Turskidåkning på träskidor

Hejsan alla,

Jo, jag har lite brist på erfarenhet i områden känner jag och skulle behöva lite hjälp.

När jag åkt på vinterturer runt Abiskotrakten i slutet av mars / början på april har jag alltid åkt på plastskidor, moderna. Men min fråga är om folk har någon erfarenhet av exakt hur snön brukar se ut, kopplat till möjligheten att ha träskidor istället?

Min erfarenhet är att det brukar vara lite pudersnö, typ 10-20 cm, men aldrig kladdsnö som fastnar på träskidor. Håller ni med? Är det någon därute som testat åka träskidor på fjällturer?

Sedan undrar jag också vad ni tycker om fjällskidor utan "fjäll" på undersidan, alltså skidor man måste valla för att ta sig fram. Brukar det fungera bra, tycker ni?

Tack för all hjälp!

/Johan
 
Träskidor är väl inte en enda produkt. Det finns träskidor typ fjällskidor, som har stålkant och det finns långa skogsskidor avsedda för djup lössnö.

Orsaken att man väljer vallningsfria fjällskidor, är ju att snötemperaturen kan varierar väldigt mycket väldigt snabbt speciellt på våren.
 
Tegsnäs med bankiraywwod

Hejsan!

Jag har på massor av turer använt Tegsnäs klassiska skidor Rajd med deras vallningsfria sula i bankiraywood, se länk nedan. Jag har skidat i allt från under -50 grader i Alaska till sommarskidåkning i tokslasksnö.

Och skidan håller verkligen vad den lovar! Det finns bara ett undantag och det är nysnö då det typ är varmare än typ -2 grader. Framför allt kan det bli riktigt illa om man får kramnysnö, då det gärna fastnar massor av snö under skidan. I det läget blir det bara att bita i det sura äpplet och sätta på stighudarna.

Men i alla andra fall är det bara att spänna på sig skidorna och skida iväg. Har över huvud taget aldrig vallat skidorna utan mitt enda "underhåll" är att olja in dom lite då och då (har väl blivit en gång var 5-10 år i medel.....). Skulle vilja påstå att det för det mesta är både bättre fäste och glid än ett par "fiskfjällsskidor" + att man slipper det där irriterande vinandet. Bara det :)

Vad det gäller att valla skidorna är mitt svar, jo det funkar om du bor i stuga och kan ta in valla och skidor och valla inomhus i värmen. Men det kräver ju mer krånglande, även om det idag finns ett antal olika fästvallor på marknaden som klarar riktigt stora temperaturspann.

http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/skidor/vallningsfri-sula-bankiraywood

/ Stefan
 
Det enda som fastnar på mina vita blixten är vatten. Ingen annan snötyp fastnar (vad jag har stött på hittills).

Då har jag dock för vana att "valla" med grönlandsvax eller värmeljus överallt utom halvmetern kring steget. Paraffinet går in i de porer som finns i träet, och åkytan blir mycket slät.
 
Hejsan!

Jag har på massor av turer använt Tegsnäs klassiska skidor Rajd med deras vallningsfria sula i bankiraywood, se länk nedan. Jag har skidat i allt från under -50 grader i Alaska till sommarskidåkning i tokslasksnö.

Och skidan håller verkligen vad den lovar! Det finns bara ett undantag och det är nysnö då det typ är varmare än typ -2 grader. Framför allt kan det bli riktigt illa om man får kramnysnö, då det gärna fastnar massor av snö under skidan. I det läget blir det bara att bita i det sura äpplet och sätta på stighudarna.

Men i alla andra fall är det bara att spänna på sig skidorna och skida iväg. Har över huvud taget aldrig vallat skidorna utan mitt enda "underhåll" är att olja in dom lite då och då (har väl blivit en gång var 5-10 år i medel.....). Skulle vilja påstå att det för det mesta är både bättre fäste och glid än ett par "fiskfjällsskidor" + att man slipper det där irriterande vinandet. Bara det :)

...

http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/skidor/vallningsfri-sula-bankiraywood

/ Stefan

Stämmer precis med mina erfarenheter! Fantastiskt bra i vid i stort sett alla fören. Jag har någon enstaka gång haft problem med fuktig nysnö, men även de gångerna har jag genom att "aldrig" låta skidan vara helt stilla mot snön lyckats "slå loss" det som fastnat under.

De övriga problem jag haft har just varit i fjällen när underlaget har varit mycket hårt. Stålkanter i dom lägena hade varit bra att ha!
 
Valla...

Håller med ovanstående om Tegsnäs bankiray. Kan tillägga att plastskidor med fiskfjäll eller valla också klabbar i besvärligt nysnöföre.

Valla skidor kan enkelt göras med tejpvalla. Fungerar fint och görs en ggn var 20-30 mil ca. Så inget problem att göra innan turen.

...i besvärligt nysnöföre täcker man tejpvallan med ett tunt lager tjärvalla (ett slags burkvalla). Inget problem att sköta på turen och den kan sitta kvar när den inte behövs, slits bort snabbt när snön är torrare.

//J
 
Beror på....som vanligt alltså :)

Undvall, vilken längd och bredd rekommenderar du på Tegsnässkidorna?

Hej igen.

