Hur mycket är det värt att elda?

Skall köpa ett Optimus Hiker. Frågan som jag har är:

Hur mycket effekt är det värt att köra? Jag tycker att det borde vara så att om man drar på mer effekt borde tex. vatten koka snabbare men jag inbillar mig att det finns en gräns där mer och mer av värmen blir spill och inte överförs till kokkärlet på grund av det ökade gaslödet (avgas).

Har nån i så fall ett bra tips för hur man ska veta vad som är lagom. Detta gäller kanske alla "eldkök".
/Janne
 
Det är säkert inte effektivast att köra på högsta effekt. Men det skulle i så fall också gälla en vanlig el-spis också. Skall man köra på 6:an till att börja med för att sedan "trappa ned" när vattnet närmar sig kokpunkten, för att använda så lite energi som möjligt?
 
Att trappa ner är nog fel metod, snarare skulle man väl i såna fall trappa upp eftersom ju varmare vattnet blir desto större blir förlusterna.

Jämför med om du har en hink med en massa små hål i sidan. Ju mer vatten (värmeenergi) det är i hinken (vattnet) destom mer förloras genom hålen (värmeförlusterna).

Kökets effekt kan ju liknas vid mängden vatten man häller i hinken, men jag vet inte riktigt vad man skulle likna kökets värmeförluster med.... Kanske att det är ett lock ovanpå hinken med ett litet (5-krona?) hål i. Då hjälper det inte att hälla hur mycket som helst för vid en viss gräns kommer mer att hamna utanför än inuti.

Men vilken effekt som är bäst beror ju antagligen på både gryta, vind, vindskydd, utetemperatur, mängd vatten i grytan etc.

Det är ju också så att kökets verkningsgrad antagligen inte är konstant, men den är lite lättare att mäta.

Om man mäter hur mycket bränsle som går åt för att värma vattnet t.ex. 50 grader (från utgångstemperaturen) så kan man ju räkna ut hur mycket av bränslets energi som hamnade i vattnet (t.ex. som Sgt ROck gjort på http://hikinghq.net/sgt_stove/ion_stove.html#Evolution ).
 
Fiktiv Plattstorlek

Jag uppfattade den ursprungliga frågan ungefär som min rubrik här. D.v.s. hur mycket ska man "flåsa på" med sitt gaskök (oavsett om det är förgasat flytande eller propan/butan) så att man uppnår någon motsvarighet till rätt plattstorlek för en viss kastrullstorlek. Alla vet väl att man inte ska ha en liten kastrull på den stora plattan hemma på elspisen. På samma sätt borde man kunna skaffa sig en känsla för hur stor låga man ska ha på sitt friluftskök för minimal förlust. Själv går jag på känn lite grann, väl medveten om att det inte går att undvika en hel del förluster i form av varm luft som strömmar uppför kastrullsidan. Om det däremot är så stor låga så att själva förbränningen sker bredvid kokkärlet borde det vara uppenbart att det inte är optimalt energiutbyte. Det mest påtagliga för värmeeffektiviteten är nog ett bra vindskydd.

Mvh Harald Eriksson
 
Tidigare...

...jag får nästan alltid ett svar att ämnet diskuterats tidigare. Visste dock inte vad jag skulle använda för sökord i detta fallet. Dessutom är det väl nya inlägg som håller forumet vid liv?
//Janne
 
äsch.. man har väl annat för sig än att kontrollera varenda milimeter av forumet efter gamla trådar, men.. men.. Visst e det nya trådar som håller forumet vid liv, det kan även ha tillkommit nya användare med nya tankar sedan sist tråden var uppe och sedan så kan ibland gamla sanningar var just inget annat än gamla!
 
Re: Tidigare...

Ben_Rangell; sa:
...jag får nästan alltid ett svar att ämnet diskuterats tidigare.

Du behöver inte tolka det som kritik att någon hänvisar till gamla trådar. Jag begär inte att alla skall sitta och lusläsa forumet åravis bakåt i tiden innan de ställer en fråga. Ta det positivt: Med sådana hänsvisningar kan du få tag i mer information.

Har man varit med på Utsidan några år så kommer man ju ihåg gamla trådar (speciellt om man skrivit i dem själv), och hittar dem förmodligen lättare.

Peter
 
Yepp...

Nej, jag tog det inte som kritik. Tycker det är bra att få info från många håll. Har själv varit här av och till sedan -96 tror jag det var...

Tyckte bara det var underligt att ni som hittar alla gamla inlägg kan hitta dem. Tycker själv att jag är bra på att söka men ett inlägg om KAP (Var det det?) skulle jag inte tro att jag skulle hitta.

Vill också tacka för alla svar jag får. Detta med att ställa in rätt storlek av platta tyckte jag lät logiskt och påminde mig om mina egna funderingar när jag var ansvarig för ett storkök en gång i tiden. Slår lågorna runt kanten kan det inte bli mer än slöseri.

//Janne
 
Har inte funderart så mycket på frågan men när jag körde gas så tyckte jag att det blev en massa spill när allt var öppet. Nu har jag återgått till MSR med bensin, lindar alufolien kring kastrullen och låser fast med gaffeln så det mesta av värmen går nog åt till kokningen. Skall det koka en stund drar jag ner till 'putterläge' så fort det böjat koka. // Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.