Hur tvätta sovsäck?

Jag har hört att man skall torka i torktumlare genom att lägga in några tennisbollar för bättre resultat!

Har man tillgång till en stor torktumlare (typ tvättstugetorktumlare) skall man absolut inte använda tennisbollar eller bollar överhuvudtaget. Det behövs inte.
Har man en liten torktumlare (typ hemmatorktumlare) så kan man använda bollar.
Jag skulle dock inte göra detta ändå.

Jag anser att det är bättre att torka dunsäcken, helt och hållet, för att sedan fördela dunet i efterhand, om det behövs.

Då minskar man i alla fall risken för att bollarna skall ha sönder något.

//Peter
 
Dags för lite arkeologi igen! Denna gång har det ju dock bara gott ett par år...

Jag tog idag över min fars/morfars gamla Caravan Combi De Luxe på 2,3 kilo med dubbla dunsäckar. Det står att den ska kemtvättas på tvättrådet, ger det bäst resultat? Jag har nära till kemtvätt, så det är inget extra krångel att lämna in den där.

På Alewalds hemsida står det dock:

"Har dock sovsäcken varit med så länge att den börjar upplevas sunkig skall man inte dra sig för att tvätta den. Följ tillverkarens råd på tvättanvisningarna och använd något lämpligt tvättmedel, exvis Fibertec, Sportwash eller Nikwax sovsäckstvättmedel. Använd inte sköljmedel. Efteråt kan man uppleva hur säcken återfår en fluffigare känsla – ett bättre loft, och då återfår den en del av sin förlorade prestanda. Tvätta aldrig din sovsäck i kemtvätten! Kemikalierna bryter ned såväl dunets som syntetfyllningens egenskaper."
 
Har Alltid tvättat mina hos någon vän som bor i hyreshus, där dom oftast har större tvättmaskiner än vanliga som man har hemma i hus :)!
Visst, du kan lämna in den men det är inget måste som jag ser det!

Köp bara dun tvättmedel på en utebutik så är det inga problem!
 
Har Alltid tvättat mina hos någon vän som bor i hyreshus, där dom oftast har större tvättmaskiner än vanliga som man har hemma i hus :)!
Visst, du kan lämna in den men det är inget måste som jag ser det!

Köp bara dun tvättmedel på en utebutik så är det inga problem!

Tack för tipset, jag gör så! Vi har en stor "industrimaskin" så jag slänger in den där med lite duntvättmedel från AddNature ikväll så får jag se hur det går!
 
En gammal rekommendation är att lägga med en tennisboll i tvättmaskinen alternativt torktumlaren för att dunet som har en tendens att klumpa ihop sig inte skall göra just det.

Ser att detta diskuterats i tråden 2011 med syntetfyllning torde detta inte behövas.

Viktigt att torka säcken snabbt så att det inte möglar inne i dunisoleringen. Torktumling kan vara en bra metod men en solig dag utomhus i vinden gärna i ett nät kan vara effektivt också.

Thure
 
Tack för tipset, jag gör så! Vi har en stor "industrimaskin" så jag slänger in den där med lite duntvättmedel från AddNature ikväll så får jag se hur det går!

Det kommer med största sannolikhet gå strålande. Gasa inte på med för hög värme i torktumlaren bara, det är betydligt farligare för dunet än tennisbollar. På vår maskin har vi lägena 30, 45 & 60 grader. När det gäller du kör vi aldrig varmare än 45.

Glöm inte att uppdatera tråden när du är klar, så fler får nytta av den.
 
Det kommer med största sannolikhet gå strålande. Gasa inte på med för hög värme i torktumlaren bara, det är betydligt farligare för dunet än tennisbollar. På vår maskin har vi lägena 30, 45 & 60 grader. När det gäller du kör vi aldrig varmare än 45.

Glöm inte att uppdatera tråden när du är klar, så fler får nytta av den.

Tack för infon (och de betryggande orden :)), vi kan inte ställa exakt värme men jag kan ställa den på låg/mellan/hög. Så det får nog bli 4 timmar i Låg.
Vi har även ett stort torkskåp, skulle det vara ett ännu bättre alternativ? Eller är själva tumlandet bra för att sprida dunen?

Det blev tyvärr ingen tvätt idag då jag var och handlade en massa saker (framför allt kängor till Sambon) och i spenderaryran så glömde jag helt bort tvättmedlet. Jag tänkte passa på att köra ett kit med duntvättmedel och dunimpregnering, är det något att ha tror ni?
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NIKWAXDUODOWNWASH
 
Tror mer på tumlare än torkskåp för dun...

Det är i vart fall min egen erfarenhet. Syntetsäckar däremot är inte lika känsliga och tål det mesta.
Stöder dock användande av tennisbollar, det förkortar torktiden avsevärt och förhindrar klumpning.

Jag brukar använda mitt vanliga tvättmedel (de få gånger jag tvättar sovsäckarna), Coops eko eller vad det är och det har fungerat bra så här långt. Dock så börjar min äldsta säck, en Caravan Squader från 1982 som jag tvättat ett 10 tal gånger under årens lopp sjunga på sista versen nu. Slitna sömmar och lite dålig isoleringseffekt märkte jag senast på scouthajken.
Det är uppenbart dålig kvalitet när grejer inte håller mer än 30 år.
Får väl skylla på tvättmedlet.. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
tbergman Tvätta sovsäck Bo och sova 16
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.