Att laga träskidor.

Jag har ett par gamla träskidor med hickory kant. Kanten har låssat från skidan. Den har nog bara torkat isär. Förra ägaren har troligvis inte tjärat in dem tillräckligt.

Jag vill limma fast den igen men vet inte om man kan använda vanligt trälim. Finns även en liten spricka i en av skidorna bör man fylla igen den med lim?

/Stefan
 
Färsk

och långsam araldit brukar fungera bra. Gör rent i springan och tvinga ihop medans limmet torkar.

Men det är lite iilavarslande. Kanske är fler limfogar på väg att ge upp på det här skidparet.

Thure
 
Snickarlim är överlägset i detta falla, men det skall vara vattentåligt vinterlim. Det finns på vilket byggvaruhus som hellst, men var noga med att det inte är det "vanliga" snickarlimet.

Som med all limning är trycket då limmet torkar avgörande för fogens hållbarhet= snåla inte med att sätta ett rejält antal tvingar, men lägg något emellan så de inte ger märken i skidan. Gör du detta rätt har du en liming som är starkare än resten av skidan.

Lycka till

R
 
Hej!

Jag skulle rekommendera "Cascofen" eller Casco marin som jag tror att det heter nuförtiden. Ett tvåkomp. trälim, som en rödbrun sirap i koncistensen. Används ofta av båtbyggare och ger en mycket stark limfog.

VH/Anders
 
Hej!

Jag kapar den här tråden liten eftersom den legat vilande i mer än ett decennium nu. Vad tror ni och chanserna att laga denna skada? Skidorna är fina i övrigt och jag har just tjärat in dem efter att ha hittat dem i ett grovsoprum för några månader sen och haft dem stående.

Troligen har skadan skett när en av skruvarna till stålkanterna tappats.
IMG_1199.png
 

Bilagor

  • IMG_1199.jpg
    IMG_1199.jpg
    1.8 MB · Visningar: 143
Skidorna ska doneras till min mamma som längtar ut i skogen på skidor men känner sig ostadig på smala längdskidor. Tänker att hon behöver en trevlig känsla kring hela upplevelsen och trasiga skidor kommer nog inte addera brakänsla.
 
Gammalt torkat trä spricker lätt, det är sprött och jag har sett många äldre träskidor som gått tvärt av under foten när man passerar ett mindre gupp/dike. Så varna mamma för det, annars är det trevligt med träskidor.

Laga sprickan med långsamt (24h) epoxilim (t ex super-epoxi från bygghandel). det är tvåkomponent och lätt att blanda ur en dubbel spruta t ex. Men det finns mer avancerade epoxi-produkter och blandning också.

Gör trärent i sprickan, och torka/skrapa helst bort om det finns tjära i den så limmet fäster. Gör en "gjutform" av sprickan med maskeringstejp på undersidan/kanterna och fyll på med limmet där det saknas trä. Man kan blanda i lite slipdamm/träskrap i limmet så det inte rinner så mycket utan blir lite mer tixotropt och trögt.
Limfogen får gärna vara några mm för det blir starkare än om den är komprimerad och tunn. Epoxin kan sedan lätt bearbetas med fil eller sandpapper när den har härdat om det är lite ojämnt, men olja eller tjära helst efter att du limmat, så fäster limmet bättre.

Jag har lagat både båt och skidor med epoxi och det funkar bra, men som sagt gamla träskidor klarar inte alltid att hålla ihop om det sviktar i spåret, så det finns risk för brott vid användning.
 
Gladpack och Gaffatejp gör botten i bra gjutformar på skidor, låna ihop tvingar om du skall laga sprickor, glöm inte mellanläggen av trä eller plast.

go tur
 
Jovisst.
Men den skadan som visas på bilden skulle jag bedöma att den klarar sig utmärkt med "vilken tejp som helst" för att skapa en form.
Och just den skadan vinner inte på att tvingas ihop, den sprickan blir en lagom fog.
 
Färsk araldit är bättre än gammal som legat några år. Lite extra värme ger snabbare och bättre härdning t ex kan du låta skidan härda intill ett element.

Bra råd i övrigt. Trä är i sig ett fantastiskt material för skidor.

Thure
 
Ta inte snabbhärdande lim, man vill att limmet ska hinna fylla ut och tränga in i trästrukturen.
Araldit är ett av alla användbara tvåkomponent epoxilim (lite som ligninet i trä, man kan till och med tillverka epoxi av innehållet i trä).

Och låt inte träskidor stå för länge intill elementet eller varmt, värmen gör att trä och fogar torkar, krymper och drar isär så att sprickor blir större och längre (det syns tydligt på träbåtar varma torra vårar när de står på land).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.