Hur stor är Skämmabákte-stenen?

Om det finns något geologiskt kartblad från SGU över området finns det förhoppningsvis en beskrivning (bok) med utförligare texter som hör till kartbladet. Kan också vara en ände att börja nysta i.
 
Ja verkligen! Att det inte har något kartnamn gör det svårgooglat, det känns konstigt om den här tråden nästan är det enda som skrivits om den på nätet, med tanke på rasblockets storlek. Det känns verkligen som att några geologer borde varit och kikat på den..känns rätt intressant att veta hur det har gått till när den lossnat osv.

Har bara hittat en enda bild som på något sätt ställer sig samma fråga och det är denna:
https://www.flickr.com/photos/83908676@N02/9317805650/

Jo, jag har känt till stenen ett tag och missade inga möjligheter att fotografera den. :)

Här kan man gissa sig till var blocket borde ha suttit på bergväggen ovanför:

https://www.flickr.com/photos/83908676@N02/9382226548/in/set-72157634809679443
 
Den bilden hade jag missat! Mäktigt!!

Gick du nära den? Fick du någon slags storleksuppfattning av den?:)

(PS. Sjukt fina bilder du hade på din Flickr!)

Jo jag tackar.

Jag tog bara båten över sjön till Rinim, närmare stenen än sådär kom jag inte. Man ser definitivt hur stor stenen är när man jämför med det några hundra meter höga stupet på Skämmabákte.
 
Jag skulle knappast tro att du har en sådan tur. Samerna i området har troligen många historier om det, och antagligen namn på det sedan länge. Båtförarna i Sitojaure vet nog hur det förhåller sig. Men du kan ju alltid hoppas... ;)

Kuhmunen som kör båten över sjön hävdar att stenen lossnade då dom släppte atombomben över Hirosima. Men någonting säger mig att vi inte ska lita på båtförarens historier till 100% :)
 
Källkritik är nödvändig när man forskar. Den där Kuhmunen är uppenbarligen en filur som har näsa för vad som gör en båtöverfart underhållande. ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.