Tjära träskidor?

Är det någon som vet hur man tjärar ett par träskidor?
Vad ska man ha för tjära och ska det värmas in och hur många gånger?
Många frågor på en gång men tacksam för svar!
//Daniel.
 
Det finns nån gammal tråd om detta, använd sökfunktionen.

Annars, dalbränd tjära, värm in med gasol eller varmluftpistol, på våren, låt soltorka några veckor.

/BAX
 
mmm.. vita blixten! minnena kommer tillbaka när jag stod och tjärade skidor i Kiruna.. Det funkar inte att tjära skidorna en gång och tro att det skall hålla hela vintern, nää.. Hur mycket och i hur många omgångar du skall stryka på och värma in tjäran beror på hur skicket var innan du började.. Du skall stryka och värma i omgångar till skidan är mättad, den blir djupsvart och tar inte emot mer tjära.. Titta sedan under skidan varje gång du använt den, när den blir grådaskig så tryck på mer tjära enligt ovan..
 
Int så noga..men vattenfri tjära och en eld

Brukas ha gjort över öppen eld då man värmer in påstrukna tjäran som kladdas på rikligt. Värms, och sen ett lager till, tills det är riktigt mörkbrunt.
Torr yta.
Öppen eld sotar, så det finns ju bättre värmekällor.
Fotogenkök, gasolkök, värmare av alla de jävla slag..

Tjäran är till för att impregnera, glöm ej det.
Vilket är ju vårtid, i sörja att betänkas.. Lappskidor används ta mig fan på alla underlag...även barmark. Så det ska hålla. Fan i mig..
Ofta ids man inte tjära mer än en gång per säsong, vårvintertid.

Tjärar man icke, så samlas kladdslasksnö under fjällstormarna undertill och djävlas..

Stighudar, är formidabla att ha under jakt. Man står still, då det eldas på.. och sånt görs det frekvent för min del.. Ska göras.
Bössa, med vattenfri billig vaselin. Byts mot annan sörländsk smörjbajs. Vi talar om extrem köld..
Saker går sönder i fjällvärlden av kyla..
Ammo, kraftigare än vad söderfjunen påstår. Glöm vad dom svamlar om. Krutet ska ha extra laddning vintertid.

[Ändrat av Kirunafjällis 2004-01-19 kl 17:36]
 
Trätjära

Om tjäran är dalbränd eller framställd med annan metod ur träet är av mindre betydelse, utom för snobbfaktorn.

Så här brukade jag tjära träskidor:

Värmde tjäran förtunnad med lite tillsats av terpentin, penslade den varm på skidorna och lät detta dra in. Samma metod använder jag för min Segerbadenpulka och träbåt.

Träskidor kan slå sig om man värmer på dem för häftigt med t.ex. gasol. Det gäller även limmade. Jag har själv fått ett par Tegsnaäs att göra detta.







.
 
Re: Trätjära

klippen; sa:
Om tjäran är dalbränd eller framställd med annan metod ur träet är av mindre betydelse, utom för snobbfaktorn.

He, jag skrev dalbränd bara för att jag minns "tjäran" som användes i lumpen. Den kom i 200-litersfat från NYNÄS ;)

Och jag måste då säga att den som tjärar flera ggr på vintern är seriös i överkant, eller sysslar med det militära.

/BAX
 
Re: Int så noga..men vattenfri tjära och en eld

Kirunafjällis; sa:
Bössa, med vattenfri billig vaselin. Byts mot annan sörländsk smörjbajs. Vi talar om extrem köld..
Saker går sönder i fjällvärlden av kyla..
Ammo, kraftigare än vad söderfjunen påstår. Glöm vad dom svamlar om. Krutet ska ha extra laddning vintertid.

Frazze.. vad har vi sagt om att nalla på pipan?
 
Tjära nån då...

Finns någ all anledning att tjära fler än en gång per vinter. Min turkamrat hade oturen att inte uppmärksamma tjärtillståndet innan turen började.
När sedan blidvädret slog till åkte han inte skidor längre, han gick. Rena Kalle Anka-parodin...
 
Efter att i min ungdom både själv ha tävlingsåkt på träskidor och arbetat i sportaffär och sålt träskidor till tävlingsåkare samt tjärat/vallat träskidor ett otal gånger törs jag hävda att de tidigare råden till stora delar är fel, tyvärr.
Ska skidorna inte bara tåla väta utan också gå lätt att åka på är det viktigt följa två viktiga regler:
1) tjäran ska strykas på tunt, och värmas in med gasollampa FÖRSIKTIGT - det ska nätt och jämnt bildas små bubblor, den ska INTE brännas vid och bli svart!
2) Låt skidan vila en liten stund. Nu ska den värmas på nytt, och nu torkar man med tygtrasa bort så mycket tjära man nånsin kan. Värm några decimeter med gasollampan i ena handen och torka direkt efter med den andra. (Bränn inte händerna bara!) Upprepas så många gånger man orkar, tills ytan är ljusbrun, glatt och slät som barnhud...
(Skulle skidorna vara helt otjärade eller slitna kan proceduren upprepas)
Därefter kallvalla eller klister, som också gärna kan värmas försiktigt och gnidas ut med vallakloss.
Valla/klister tas bort med samma procedur: värma och torka med trasa.
Lycka till med tjär-leken!

Pär Fjällström
 
Sommar tjära

Jag värmer helt enkelt tjäran litegrann och penslar på den och låter det torka mot en solvägg under sommaren sen får man ta en sväng efter vägen innan premiärturen för att
nöta bort den skrovliga ytan, myggor, frön och annat som blåst dit under de första veckorna.

Funkar kanon för mig......

Det blir ju ofta så att man nött lite på vårskaren och då fastnar ju tjäran bra.
 
Nytjärade=tungåkta

Hej,

Vill bara tillägga att det tar en 2-3 mil efter en ordentlig omgång tjära innan överskottstjära nötts bort och skidorna glider bra. Se till att göra detta innan en tur, annars blir det mycket tungåkt i början.

Mvh Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.