes med tidigare i år med ca 4.600:- då kronan stärktes mot dollarn coh Euron.
Detta stärker min tes om att kvalité avspeglas i priset.

/Johan
http://kajakpaddling.nu/
 
Det finns Seapearl kvar på Udden samt annat i Seabirdprogrammet. Ring Ingvar 049021950 om du/ni är intresserade.

OBS ganska uppenbar reklam så kom på något elakt svar ;-)

/Kåre
 
Sakupplysning helt Ok

Det finns Seapearl kvar på Udden samt annat i Seabirdprogrammet. Ring Ingvar 049021950 om du/ni är intresserade.

OBS ganska uppenbar reklam så kom på något elakt svar ;-)

/Kåre

Klart att en tillverkare/försäljare eller annan kommersiell aktör ska kunna komma med en ren sakupplysning, som exemplevis vad som finns i lager. Det är ju bara till kundens och läsarnas gagn, att få veta hur det förhåller sig. Särskilt när man, som i detta fall, så tydligt deklarerar vem skribenten är (om någon nu skulle ha missat det, är Kåre Sveriges enda kajaklangare som har en modell döpt efter sig!)

Så lugn, Kåre, fortsätt du att svara på sådana frågor här i forat.

hälsningar Jens
 
Lägger man ut tillverkningen i lågkostnadsländer och sparar in på utbildning av personal, matrialval, tillverkningsmetod, maskinparken och kvalitetssäkrande åtgärder så påverkar detta självklart priset. Detta är en av anledningarna till att man kan köpa en Sea Pearl för 13.690:- eller en Point 65 för 15-20.000:-

Sen kan det så klart vara så att denna kvalité räcker för en del paddlare, men man skall vara medveten att det finns kvalitetsskillnader. Det finns två ordspråk som är applicerbara här: "Snålhet bedrar vishet" men även "Rätta mun efter magsäck" då 15 tusen i prisskillnad är mycket pengar...

Prijon Kodiak går väl lös på ca 15 000 kr. Den räcker tydligen för en del paddlare om vill genomföra långa, krävande expeditioner. Undrar om man inte borde blanda in begreppet <i>statuts</i> i resonemanget, för den faktiska kvaliteten kan inte stå för hela förklaringen när det gäller prissättningen av kajaker. Det är sällan så.

mvh

//Anders
 
Ja, jag har ju en Prilon Seayak som ju känns som en kvalitetskajak men som saknar den karaktär som jag nu är ute efter. Helst vill jag inte betala så mycket mer när jag byter, men samtidigt inte riskera att byta ner mig kvalitetsmässigt. Hmm, svår ekvation det här...

/Måns
 
Priset speglar tillverkningskostnaden

Prijon Kodiak går väl lös på ca 15 000 kr. Den räcker tydligen för en del paddlare om vill genomföra långa, krävande expeditioner. Undrar om man inte borde blanda in begreppet <i>statuts</i> i resonemanget, för den faktiska kvaliteten kan inte stå för hela förklaringen när det gäller prissättningen av kajaker. Det är sällan så.

mvh

//Anders

Så klart Anders så ligger status/fåfänga/mm i ett subjektivt omdöme kring en kajak. Men för att förtydliga mitt inlägg så skriver jag bland annat att om man sparar in på utbildad personal, materialval, tillverkningsmetod, maskinparken och kvalitetssäkrande åtgärder så påverkar detta självklart priset.

Om man sedan jämför produktionskostnaden och behovet att yrkeskunnig personal i tillverkning av en plastkajak i relation till en glasfiber-/Compositekajaks tillverkningskostnad så är de inte jämförbara, inte ens i närheten. Därav är plastkajaker generellt väldigt mycket billigare. Sen huruvida de är bättre eller sämre än glasfiberkajaker tvistar de lärda... Allt beror på vad de skall användas till och till vilken typ av paddlare modellen riktar sig mot. Plastmaterial och tillverkningsmetoder utvecklas dock i rasande fart för närvarande och detta ger både lättare, vridstyvare plastkajaker på marknaden idag jämfört med för några år sedan.

Men man kan ju pendla till jobbet i både en KIA picanto eller en BMW 320d xDrive och båda funkar bra för att ta sig från punkt A till punkt B utan några större problem... Sen vilken som är mest påkostad när det gäller material och teknik, samt framför allt... är roligast att köra är en helt annan fråga;)

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu/
 
Hur blev det? Vilken köpte du?
Jag går i samma tankar 2 år efter det att du ställde frågan.
Sedan 9 år mycket nöjd ägare till en robust Seayak spanar också jag efter en smäcker, snabb & lekfull farkost som komplement till min gamla trotjänare. Förälskade mig djupt i Valleys anas acuta när jag testade den, men den är ju dubbelt så dyr som Tahes greenland (som jag hittils inte prövat).
/Petter Öhman
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips