Hur tar man bort fästvalla från träskidor?

Står med ett par Vita blixten med fästvalla på en av glidytorna. Det slog mig efter en halv skida att fästvallan ska sitta på fästytan >_<..

Skrapar med en sickla men tycker inte jag får bort allt. Vågar jag värma med en varmluftpistol och torka med en trasa eller förvärrar det bara och smälter in vallan i skidan?
Kan man ha vallaväck på träskidor?

Med vänlig hälsning
skamsen amatör
 
Eller varmluft och skrapa. Det är bra att inte trycka in vallan i skidan för mycket, värm inte mer än absolut nödvändigt. Du kan också prova att lägga på toapapper och värma med strykjärn, dra av innan det hinner stelna igen. Vallaväck kan ju funka som nästa steg.

Vad är det för skidor? Är dom riktigt gamla är det trätjära du ska ha på, det finns på välsorterade affärer som säljer skidor. http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/fastvalla/start-tjara-for-traskidor.html
 
Står med ett par Vita blixten med fästvalla på en av glidytorna. Det slog mig efter en halv skida att fästvallan ska sitta på fästytan >_<..

Skrapar med en sickla men tycker inte jag får bort allt. Vågar jag värma med en varmluftpistol och torka med en trasa eller förvärrar det bara och smälter in vallan i skidan?
Kan man ha vallaväck på träskidor?

Med vänlig hälsning
skamsen amatör

Nu är det ju så att träskidor "glidvallas" med vax (=fästvalla) och inte med glidvalla (=smältvalla för plastskidor). Så det behöver ju inte alls vara fel (beroende på vallans förhållande till temeperaturen) utan kan fungera utmärkt. Hur hade du tänkt valla glid annars på träskidorna?

Träskidor:
1) Trätjära värms in i skidans trässula, med blåslampa och trokas med trassel/trasa så att ytan är torr., Gammal vax kan lätt tas bort med blåslampan, värm och torka bort först.
2) Glidzonerna kan prepareras med en vaxvalla för fäste i betydligt kallare före än den temperatur som råder. Vill man kan man lägga grundvax som första lager,som ger en bättre hållbarhet mot nötning. Man lägger tunna lager som poleras med korken/klossen. Är det riktigt kalllt får man ta samma som fästet och polera ut det ordentligt, det blir lite strävt men bra fäste.
3) Fäste läggs enligt samma principer som på plastskidor med flera tunna lager som gnuggas ut, hårdare vax hållbarare i botten, och sista lagren skall förstås vara för lämplig temperatur. Allra sista lagret kanske inte fullt utjämnat, beroende på hur bra fästa man behöver, samt enligt det spannet som man mätt upp på skidan åt sig.
4) Alternativt klister vid det föret som kräver det, tejp har jag aldrig testat på träskidor men kan nog funka som fäste om det bara fäster på sulan?

Träskidor är ofta mer lättvallade i minusgrader än plastskidor om man bara motions/turåker då man har lättare att få fäste men kanske inte superglid som vid tävlingsåkning på plast.

Lycka till!
 
Värm med varmluftpistol och torka med trasa, precis som du nämner.
Det är det bästa sättet.

Gjorde så! Verkade gå bra! Tack för tipset!

Nu är det ju så att träskidor "glidvallas" med vax (=fästvalla) och inte med glidvalla (=smältvalla för plastskidor). Så det behöver ju inte alls vara fel (beroende på vallans förhållande till temeperaturen) utan kan fungera utmärkt. Hur hade du tänkt valla glid annars på träskidorna?

Träskidor:
1) Trätjära värms in i skidans trässula, med blåslampa och trokas med trassel/trasa så att ytan är torr., Gammal vax kan lätt tas bort med blåslampan, värm och torka bort först.
2) Glidzonerna kan prepareras med en vaxvalla för fäste i betydligt kallare före än den temperatur som råder. Vill man kan man lägga grundvax som första lager,som ger en bättre hållbarhet mot nötning. Man lägger tunna lager som poleras med korken/klossen. Är det riktigt kalllt får man ta samma som fästet och polera ut det ordentligt, det blir lite strävt men bra fäste.
3) Fäste läggs enligt samma principer som på plastskidor med flera tunna lager som gnuggas ut, hårdare vax hållbarare i botten, och sista lagren skall förstås vara för lämplig temperatur. Allra sista lagret kanske inte fullt utjämnat, beroende på hur bra fästa man behöver, samt enligt det spannet som man mätt upp på skidan åt sig.
4) Alternativt klister vid det föret som kräver det, tejp har jag aldrig testat på träskidor men kan nog funka som fäste om det bara fäster på sulan?

Träskidor är ofta mer lättvallade i minusgrader än plastskidor om man bara motions/turåker då man har lättare att få fäste men kanske inte superglid som vid tävlingsåkning på plast.

Lycka till!

Tack för tipsen!

