Hur polera upp plastkajak?

Varmebehandling

Jeg er enig med Jens i at man skal være svært varsom med varmebehandling på plastkajakker i det hele tatt. Men jeg har benyttet strykejernmetoden på et par dype (5-10cm lange)riper på mine Prijon-kajakker, og det medførte ingen deformering. Kunsten er å bruke så mye varme at det jevner ut så dypt som det behøves, og ikke mer.

Prijon produserer selv små plaststaver til bruk for innsmelting i riper og hullskader, så det ser ut som de har tro på at skroget tåler varmen.

Ole
 
Många svar, tack

Mycket svar tack för det.
Det var mycket svar om repor och det finns det föralldel, men det jag främst ville komma åt var det gråa ytskiktet.
Tyckte dock att tipset att använda blåslampa var spännande, även om jag inte överväger att använda.

Mikael
 
Hej!
Varför inte använda samma metod som när man lagar repor i belaget under slalomskidorna?
Det gråa ytskiktet kan nog bara en omlackering ta bort:)
//Sten
[Ändrat av Blåbär 2003-09-23 kl 12:20]
 
Autosol, igen

Oavsett om vissa säger att polyeten inte är polerbart, så går det med Autosol. Jag har själv gjort det. En tub är ganska billig, testa vettja! Borde funka på ytskiktet.
 
Hur gick det sen?

Som trådstartare kan jag ju berätta fortsättningen på historien om den trista grå och repiga finishen på polytenkajak.
Innevarande sommar kom frågan om den rödgrå kajaken upp igen av särbon som önskade att hennes kajak verkligen var röd. Många förslag har lämnats här, vi tänkte vidare och prövade oss fram med olika metoder. (metoden med gasflamman ingick dock inte, det ingavs veto mot den!!) Den metod som fungerade bäst var följande:
Tag din träfernissa, vät en trasa och polera!

Har hållit hela sommaren, inga bieffekter av lösningsmedel utan en snyggt röd kajak, med repor (som hon kan älska) men inte längre trist rödgrå.
 
Furniture polish

Hi, to help clean up the finish on the plastic try first using a little furniture polish, I suggest trying a small area first to see nothing happens that shouldent.

It will replace the oil that has disappeared from within the plastic surface and will help make it look new. 303 probablöy does same thing.

Scrathces, I dont recommend using heat, but simply use a sharp knife to remove any excess "strings" and fine sandpaper to smoothen it over. If you heat any material too much it will become more brittle. We do have plastic sticks designed for welding the HTP plastic together but for general use I dont consider it necessary.

Forget using wax too, they often look terrible as the wax dries and leaves it looking like an person with very dark skin and too much sunscreen.

Sounds like you have been putting the kayak to good hard use.

MVH

James / kajaktiv
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Disco-Kaj Våtslipa och polera? Paddling allmänt 7
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
eyck Feathercraft ger upp Paddling allmänt 1
Lico Fräscha upp paddelbladen? Paddling allmänt 3
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
eyck Rosenheimarna ger upp (delvis...) Paddling allmänt 2
AndersSupertramp Paddla upp för Rapaätno ? Paddling allmänt 10
salgo60 Stå upp lina Paddling allmänt 2
Kajakjagare Snygga upp kanot Paddling allmänt 4
fraewu Se upp för snabba båtar hurdå? Paddling allmänt 43
Joakim Ambrosson Lägga upp finfina rutter Paddling allmänt 0
salgo60 Geo tagga bilder och lägga upp paddlingsturer Paddling allmänt 9
Bertil Se upp i sommar Paddling allmänt 19
Strmbrg Fäll upp rodret på Pointen! Paddling allmänt 2
Strmbrg När man skall dra upp båten på en brygga: Paddling allmänt 2
MrP Vaxa plastkajak? Paddling allmänt 9
Skullbone Köpråd Plastkajak Paddling allmänt 10
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
digge Bulor i botten på plastkajak Paddling allmänt 9
Lundman Polsk plastkajak Paddling allmänt 6
Andreas74 Behandling av plastkajak? Paddling allmänt 8
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
Lavskägge Vård av plastkajak Paddling allmänt 2
rosetwig Bygge av plastkajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.