Hur uppstår detta naturfenomen?

Jag vet inte vilket underforum som är det rätta, så placerar mitt i inlägg här. De vita, snöliknande tussarna på älvisen - hur bildas de? Jag inte lyckats googla fram information om saken, så nu sätter jag mitt hopp till expertisen på Utsidan.
 

Bilagor

  • IMG_20231022_131455.jpg
    11.7 MB · Visningar: 370
Jag har aldrig sett nåt liknande, men om jag får gissa skulle det kanske kunna vara att när ytan frusit
har det varit hål på dessa ställen (orsak okänd), vatten har tryckts upp och på grund av väldigt låg temperatur frusit nästan omedelbart. Hålet i sig har då inte frusit eftersom vattnet varit "för varmt".

Min hypotes faller såklart om detta skett när det bara varit ett par minusgrader, men om det varit betydligt kallade och kanske dessutom blåsigt samtidigt så är jag kanske på rätt spår.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag sökte på internet och hittade följande texter:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/.../iskristall-snostjarna-och-snoflinga-1.128625

https://sverigesradio.se/artikel/meteorologen-forklarar-is-fenomenet-som-synts-runt-om-i-norrbotten

https://www.svt.se/vader/frostblommor-1

Någon tvärsäker sammanfattning kan jag inte ge. Det verkar som att kallt väder (runt -20°) med fuktig luft och svag vind kan ge fenomenet. Klar himmel anges också som förutsättning i en text. En slät yta med få oregelbundenheter där kristalltillväxten startar kan underlätta.
 
Väldigt vanligt där jag åker skridsko vilket är synd för om de blir för många så är de i vägen för åkningen och man kan inte heller tolka isen speciellt bra.

Tror det är någon ojämnhet som startar fenomenet. Ska vara kallt men är rätt säker på att de kan bildas när det är varmare än -20 (men temperaturen på isen en klar natt kan nog vara klart lägre än lufttemperaturen en bit upp).
 
Jag vet inte vilket underforum som är det rätta, så placerar mitt i inlägg här. De vita, snöliknande tussarna på älvisen - hur bildas de? Jag inte lyckats googla fram information om saken, så nu sätter jag mitt hopp till expertisen på Utsidan.

I det inslaget tar de ju upp exakt det fenomenet, men meteorologen förklarar det väldigt vagt: "Det ska vara väldigt kallt och fuktig luft". Inget om varför anhopningar uppstår.
Men det är ju ganska många väderfenomen som är svåra att förstå. Själv fattar jag inte varför moln håller ihop när det blåser rejält.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ser ut som rimfrost. Här är det större blommor på den tunnare isen som alltid är lite mer oregelbunden i ytan på grund av större iskristaller från isläggningen. Rimfrost kondenseras till iskristaller på uppstickande positioner på isen.

Mycket vanligt vid isläggning i flera generationer och ihållande kyla.

Thure
 
Tänker som Fredrik, att det är nån ojämnhet, nåt som frusit fast i isen eller nåt strå som sticker upp. Rätt vind- och temperaturförhållanden och så bildas rimfrost som byggs på. Nånting sånt gissar jag.

Är det nåt pris om man gissar rätt? 😄
 
Väldigt vanligt där jag åker skridsko vilket är synd för om de blir för många så är de i vägen för åkningen och man kan inte heller tolka isen speciellt bra.

Tror det är någon ojämnhet som startar fenomenet. Ska vara kallt men är rätt säker på att de kan bildas när det är varmare än -20 (men temperaturen på isen en klar natt kan nog vara klart lägre än lufttemperaturen en bit upp).
Min termometer har visat -20°C som kallast hitills i vinter, men över isen ju temperaturen ha varit mycket lägre än så.
 
Väldigt vanligt där jag åker skridsko vilket är synd för om de blir för många så är de i vägen för åkningen och man kan inte heller tolka isen speciellt bra.

Tror det är någon ojämnhet som startar fenomenet. Ska vara kallt men är rätt säker på att de kan bildas när det är varmare än -20 (men temperaturen på isen en klar natt kan nog vara klart lägre än lufttemperaturen en bit upp).
Ser det ofta på skridsksoisarna även i min varmare men ofta fuktiga landsända - det behöver inte vara kallt i absoluta tal, bara kallare vid isytan än luftens ångmättnadstemperatur. Och som all kondensation, jfr moln/regndroppar, så startar processen kring något minimalt dammkorn eller ojämnhet, för att sedan vara självförstärkande.
DSC_0322.JPGDSC_0324.JPGDSC_0320 (2).JPG
Det var inte många minusgrader, när dessa bilder togs i Skåne förra vintern.
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.