Den fästvalla jag satte på var för -1 till -9. I de temperaturerna vi har nu innebär att den vallan ju har sina fästegenskaper.
Jag hade bara tänkt använda grundvallan, tjäran, sedan paraffin på glidytorna och fästvallan på fästytorna. Jag vet inte vad jag tänkte på, men helt plötsligt satt jag med fästvallan på främre glidytan..

Är endast ute och turåker i företrädesvis ospårad terräng och behöver inget superglid, men det underlättar ju om det är någorlunda rätt vallat.
 
Annars fungerar det bra att:

1. Tjära enligt konstens alla regler.

2. Lägg på paraffin. Värm så att paraffinet går in i alla håligheter.

3. Lägg på mer paraffin, men värm inte.

Blir en mycket slät yta. Steget kan man låta bli.

Edit:
Inte för att få bort valla, men om man vill få fina träskidor =)
 
Gjorde så! Verkade gå bra! Tack för tipset!



Tack för tipsen!

Den fästvalla jag satte på var för -1 till -9. I de temperaturerna vi har nu innebär att den vallan ju har sina fästegenskaper.
Jag hade bara tänkt använda grundvallan, tjäran, sedan paraffin på glidytorna och fästvallan på fästytorna. Jag vet inte vad jag tänkte på, men helt plötsligt satt jag med fästvallan på främre glidytan..

Är endast ute och turåker i företrädesvis ospårad terräng och behöver inget superglid, men det underlättar ju om det är någorlunda rätt vallat.
Ospårat turåkning kan man nog nästan säga att det är korrekt att lägga fästvalla på hela träskidan för bästa funktion. I kallgrader motsvarande den temp som råder, eller kallare, (går att dra ut undre tunt och lägga dagens ovanpå) i fästet lite valla efter behov (ev för varmare/tjockare lager), ta med några burkar i fickan och bättra vid behov då det beror på snö också inte bara temp.

Paraffin funkar kanske ett tag men nöts bort snabbt och är onödigt jobb jmf med vax, bättre till plastskidor
 
Glidvallning

Spikbjörn: "Paraffin funkar kanske ett tag men nöts bort snabbt och är onödigt jobb jmf med vax, bättre till plastskidor"

Fästvalla som glidvalla låter som en allvarlig motsägelse, sedan är nog stålsickling att föredra som glidpreparering på plastbelag.
 
Spikbjörn: "Paraffin funkar kanske ett tag men nöts bort snabbt och är onödigt jobb jmf med vax, bättre till plastskidor"

Fästvalla som glidvalla låter som en allvarlig motsägelse, sedan är nog stålsickling att föredra som glidpreparering på plastbelag.

Kan låta så, men man använder en väl glättad vax-valla för glidet som är för kallare snö än fästzonen där man har lite bättre grepp. Fungerar utmärkt på tjärade träskidor, modernt paraffin har jag inte testat på tjära men jag har svårt att se hur man skulle kunna värma ut det och sedan sickla och rilla det? Gamla vita blixten för ospårad turåkning går inte att jämföra med modernt dubbelspann på skidan och pistade spår.

Jag har vallat träskidor många gånger innan plast kom som belag, och bara de allra bästa tävlingsskidorna i trä hade ett vettigt dubbelspann så att man kunde utnyttja fästzonen likartat som på dagens plastskidor.

Jag kan hålla med om att ett alternativ för glid mycket väl kan vara stålsickling/kuzmin på plastbelag som är av rätt sorts plast, men jag tror inte att landslagets vallare skulle vara överens med oss om att det är att föredra (men även paraffinet sicklas ju så det är skillnader på detaljnivå).
Jag tycker dessutom att vallatejp är ett utmärkt fäste för motionsåkning, men det är roligare att valla med vax och klister.

Det finns nog lika många förslag som vallare på bästa kombinationen, men turåkning på träskidor finns ju ännu så länge längre tids erfarenhet av hur man vallar än för plastskidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
vandrafjäll Kan man få syrebrist i sovsäcken? Turskidåkning 30
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Sarafyable Newbie, var börjar man? Turskidåkning 4
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
resomaja Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man Turskidåkning 6
Virrhönan Hur mycket vatten dricker man? Turskidåkning 15
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
helper Vad gäller när man ska åka på längden, i spår? Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
hult.magnus_gmail.com När man kommer fram? Turskidåkning 6
theeden Hur kan man hyra fjällturskidor? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
ades Köp av Fjellpulken - vad ska man tänka på? Turskidåkning 0
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
peter.ma Använder man stighudar även på platten Turskidåkning 4
pzac Kan man korsa Tjallingån i april? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Hur skaffar man ett par Marwe-rullskidor? Turskidåkning 0
permanne Vad äter man..??? Turskidåkning 5
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
Vandrare Hur nära Sylarna kommer man med skoter? Turskidåkning 2
Kan man hyra en vintersovsäck någonstans? Turskidåkning 1
vikvik slipa bort räfflor? Turskidåkning 11
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.