Vattentätt kapell?

Hej!

Har ett kapell från kajak sport, som tätt vid översköljande vågor vattenskvätt etc alltså vid normal paddling. Men när jag rollar så läcker det in vatten vet inte om det är både uppifrån eller från sittbrunnssargen. Kommer in ganska mycket efter några rollar tillräckligt för att det behövs pumpas ut.

Vad ska man ha för kapell som är helt vattentätt?

Har suttit och kikat på neoprene och aquatherm från Reeds Chillcheater, är dom helt vattentäta? Tycker dom verkar bra. Någon här som har erfarenhet av dom?

/Kjell
 
Jag är super nöjd med allt från Reed. Min Tuiliq är hundra 100% tät vid sittbrunnen och 99% tät vid huvudet och armarna (vid de ställen beror det på hur varm/kalt det är i vattnet men det handlar bara om ngr droppar vid flera timmars rollträning.

Har även en Akullisaq av de och den fungerar mkt bra den med och jag har inget vatten i sittbrunnen vid normal paddling. Har testat massa olika neopren kapell och alltid haft vatten i kajaken med dessa (min kajak är mkt lågt och sittbrunnen är ofta överskjöld)

Har även vänner som använder deras Kapell och har varit nöjda.

enda nackdelen är väl om man håller på med kamraträddning och liknande att materialet kan slitas lite fortare än om man tex tömmer kompisens kajak med en neoprenkapell på sig.
 
Låter ju helt super

verkligen... Hur gör man med beställningen, bara att uppge vilken sorts kajak man har eller mäta exakta måttet? Vore ju skönt o kunna rolla utan att få vatten i sittbrunnen faktiskt en helt ny upplevelse tom...
 
Min erfarenhet säger mig att det beror mer på utformningen av sittbrunnssargen på kajaken än på kapeller om det håller tätt när man rollar. I vissa fall är det en kombination av dåligt utformat kapell till en viss typ av sargkant.

Jag skulle gärna veta vilken kajak du har och hur sittbrunnssargen är utformad för det finns kajaker som aldrig kommer vara täta med något kapell vid roll om man inte modifierar sittbrunnssargen.

Följande kajaker har jag upptäckt stora problem med när det gäller just detta (det är trevliga kajaker i övrigt): Maelström Våg och Vitäl, Point 65 Whisky 16.

Orsaken är enkel, alla tre ovanstående modeller har en så kallad nyckelhålssittbrun där man korkat nog har låtit sittbrunnssargen följa formen på sittbrunnshålet (istället för att låta lårstöden sticka in innanför sargen) detta gör att den vertikala delen av sargen gör en konkav sväng inåt mot sittbrunnen precis vid lårstöden när man sedan sätter på kapellet här så sluter det ju då självklart inte tätt mot den vertikala delen av sargen dels för att den sitter alldeles för långt in och dels för att den är konkav - en form som kapellets kant med gummikord inte kan följa. Därmed läcker det in vatten när man rollar men man märker det inte vid vanlig paddling.

Problemet uppstår i olika grad på kajaker med sittbrunnsöppningar där delar av kanten (och sargen) är väldigt rak (och i extrema fall som ovan konkav) för gummikordens (på kapellet) tryck mot den vertikala delen av sargen blir då för lågt eller rent av obefinligt. Ju rundare sittbrunnshålet är desto jämnare tryck och bättre tätning blir det mot den vertikala delen av sargen.

En annan anledning till att kapellet inte sluter tätt är om sargen är väldigt djup dvs det så är långt in till den vertikala delen från ytterkanten på sargen så att kapellet når inte hela vägen in.

På ovanstånde kajakmodeller är det en kombination av dessa två faktorer som gör att kapellet inte sluter tätt och fyller man inte ut den konvexa delen av sargen med tex en lämplig bit foam så kommer inget kapell hålla hålla tätt.

Kappellet sluter ju inte tätt uppåt under själva sargkanten utan den gummikord som är längs kanten på kapellet måst sluta tätt inåt mot den vertikala delen av sargen, når den inte dit så blir det inte tätt.

Jag har haft ett snapdragon kapell på en Valley avocet RM (termoplast) och på den kajaken slöt kapellet helt tätt runt den mjuka sargkanten.

När jag sedan skaffade mig en glasfiberkajak (Tahe Greenland OC) så fungerade det inte något vidare med ett snapdragon (i rätt storlek för kajaken) Sittbrunssargen är på Tahen väldigt djup så kapellet räcken inte runt kanten så att det klämmer ända in mot den vertikala delen av sargen. Det räcker med att kanta kajaken så rinner det in. Ytterst irriterande. Turligt nog så håller ett kapell från Reeds helt tätt istället.

