Lundhags scout + kabelbindning=?

Hej,
jag undrar om mina Lundhags scout kängor passar till kabelbindning?
Urhålkningen i hälen för kabeln finns inte där nu men kanske kan göras?

Mina nuvarande skidpjäxor är fodrade och gillar inte jag, det blir så blött och jag fryser så fort jag står stilla. Jag måste köpa nya skidor men kanske kan undvika att också köpa nya pjäxor.

/Rasmus
 
Har ett par scout som jag använt till vita blixten. Det har inte fukat så bra.

Även om tån är något fyrkantig så är det ju ingen riktig 91mm skidsula som tx jörnkängan antifrys eller lundhags husky, altså blir det väldigt instabilt i sidled när man trycker ner dom i en vanlig 91mm kabelbindning som tx tegsnäs kaby eller liknande. Till en NN75mm bindning funkar det inte alls.

Bindningar med ställbara tåjärn kan fungera tillsammans med scout men de gammla vitablixtenbindningarna nöter förmycket i sidan på skon. Var ute tre dagar i januari, hade inte toppjakten tagit slut hade jag varit tvungen att skaffa nya kängor då det redan är djupa jack i sidan på skorna. Finns en nyare variant med ställbara tåjärn som jag använt tillsammans med jörnkängan men tror att det är samma problem där med skor som saknar skidsula.

En bindning som funkar till alla kängor är tegsnäs epok men de går lätt sönder, speciellt i stark kyla och ger dålig skidkänsla men är funkis på jaktskidor i skogen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.