Gamla Lundhags på turen?

Jag och en vän ska upp på tur i Jämtland i mars.
Har själv ingen erfarenhet av turåkning.
I min ägo har jag ett par gamla Lundhags Jämtkängan(de har en flärp typ Alaska fram) som jag hoppas kunna få nytta av.
De är i relativt gott skick och rymliga nog att få ner en filtsula i.

Vilken typ av bindning och skidor skall jag satsa på?

Är det någon som har erfarenhet av att hyra utrustning i Storulvån?
 
Till den skon

Till den skon så är det mig veterligt bara Kabys Stövelbindning som passar och ger en någorlunda godtagbar stabilitet.
Om du blir biten på turåkning så rekomenderar jag skidpjäxor till skidåkning. Åkningen blir roligare med ökad stabilitet.
 
nunaq; sa:
Jag och en vän ska upp på tur i Jämtland i mars.
Har själv ingen erfarenhet av turåkning.
I min ägo har jag ett par gamla Lundhags Jämtkängan(de har en flärp typ Alaska fram) som jag hoppas kunna få nytta av.
De är i relativt gott skick och rymliga nog att få ner en filtsula i.

Vilken typ av bindning och skidor skall jag satsa på?

Är det någon som har erfarenhet av att hyra utrustning i Storulvån?

Här har du chansen att återuppliva gammla minnen!! Till dessa känger passar nämnligen konungens attackskida "vita blixten".. En skida som du kan inhandla för ca: 200:-, med en regäl omgång tjära så har du en grym turskida!! Billigt och bra..

(nix.. jag skämtar inte!!)


.
 
Vita blixten in memori

Jag stämmer in i Patrics inlägg - tänk att få återuppliva Vita blixten. Jag gjorde lumpen för ett tiotal år sedan och använde då vita Blixten tillsammans med mina Lundhags Husky (med filtinsats)och vi åkte mycket skidor och jag hade inga problem vilket folket som använde försvarets prylar hade (ler).
Jag har även vandrat rätt mycket med mina Lundhags och även om de inte är några super vandringsprylar så funkade under på de ena och de andra strapatserna.

Nu har jag dock övergått till ett par Professional som jag dock inte kan åka skidor med men under vandring och allmänt uteliv gillar jag dem skarpt.
 
Det blir vällans till att köpa nytt

så jag antar att det bästa är att inhandla ett par pjäxor med tillhörande skidor.
Vilket bindningssystem är att föredra som nybörjare?
tacksam för tips på bra pjäxor.
 
köp INTE nytt!

Köp inte nytt!
Jag går alltid på "vita blixten" när jag jagar på vintern.
Bra bärighet i lösnö, enkel bindning mm.
Visst, man får ha lite överseende i töväder men vem har bråttom...
 
kabelbindning

När du skriver flärp fram på skon tänker jag mig att det menas "skidkant" (som Lundhags kallar det). I så fall skulle jag hellre satsa på en rejäl kabelbidning i stället för stövelbidningen. Jag har själv stövelbidningen på ett par Tegsnässkidor och tycker de är lite sådär. Bl a gick de sönder under åkning i form av att en spännrem slapp då nitarna lossnat. /lycka til.
 
Alpina.

Förresten, vill du köpa nytt kan jag varmt rekommendera Alpinas grejer. äger själv ett par Alpina Explorer 60 skidor (finns även i 68 bredd) och Alpina BC 1550 skor och givetvis en BC-bindning till. För detta fick jag slanta ca 2 600 kr. Skidorna har stålkant och finns både i vallnings och vallningsfritt alternativ. Skorna är kanonsköna. ska man inte köra i ospårad lössnö är detta ett kuligare altenativ än typ Tegsnässidan då de är mycket lättare. Utrustningen finns förutom i välsorterade sportaffärer även på North star trading på nätet./Lycka till igen.
 
Nordic norm-pjäxor

Har provat ett par Alpina-pjäxor och det verkar vara bra och det finns även förmånliga paketpriser.

För stunden är jag dock inne på ett par pjäxor med nordic norm kant. (baktanke; använda till skridskorna också)
Antar dock att man får slänga ut en slant för ett par bra pjäxor, då jag gärna vill ha ett par robusta men framför allt varma (fryser lätt om fossingarna).

Men jag vill gärna bli övertygad om förträffligheten med BC-bindningen (Alpina-dojorna verkar varma och goa)alternativt. Som total skidnovis verkar BC-systemet lite "klent".
 
Om turutstyr

Jag har ingen erfarenhet av bindningssystem typ BC, men då de är populära bland turåkare så förmodar jag att de har många goda sidor eftersom många valt dem.
För fjället rekomenderar jag turskidor med moderna belag och stålkant. Belaget bör vara vallningsfritt försett med mekaniskt fäste, sparar en massa besvär med att valla fäste och glidet räcker för normal turåkning.
Om du väljer pjäxor i läder så ska skinnet inte vara PU-belagt utan av en kvalitet som går att vaxa på traditionellt vis och då kommer pjäxorna att kosta mellan 1500 och 2000 SEK.
Jag provar nu med plastpjäxor även vid vanlig turåkning och har därför skaffat ett par Scarpa T4 med vilka jag åkt drygt tio mil och skall i slutet av nästa vecka prova dem på fjälltur.
Så här långt är jag nöjd med dem.
 
Kabys stövelbindning

Kabys stövelbindning är en ohyggligt rejäl kabelbindning med ingenting på som kan gå sönder. Bindningen jag tror du menar är Tegsnäs egen bindning och den håller jag med om tillhör kategorin rappel och dessutom mycket ostadig.
 
förväxling

Ursäktar. Det är givetvis så. Jag blandade ihop stövelbidningen(Tegsnäs egen)som jag själv har med Kabys kabelbidning som jag inte har men som jag vet är stadig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Service av gamla träskidor? Turskidåkning 3
KejWall Gamla turskidor? Turskidåkning 6
TomasF Gamla Tegsnässkidor Turskidåkning 3
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
ShadingGray Info om gamla träskidor Splitkein? Turskidåkning 7
hannulan Gamla träskidor Turskidåkning 1
hannulan Gamla träskidor Turskidåkning 16
muminfar gamla träskidor Turskidåkning 11
Anders262 Gamla turskidor Turskidåkning 6
Hrym Gamla skidor funkar bra! Turskidåkning 1
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
Hasselabon Lundhags guide bc/ expedition bc Turskidåkning 12
gunilwi Varma turpjäxor - Lundhags Turskidåkning 2
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
Glännman Någon som använt både Alpina 1600 och Lundhags Guide ? Turskidåkning 1
Tovetjarn Bindning till Lundhags Husky Ski? Turskidåkning 14
rungo Lundhags Aptus 60 Turskidåkning 1
hannulan Lundhags alaska Turskidåkning 13
Razzle-Dazzle Lundhags scout + kabelbindning=? Turskidåkning 1
Acke Packe Lundhags Xa Pro - Pjäxa??? Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.