Gamla Tegsnässkidor

Hej! idag gick mina superfina fådda terrängskidor från 50-talet av. Fick då ett par Tegsnäs av grannen (tack!). Ett par frågor:

1. Hur ser man om de har rödsula eller björksula med hickorykant (som ska tjäras)? Bara genom att titta kan jag inte säga om undersidan är röd eller tjärad...
2. Skidorna är i stort sett oanvända från ca 1990. Ska något göras med dem för att få dem användbara/flexibla igen, med tanke på att de legat inne i 20 år?
3. Var köper jag bästa bindningen för vanliga vinterkängor?

/ mvh Tomas F.
 
Brätte och spann kan behöva spännas upp, är sulveden gulaktig är det hick och är den rödaktig är du att grattulera. Stämmer spannet för dig och din vikt med packning samt vinterkläder?
Vad med att återbruka dina gamla bindningar?
go tur
 
Det syns rätt väl

Björksulan med hickorykanter avslöjar sig på att hickorykanterna klart avviker från björksulan och björksulan har inga porer.

Rödsulan är omisskännligt röd och ger ett lite oljigt intryck och virket har porer.
 
Hej
nu har jag sicklat undersidan och tvättat med termpentin, tjärat. Helt klart var sulan tjärad under allt dammet, men det ser ut som att det är en hel sula utan hickorykanter. Fanns sådana förr?

Bindningen är NN 75 mm och passar inte nån av mina kängor. Därför söker jag ny. /Tomas F.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.