Hur vallar jag träskidor?

  • Trådstartare goran_lindgren@hotmail.com (Göran)
  • Start datum

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
Har ett par gamla men fräscha träskidor med hickorykant, alldeles ny-grundvallade med äkta tjära. Tänker ha dem till ospårade skogsturer i Uppland (= litet snö oftast, därför de gamla billiga skidorna). Hur gör jag, behövs yt/fästvalla av något slag? Finns nån med erfarenhet (eller nån som har en morfar) som kan hjälpa mig?
 
Grundvalla björkskidor:

Hej,


följande rekommenderas för Hvita Blixten (hämtat från "Vintersoldat" s. 49, http://www.mil.se/ovrigt/utbildningsforum/publ/idrott.html


"Grundvalla så här:


Gör ren hela ytan på undersidan från smuts och ytvalla. Skidan måste vara torr.


Värm skidan med blåslampa eller över öppen eld, med
början från mitten på skidan, för att undvika att skidan blir skev.


Stryk ut ett tunt lager trätjära och värm in den. Observera att ytan inte får brännas – när tjäran bubblar är värmen tillräcklig.


Stryk ut tjäran som inte trängt in och värm ytan igen. Fortsätt tills ytan är mättad.


Torka bort överflödig trätjära medan skidan är varm.


Vid längre tids förvaring måste skidorna sättas i spänn, för att de inte ska bli skeva och förlora sitt spann.


Dåligt grundvallade skidor tar åt
sig väta vid mild temperatur. När det blir kallare fryser skidorna och blir därmed svåråkta"


Enligt försvarsmakten behövs bara grundvalla, eventuellt kompletterat med t. ex. paraffin eller stearin för glid.


Grundvalla läggs på vid behov; på en långtur med packning betyder det i regel varje dag. Stormköket blir kletigt...


Hoppas du fick någon användbar info!


M V H


Johan
 

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Gå!

Om det är så lite snö så anser jag att du lika väl kan gå.
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Onödigt ofta.

En gång per dag i ospårat med packning verkar onödigt ofta. Om det inte är isig skare slits inte ytan särskilt hårt. Jag brukar ga mina tegsnäs en omgång före en vintertur och den brukar hålla minst en vecka. Det är ganska krångligt att valla skidor över öppen eld. Föredrar varmluftspistol inomhus (källare/garage luktar!).
Jag antar dock att soldaterna måste ha något att göra för att inte ledsna. I ett skarpt läge tvivlar jag på att någon har energi att med en spritbrännare i vinterkyla alstra tillräckligt med värme. Dessutom lär man knappast slösa på spriten i onödan när man inte vet om man kan få mera.


Anders V
 

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
Har inte bett om hr Frykendahls råd!

Jo Ferdinand, spar på krafterna tills du har nåt väsentligt att tillföra detta forum! Det finns säkert andra, mer pubertala ställen du kan leka på. F ö har du inte svarat på mina svar på ditt fula påhopp under "Vandring" än. Jag väntar med spänning...


Nu skall jag ut och åka skidor - på tre dm Nordupplandssnö!


/Göran
 
Efter behov osv.

Hej,


grundvallning av träskidor som skall tjäras är en konst på utdöende. En källa för information är dock försvarsmakten eftersom den fortfarande använder skidor av denna typ. Jag hämtade ner publikationen Vintersoldat i ett annat sammanhang - för att få tips avseende en pulka som jag inköpt från överskottslagret - men eftersom den också innehåller skötselråd för vita blixten valde jag att citera dessa. När det gäller praktisk omsättning av denna information - vallningsintervall m.m. relaterade jag dock till vad jag kommer ihåg från min egen vpl-tjänstgöring. Det kunde gjorts tydligare. Vita blixten är dock vanliga träskidor utan speciella egenskaper, så jag utgår från att råden kan användas för de flesta träskidor.


Jag vill förtydliga att jag skrev att grundvallning sker efter behov (inte varje dag). Med vita blixten, tung packning på ryggen och "normala", omväxlande fören krävs dock inte mycket för att tjäran skall nötas bort och små trävita spår uppstå i sulan. Då läggs lite mer tjära på, över fotogenkök eller spritkök. I djup lössnö och sträng kyla är förhållandena optimala för vita blixten och tjärning sker då med längre intervaller. Hur långa är en bedömningsfråga.