Med detta sagt så har även materialet i själva kapellet viss betydelse för hur blött det blir. Jag upplever att materialet i Reeds kapell är helt tätt, däremot är neoprenkapell (iaf inte snap dragon) inte helt täta oavsett hur bra de sitter kring sargkanten, detta märks tydligt i surf och fors när stora vågor slår in över kapellet, det sitter ordentligt på plats men jag känner tydligt hur vattnet trycks igenom materialet. Dock har jag inte märk något större problem med detta vid roll utan det krävs betydligt högre vatten tryck för att vattnet ska pressas igenom.
 
verkligen... Hur gör man med beställningen, bara att uppge vilken sorts kajak man har eller mäta exakta måttet? Vore ju skönt o kunna rolla utan att få vatten i sittbrunnen faktiskt en helt ny upplevelse tom...
Reed har mått på många sittbrunnar/kajaker, men för att vara säker så kan man få rita av (utsidan) och markera ryggstödet och skicka in ett papper med brev vid beställning.

Jag har provat flera olika märken på neoprenekapell till Tahe Greenland T och flera läckte i sömmar pga ständig översköljning. När jag inte har Reed tuiliq till Black Pearl så har jag använt kanuks galon till min Reval. Det svåra där är att få det tätt vid midjan eftersom mitt inte har "kroppstub".

Efter drygt 1 timmes intensivt rollande igår så hade jag 1-2dl vatten med tuiliq, men jag har nog någon ojämnhet i sargkanten (mitt hantverk)..
 
Jakten på 100 % torrt

Enligt min erfarenhet brukar "kapell som läcker" oftast bero på att vatten tar sig in vid sittbrunnskanten eller vid midjan/ryggen. Äldre kapell kan dock läcka i t.ex. sömmarna. I Reeds kapell finns det dubbla elastiska linor (reservation för att de kan ha ändrat). Lägger sig den ena linan över den andra ökar läckaget vid sittbrunnskanten.

Det finns de som hävdar att de kan rolla 100 % torrt. De flesta har dock fått acceptera några centiliter vatten per roll. Paddling är ju en vattensport. Om man inte alltid går i från en brygga och dessutom undviker alla regnväder kommer det ändå ofta finnas lite vatten i sittbrunnen.
 
meldert

Det där låter ju som totalt helt logisk förklaring, tackar för den. Jo jag har en North Shore Polar och har i ärlighetens namn inte tänkt på om det är sittbrunnen som är insvängd eller om det är bara lårstöden som står för insvängningen. Om man googlar på min kajak modell så ser det definitivt ut som det är enbart lårstöden som svänger in. Ska ta en sväng och kolla hur min ser ut.

Men tackar så mycket för ditt otroligt välformulerande och utvecklande svar.
 
Ger min röst i riktningen Reed Aquatherm, men det finns också bra täta neoprenkapell från t.ex. Seals eller Artistic om man råkar ha en "kompatibel" sittbrunnssarg.

Måste nog också komma med en avvikande syn till melderts syn på vad som gör det vattentätt runt sargen. Når gummibandet hela vägen ända in mot den vertikala delen av sargen måste passformen vara perfekt (inga rynkor i tyget runt gummibandet eller raka/konkava avsnitt i sargen) och gummibandet väl åtdraget (som kan göra det svårt att lossa om kanten är djup). Ett kapellmaterial som töjer i alla riktningar (t.ex. Aquatherm eller neopren) tätar bra mot sargens yttrekant förutsatt att gummibandet inte når hela vägen ända in och att kapelltyget därmed blir så tajt att man kan trumma på det. En förutsättning är att sargkanten är tillräckligt djup (som t.ex. på Valleys glasfiberkajaker) och inte en liten avrundad grej (som t.ex. på Tiderace). Ytterkanten av sargen är inte tjockare än vad glasfiberlaminatet är tjockt och det ger högt tryck på liten yta som garanterar täthet utan att gummibandet behöver spännas väldigt hårt. (Kolla bara hur hur gummitätningar är utformade på olika verkligen täta luckor och dyligt, smala kontaktytor, inte breda.) Dessutom är det mer osannolikt att rynkor bildas längst ut där tyget är allra mest uttöjt. "Ett nummer för litet" neoprenkapell med "latex"yta på insidan fungerar utmärkt, kan vara svårt att få på men lossnar lätt och läcker inte en droppe, det blir lufttätt.
 
Sugen på att

köpa ett Reedkapell. Nån som vet
vilken storlek som passar VKV Måsen Elite?

Tror det är samma kapell till Måsen Offshore.

Thure
 
Menar du rita av den rent fysiskt alltså i naturlig storlek?
/Kjell
Japp, en fullstor tidningssida och klipp efter ytterkant och rita in ditt ryggstöd. Postas i ett 1900-tals-kuvert och referera ihop det med din beställning. Finns info på deras sida. Läs på product details.

Custom Fitting Boat Cockpit Size: We keep a number of standard boat cockpit sizes, but please check with us. If your boat is more unusual, then we may need you to trace the outer edge of your cockpit and mark on your seat position on newspaper and mail it to us. Our address is on our home page.
 
De tycks ha mycket att göra. Det tog en dryg månad från att jag (15 maj) skickade mallen tills kapellet damp ner i brevlådan. Räkna med att de belastar kreditkortet omgående vid beställningen.

Hög kvalitet och perfekt passform blir det i alla fall. Fjärde gången jag beställer kapell från Reed på detta vis

Rune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Stuvarn Vattentätt fodral till mobil? Paddling allmänt 50
torger vattentätt kommunikationssystem Paddling allmänt 2
Vattentätt fodral? Paddling allmänt 1
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.