Jo det beror ju på hur ofta och gärna som du tror att du kommer skida fram i skog/fjälllbjörkskog. Personligen har jag valt mina Tegsnäsare lite längre just för att få bra bärighet i skogen....om man tänker sig en Sarektur som exempel kan man säga att jag prioriterat upp att kunna ta mig fram bra nere i Rapadalen/Njoatosvagge.

Så jag har pga detta valt 8.0 fot / 240 cm + Vallningsfri sula av Bankiraywood. Är verkligen helt fantastiska att glida fram med nere i skogen :)

Nackdelen är naturligtvis att en längre skida är lite bängligare i utförsbacken + att de väger ju lite mer. Inte för att jag personligen upplever detta som något större bekymmer, men det vore ju svårt att hävda att man behöver en skida längre än runt 2 meter uppe på kalfjället.

Hoppas att detta hjälper något

/ Stefan
 
Efter att just ha avslutat en tur från Katterjåkk till Abisko i djup pudersnö med 50 mm Madshus plastskidor och pulka där medelhastigheten var c:a 1 km/h har jag insett att ett par "lappskidor" skulle kunna vara the shit. Speciellt som jag vill ha ett par utan stålkant.

Har insett att back to basic faktiskt kan vara bra ibland. Exempelvis så frös jag aldrig i mina Lundhagskängor medan jag fryser som en hund i mina Alpina-kängor när skiddagen är över och det är dags att sätta upp tältet. Råttfällebindningen frös till vid en ofrivillig plurrning och jag fick inte av mig skidan. Detta problem hade jag inte med den gamla bindningen. Mitt bensinkök kräver konstant och kärleksfull omsorg medan mitt spritkök brann konstant medan jag kunde ägna mig åt tältet etc.

Är det bara mellan Vita Blixten och Tegsnässkidan som valet står? Några andra alternativ där ute?
 
Ytterligare nöjd Tegsnäsare

Hejsan!

Jag har på massor av turer använt Tegsnäs klassiska skidor Rajd med deras vallningsfria sula i bankiraywood, se länk nedan. Jag har skidat i allt från under -50 grader i Alaska till sommarskidåkning i tokslasksnö.

Och skidan håller verkligen vad den lovar! Det finns bara ett undantag och det är nysnö då det typ är varmare än typ -2 grader. Framför allt kan det bli riktigt illa om man får kramnysnö, då det gärna fastnar massor av snö under skidan. I det läget blir det bara att bita i det sura äpplet och sätta på stighudarna.

Men i alla andra fall är det bara att spänna på sig skidorna och skida iväg. Har över huvud taget aldrig vallat skidorna utan mitt enda "underhåll" är att olja in dom lite då och då (har väl blivit en gång var 5-10 år i medel.....). Skulle vilja påstå att det för det mesta är både bättre fäste och glid än ett par "fiskfjällsskidor" + att man slipper det där irriterande vinandet. Bara det :)

Vad det gäller att valla skidorna är mitt svar, jo det funkar om du bor i stuga och kan ta in valla och skidor och valla inomhus i värmen. Men det kräver ju mer krånglande, även om det idag finns ett antal olika fästvallor på marknaden som klarar riktigt stora temperaturspann.

http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/skidor/vallningsfri-sula-bankiraywood

/ Stefan

Hello:)

Även jag har under en del turer använt Tegsnäs klassiska skidor Rajd(225/70) med deras vallningsfria sula i bankiraywood(rödsula/rödbok?) som vi tre söner fick för 30 år sedan i julklapp av far & mor! Vad mig minnes inte någon gång inoljats eller vallats utan bara körts i ur & skur. Visst har det funnits tillfällen:(..ex då man trampat igenom en bäck i minusgrader & sedan med lappkniv försökt tälja is...eller visst klabbföre(nysnö) som gjort en likt pappa Hedenhös-sju tum högre..men det är inte ofta det varit besvärlig, tvärtom mest nöjsamt!

Igår fick jag sonen med mig på en dryg timmes ödemarkstur(-8 & nysnö), han med vallningsfria plastskidor efter mig & ganska omgående fick jag problem med snöbildning under skidorna!
Men då efter nyligen läst den trevliga boken Snö(Yngve Ryd) mindes jag hur samerna förr löste detta problem genom att valla skidorna med renfeta(innanfeta kring renens mage) var jag snart hemma, snabbt på plats och kikade in i kylskåpet. Det som fanns var Bregott, frusen olivolja samt Icas rapsolja(! Valet var enkelt & fort applicerade jag ett rejält glänsande lager rapsolja under hela skidorna( grabben utanför undrade..) & vi gav oss iväg igen! Hur gick det då? Jo, fantastisk glid & hyfsat fäste & inget snö som fastnade under skidorna! :)

Till nästa gång(snart) ska jag dock försiktigt stålsickla fram träporerna & pensla på kokt linolja..


,
 
Har som många med mig en viss, (antagligen orättvis), aversion mot Vita Blixten då den förknippas med en tid av tvång. Så här c:a 25 år senare kan jag inte säga om den var bra eller dålig. Nu ser jag på den tiden med en nostalisk blick men jag kommer ihåg att jag inte var det så mycket nostalgi då. :)

Men hur bra/dålig är VB jämfört med civila alternativ?

Jäklig billig är den iaf. Men hur är skidkänslan/bärigheten etc. jmft med ex. Tegsnäs Rajd?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.