Hur det är med björksulad Tegsnäs vet du bättre än mig och jag tänker inte säga emot dig när du hävdar att det räcker med en vallning /vecka.


När det gäller stormkök och grundvallning så lär inte bara försvarsmakten ut (daglig) grundvallning medelst kök utan även STF i boken "Vinter i fjällen", STF: s publ nr 2986, förf. Ulf Larsson, där följande uppgifter finns (s. 71):


"Skidor med belag av trä innebär något större risk för klabb än med plastbelag, särskilt i nollgradigt före. Hickorysula bör tjäras varje dag utom när det är kallt. Tjäran bränns in med friluftsköket, 1 dl räcker en vecka. Ovansidan oljas för att trät inte ska dra åt sig fukt. Rödboksula, som finns på Tegsnäs Rajd, tjäras inte utan vallas med parafin och fästvalla."


Även här bör man nog utgå från att råden är generella i den meningen att olika fören, skidmodeller, åkstilar m.m. ger olika vallningsbehov. En slutsats man kan dra är att skribentan i vart fall menar att tjärning av skidor med vanliga (inte rödbok eller motsvarande) sulor bör ske med korta intervall. Jag instämmer, med reservation för att min erfarenhet av träskidor är begränsad till vita blixten. Det förtjänar att påpekas att ju oftare tjärning sker, desto mindre tjära behöver påstrykas per tjärning.


Till sist, angående sprit (eller fotogen) användning i ett skarpt läge: förhoppningsvis används tillgängliga resurser för att uppnå så högt stridsvärde som möjligt. Det är dock en fråga som jag överhuvudtaget inte berörde i mitt tidigare inlägg och som jag anser inte hör hemma i detta forum.


M V H


Johan
 

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Detta är ett allmänt forum!

För det första vill jag påpeka att jag har samma rätt som alla andra till att få uttrycka mig i detta allmänna forum. Du, Göran, kan inte ta dig rätten att utesluta någon!


För det andra så står jag fast vid att om det är lite snö så kan du gå och, dessutom, om det är mycket snö så kan du använda dina dyra skidor.


Jag har skidat runt om i världen så jag vet!


För det tredje, angående diskussionen under rubriken "vandring", så är det pinsamt att konstatera att författarna till den bok som du rekommenderar inte kan skriva korrekt svenska. Det är naturligtvis inte ditt fel - din angivning av bokens titel är säkert riktig. Och vad menar jag med att de inte kan skriva korrekt svenska? Jo, betrakta följande satser: "låt oss vandra över röda bron" och "vilket tycker du bäst om, mogna lingonet eller omogna lingonet?". Båda satserna innehåller samma språkfel som det som uppenbarar sig i titeln på den angivna boken.


/FF
 
Kan vi höja nivån tack

Jag förstår inte riktigt varför nivån i allmänna forum måste dras ner. Om någon ställer en fråga så är det sannolikt så att denne vill ha svar på den frågan, inte omdömen om huruvida man bör gå stället eller inte.


Att då denne påpekar ett så enkelt faktum bör knappast leda till inlägg i den högdragna ton som du producerar.


Jag har inte 'skidat runt om i världen' men har dock lärt mig att om någon ställer
en fråga så svarar man gärna på den, inte mästrar.


För övrigt så vet jag inte exakt vilken valla som skulle vara bäst i det snöfattiga Uppland.


mvh Christian ALmgren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Ovansjö Service av gamla träskidor? Turskidåkning 3
freaxt Träskidor som vridit sig Turskidåkning 5
Gregorius Hur tar man bort fästvalla från träskidor? Turskidåkning 8
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
ShadingGray Info om gamla träskidor Splitkein? Turskidåkning 7
jarbring Att laga träskidor. Turskidåkning 13
hannulan Gamla träskidor Turskidåkning 1
hannulan Gamla träskidor Turskidåkning 16
muminfar gamla träskidor Turskidåkning 11
Mieut Tjära träskidor med stålkant, ngt speciellt? Turskidåkning 0
hellas Tjära träskidor? Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.