Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen?

Kan man verkligen få friskvårdsbidrag för liftkort i Alperna? Jag trodde det var krav på svenskt organisationsnnummer för att det skall fungera.
Halva poängen med friskvårdsbidraget är att det är ett dolt stöd till svensk turistnäring. Som finansminister skulle inte jag vilka att svenska skattepengar går ut ur landet.

Vad man gör med pengarna: Jag brukar köpa kurser som jag annars inte skulle kostat på mig som t.ex ridkurser, paddlingsteknik, skidlärare, etc.
Det har även hänt att jag tagit med mig familjen och bowlat. Antalet möjligheter är nästan oändligt, det gäller gäller bara att komma på vad man vill göra och se till att spara kvittot.
 
Friskvårdsbidraget är, för mig, delat i två alternativ. Antingen använder jag det (i brist på fantasi) till något jag ändå skulle ha använt, i mitt fall padel eller annan aktivitet. Eller så använder jag det till att lyxa till det litegrann, typ massage eller till och med kiropraktor trots att det kanske inte är fullt nödvändigt.

Om du ska lyckas få ditt friluftsliv till att utnyttjas av friskvårdsbidraget måste du kunna binda det till en aktivitet som kostar pengar utöver utrustning och resa. Liftkort har många nämnt. Men visst finns det vissa evenemang så som fjällräven classic du säkert hade kunna få bidrag till.
 
Alla aktiviteter man funderat på att prova men saknat utrustning för, dvs man hyr utrusning för kanot, MTB osv.
Som tidigare nämnts i tråden så kan friskvårdsbidraget inte användas till hyra av utrustning (om inte utrustningen ingår i en arrangerad aktivitet).
 
Senast ändrad:
Kan man verkligen få friskvårdsbidrag för liftkort i Alperna? Jag trodde det var krav på svenskt organisationsnnummer för att det skall fungera.
Halva poängen med friskvårdsbidraget är att det är ett dolt stöd till svensk turistnäring. Som finansminister skulle inte jag vilka att svenska skattepengar går ut ur landet.

Vad man gör med pengarna: Jag brukar köpa kurser som jag annars inte skulle kostat på mig som t.ex ridkurser, paddlingsteknik, skidlärare, etc.
Det har även hänt att jag tagit med mig familjen och bowlat. Antalet möjligheter är nästan oändligt, det gäller gäller bara att komma på vad man vill göra och se till att spara kvittot.

Jag hittar inget som säger att det bara gäller svenska leverantörer och tror inte den regeln finns. Om huvudsyftet är att svenskar mår bra och rör på sig spelar det ju mindre roll om de/vi gör det hemma eller utomlands.
Men om det skulle finnas en ytterligare aspekt att gynna svenska näringsidkare brode det vara som du säger, men detta har jag inte hört om tidigare.
Jag tycker att om fokus är folkhälsa så är det en onödig inskränkning att begränsa det till svenska leverantörer.

/Patrik, som precis ansökt om mina sista kronor för simning, första året jag lyckat maxa ut det och då får jag 65% av kvittovärdet åter av arbetsgivaren och betalar 35% själv. Har blandat liftkort för skidor och cykel utförs, kajaktur, skridskturer, ridtur och simning
 
Många här verkar anse att friluftsliv (och vandring i synnerhet) som aktivitet inte kan platsa under friskvård då aktiviteten i sig är kostnadsfri, och kostnaden ligger i stället i utrustning och transport till och från. Jag påpekade dock i mitt tidigare inlägg att liftkort för utförsåkning är OK att lägga som friskvård. Jag vågar inte säga att det därmed går under friskvård eller ej, men åtminstone i Alperna är det tämligen populärt med liftburen vandring. Nyttjar man lift för att komma till och från vandringen är det därmed möjligtvis så att man skulle kunna klassa det som godkänt avdragsgillt utlägg för friskvård.

Det är dock i Sverige ett något krystat exempel, och inget jag rekommenderar. Låt friskvårdsbidraget gå till gymkortet som skulle köpts ändå, eller köp en massage åt trötta vandringsben :)

Tänker man ändå inte använda gymkort så köp ett träningskort i en ideell förening t ex en atketklubb. Vem vet det kanske t o m gör så man börjar använda kortet genom stt man är på ett ställe där de flesta fokuserar på att träna.
 
Tänker man ändå inte använda gymkort så köp ett träningskort i en ideell förening t ex en atketklubb. Vem vet det kanske t o m gör så man börjar använda kortet genom stt man är på ett ställe där de flesta fokuserar på att träna.
Nu var ju inte detta riktigt frågan i tråden och jag vet inte riktigt ifall detta är uppskattat av regeringen, om jag tolkar dig korrekt, men tanken är ju god att använda pengarna som stöd till någon lokal förening om man ändå inte själv tänker nyttja dem. Jag försökte dock detta nu under corona tider, annars brukar jag nyttja bidraget till simning, men jag begärde av klubben att kostnaden inte skulle överstiga mitt bidrag, då jag ju inte skulle nyttja det, vilket ett medlemskap gjorde med ~200 men de vägrade så mitt bidrag under Corona hysterin har brunnit inne men i år hinner jag nog nyttja pengen som det ser ut nu. Så trots att många föreningar har det tungt dessa tider så all heders till dem att de inte försöker nyttja gråzoner.
 
Nu var ju inte detta riktigt frågan i tråden och jag vet inte riktigt ifall detta är uppskattat av regeringen, om jag tolkar dig korrekt, men tanken är ju god att använda pengarna som stöd till någon lokal förening om man ändå inte själv tänker nyttja dem. Jag försökte dock detta nu under corona tider, annars brukar jag nyttja bidraget till simning, men jag begärde av klubben att kostnaden inte skulle överstiga mitt bidrag, då jag ju inte skulle nyttja det, vilket ett medlemskap gjorde med ~200 men de vägrade så mitt bidrag under Corona hysterin har brunnit inne men i år hinner jag nog nyttja pengen som det ser ut nu. Så trots att många föreningar har det tungt dessa tider så all heders till dem att de inte försöker nyttja gråzoner.
Oaktat den moraliska aspekten av det hela så ska man beakta att medlemsavgifter i allmänhet ej är godkända som friskvård av skatteverket. Möjligt att man kan få det omskrivet som "träningsavgift" och därmed godkänt, men det är värt att vara uppmärksam på i vilket fall.
 
Tänker man ändå inte använda gymkort så köp ett träningskort i en ideell förening t ex en atketklubb. Vem vet det kanske t o m gör så man börjar använda kortet genom stt man är på ett ställe där de flesta fokuserar på att träna.

Skulle man träna olika mcyket beroende på om man köper kort på gym eller atletklubb? Båda är för mig ställen där man kan träna, det som skiljer är ägarskapet (privat/kommunalt versus klubb/förening). För mej inverkar det inte på om och hur mycket jag skulle träna. För mig är det viktigare med öppettider och bra utrustning att träna med.
Går folk på gym för annat än träning? Låter märkligt i mina öron, för det är väl just det som är syftet med att gå till ett gym.

/Patrik, som inte tränat på betalgym på ett tag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.