hur mycket väger optimus?

Ursäkta men är inte den där gramhysterin just bara en hysteri? Om något väger några tiotal gram mer än något annat spelar ingen som helst roll för sin vandring. Det där är bara trams.

Tänk bara på att om man på morgonen innan man snörar på sig ryggan går och tömmer tarmen så är det bara där ca: 300 - 400g. Om man sedan innan man startar sin vandring bantar/tränar bort kulan runt mangen så är det för de flesta många sköna kilon som man slipper att bära på. Att med dessa besparingar jaga gram är befängt. Den största viktbesparingen gör man på sig själv,

Jorden och stenarna som fastnar under kängorna väger mera än skillnaden på några stekpannor.
Sila mygg ...
 
Ursäkta men är inte den där gramhysterin just bara en hysteri? Om något väger några tiotal gram mer än något annat spelar ingen som helst roll för sin vandring. Det där är bara trams.

Tänk bara på att om man på morgonen innan man snörar på sig ryggan går och tömmer tarmen så är det bara där ca: 300 - 400g. Om man sedan innan man startar sin vandring bantar/tränar bort kulan runt mangen så är det för de flesta många sköna kilon som man slipper att bära på. Att med dessa besparingar jaga gram är befängt. Den största viktbesparingen gör man på sig själv,

Jorden och stenarna som fastnar under kängorna väger mera än skillnaden på några stekpannor.
Sila mygg ...

jag orkar nog bära en eller fler gjutjärns pannor om det är så :cool: o någon kulmage har jag inte som jag kan banta bort;) har nog inte många gram över vikt på min kropp:cool:,men jag var mest nyfiken på vad dom väger ,vill jämföra lite med andra pannor m.m. o några gram hit o dit blir kilon till slut
 
Om något väger några tiotal gram mer än något annat spelar ingen som helst roll för sin vandring.

Helt rätt. Att spara några tiotal gram är tämligen meningslöst.

Det som spelar roll är de kilon man relativt lätt kan gå ner genom att välja lätta alternativ för de tyngsta grejerna - kameler som boende, sovprylar, ryggsäck, skor.
Jag vet inte hur du funkar, men jag tror inte jag är ensam om att inte riktigt klara av att få bort t.ex. 8 kg genom att bajsa och banta.

Om man nu ska köpa nya kastruller, varför inte välja de lättaste, så länge det inte stör den önskade funktionen? Man kan trots allt spara över 150 gram på en enda Trangia-kastrull genom att välja material. De 170 grammen gör i mitt fall mer nytta som choklad eller whisky.
 
Helt rätt. Att spara några tiotal gram är tämligen meningslöst.

Det som spelar roll är de kilon man relativt lätt kan gå ner genom att välja lätta alternativ för de tyngsta grejerna - kameler som boende, sovprylar, ryggsäck, skor.
Jag vet inte hur du funkar, men jag tror inte jag är ensam om att inte riktigt klara av att få bort t.ex. 8 kg genom att bajsa och banta.

Om man nu ska köpa nya kastruller, varför inte välja de lättaste, så länge det inte stör den önskade funktionen? Man kan trots allt spara över 150 gram på en enda Trangia-kastrull genom att välja material. De 170 grammen gör i mitt fall mer nytta som choklad eller whisky.


håller fullständigt med dej:);)

men alla är vi olika ,hur man tänker m.m.

mvh/pelka
 
Kan inte hålla med då jag med bestämdhet noterat att vissa upphör att tänka för kortare eller längre stunder!

Vi vet att alla 4 delarna väger 650g men inte vad fodralet, grytorna och tamojen väger. Så sann vikt på stekpannan är 650 minus resten. Då grytans storlek inte specificerats är det oxså en gisselek.

Att använda vunnen vikt till roligare är en väg.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
grodanbolle Vad väger en tom gasflaska? Kök och brännare 5
sunderlux Vad väger primusgas Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.