Lundhags alaska

Nån som har erfarenhet av att åka på tur i Lundhags Alaska känga. Är de tillräckligt stadiga?

Blir man kall om fötterna (jag skulle frysa otroligt mycket i de där vanliga tunna jädra pjäxorna de rekommenderar i skidaffären, de verkar ju inte tjockare än sommarens vandringskängor)?

Behöver man större storlek än vanligt för att kunna ha de på fjället när det är riktigt kallt?
 
Man måste ju ändå ha sockor i Alaska, och är det inte alltför tight så borde det inte vara något problem neråt -25 grader.
 
Vinterskorna bör vara ett par storlekar större så att du rymmer åtminstone 2 par yllesockor samt 1 par tunnare yllestrumpor. Ju mer frusen du är om fötterna desto större skor. Det finns naturligtvis gränser för hur stora skor man kan ha, det ska ju trots allt vara möjligt att gå också.......
 
Som peter skrev flera par sockor, jag har tre, + tunn lång socka.
Glöm inte sulan, helst älgskinnssula, men renskinn funkar ochså, raggen uppåt pekande framåt.
Får du inte tag på dessa så finns det ju alternativ i välsorterade butiker.
 
Senast ändrad:
Att inte frysa

i kängor vinterid handlar on flera olika saker. Isolering men framför allt närmast huden, så att skinnet förblir torrt, en tunn nylon eller funktionsstrumpa, yllesockor, samt utrymme nog att kunna röra på tårna. I mina vinterkängor brukar jag ha innersulor son luftar, genombruten plast, ullinnersulor som jag har med mig ombyte av. Andra kan ha andra preferenser. Vid rast kliv ur bindningarna om de är av metall.
Jag har gått på långtur i alaska och Jörn, ingen speciell skillnad. Men passform är givetvis viktig samt att kängorna är ingångna innan du drar på tur. Är det kallare än -15 hjälper en lungplus till att spara luftvägarna. Rätt huvudbonad för klimatet ger varmare fötter....
 
Hej!

Jag tror inte det är någon risk att du ska frysa under själva åkningen. Däremot är det viktigt att byta strumpor vid varje dags slut, och gärna någon gång under dagen också och torka dessa så gott det går. Är man bara torr ska det mycket till innan man fryser, även om Lundhags Alaska kanske inte är världens varmaste skor.

VH/Anders
 
Anledningen till tråden är att jag har hittat ett par begagnade Lundhags Alaska i min skostorlek.

Har dock lite svårt att bestämma mig. Egentligen skulle jag vilja köpa ett par Lundhags Husky, men har inte kunnit hitta några sådana på mina breddgrader.

Så, vad tror ni. Jag upplevde skorna större än vad jag trodde att de skulle vara. Klarade av att ha tre par ullfrotté strumpor och en halvtunn strumpa, samt en tunn ullstrumpa i. Samt två lite tunnare sulor. Jag upplevde det fortfarande som att skorna glappade lite och att skinnet i skaffet korvade sig och skavde lite. Det var även ett par filtinnerskor till, men dessa var ju jättetrånga. I de gick det ner en tunn och en tjock socka bara.

Är det nåt jag kommer att vänja mig vid? 20 minuters promenad säger ju faktiskt inte så mycket.

Jag trodde att folk hade sin Lundhags Alaska under vår/sommar/höst (iaf i fjällen), då borde de ju inte funka som vinterskor, eller har jag fel?
 
...jag har hittat ett par begagnade Lundhags Alaska i min skostorlek...Klarade av att ha tre par ullfrotté strumpor och en halvtunn strumpa, samt en tunn ullstrumpa i. Samt två lite tunnare sulor. Jag upplevde det fortfarande som att skorna glappade lite och att skinnet i skaffet korvade sig och skavde lite....

Om du får i 5?! par strumpor + dubbla innersulor och de fortfarande glappar så är kängorna INTE i din storlek...
 
Jag tyckte inte det var så många strumpor. Två strumpor är vad jag har i de flesta skor. Mindre storlek är nog inte att tala om.

Jag funderar dessutom på om 5 par strumpor räcker. Jag är ganska frusen om fötterna (och resten av kroppen).
 
Jag tyckte inte det var så många strumpor. Två strumpor är vad jag har i de flesta skor. Mindre storlek är nog inte att tala om.

Jag funderar dessutom på om 5 par strumpor räcker. Jag är ganska frusen om fötterna (och resten av kroppen).

5 par strumpor låter mycket märkligt i mina öron. Har själv aldrig använt mer än 2 par + 1 sula. Allt i ylle som ju bekant även värmer vått.
Jag tror du får fundera på om värmen ska komma från kläder eller aktivitet. Jag blir snabbt varm av att röra på mig och klär mig därför tunt vid aktivitet. Lite extra kläder på vid rast och fryser man får man röra på sig igen, tills sovsäcken blir värmelagret. Har du själv möjlighet att styra rast och aktivitet? I så fall har du det lättare. Men om omgivningen styr din takt, t ex en stor grupp eller militär verksamhet på fjället - ja då krävs mer kläder så man klarar att inte frysa stillastående.
Men att småfrysa lite precs före avfärd hör till för mej, då vet jag att jag intebli tokvarm då vi skidar.
På mina kallaste fjällturer har jag skidat mer Nokia kaira (gummistövel med löstagbara yllefilt-innerskor) och det har funkat bra.
Har Lundhags alaska för vandring - problemet på vintern är att torka blött läder i fält.

Blöta strumpor torkas lämpligen mellan långkalsong och ytterbyxa hängande över livremmen.
På låret är det varmt och bra.

Byt strumpor så fort det är rast och de är fuktiga, även om de är av ull.

/Patrik, inte så frusen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.