Gamla träskidor

Jag har ett par gamla träskidor från min mormor. Nu funderar jag på om det funkar att åka med de på tur på fjället. Skidorna har stålkant (den är lite rostig, är det behövligt att slipa den eller funkar det ändå?) och kabelbinding.

Hur varma skor behöver man ha i fjällen i början av april. Funkar mina gamla läderpjäxor m ordentliga strumpor o sulor? Eller behövs bättre/tjockare skor.

Skidorna är smalare på mitten (ca 6,5 cm breda) än längst fram (ca 8 cm breda). Brukar det vara så på vanliga turskidor också, eller är det för att de ska passa bättre för utförsåkning?

Jag tycker att de har väldigt dåligt spann. Ska det vara så, funkar det att åka på de ändå.

(en massa frågor, jag vet, men jag hoppas att någon här kan hjälpa mig, nån som inte fnyser åt mig för att jag vill åka på ett par träskidor.)
 
Hej

Stålkanterna behövs mäst om du skall åka på hård skare eller liknande. Om det är vårsnö (som det oftast är i april) är det inget problem om de inte är slipade.

Om skorna fukar beror mest på temperaturen. Enlig min erfarenhet räcker läderpjäxor med goda strumpor när man rör sig. Om du skall stå stilla bör pjäxorna vara godt impregnerade sedan snön kan vara våt.

Att spannet passar din vikt är alltid en fördel på ett par skidor, men det är fullt möjligt att åka på ett par träskidor utan bra spann. Det som händer år att glidet blir sämre när du har vallat.

Det kan vara en fördel att impregnera skidorna med tjära eller liknade för att de inte skall dra vatten och samtidig få lite bättre glid.

Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.