Hur mycket gaspådrag krävs?

Hur mycket gaspådrag krävs med en vanlig gasbrännare till Trangiaköket? Jag testade för första gången att koka vatten härom dagen med den nyinköpta gasbrännaren och råkade tydligen dra på lite väl mycket i början. Stämmer det att man bör ha så lite pådrag som möjligt utan att lågan för dess skull släcks?

Vänliga hälsningar
Olle
 
????

När menar du att man ska ha lågt gaspådrag? Innan man tänder (tiden mellan att man tänder stickan och att man sätter den över brännaren) skall man försöka ha ett litet pådrag, för att undvika spill av gas och av hälsoskäl (butan är ju inte så nyttigt). Men när det brinner så är det ju bara att ösa på så mycket det bara går, annars kan man ju få vänta tills man somnar. När det sedan kokar och man vill ha en måttligare intensitet på kokningen (sjudning) så får man ju reglera lite efter behov.

Lycka till med matlagningen!
 
Tända gaslågor

Minns ni kemilaborationerna i högstadiet?

Vi fick noggrant intutat i oss hur man tänder gaslågor på ett säkert sätt. Tänd först tändstickan och håll den över brännaren. Sätt *sedan* på gasen.
Inget spill, ingen risk.

För övrigt borde det väl finnas en nivå som är bränslesnålast?
För lite eller för mycket pådrag och man slösar gas. (fast jag tvivlar på att fullt pådrag är slöseri)
 
Fullt drag vid uppkokning

Hej!

Vid uppkokning är det effektivast att ha fullt drag på gasen. Varför?
Tänk på vad som händer med en varm gryta som ej värms. Den kallnar. Efter en tag har allt värmeöverskott lämnat grytan.
Ju snabbare man värmer desto kortare tid för värmen (energin) att ledas bort ifrån kärlet till omgivningen. Värmeflöde gånger tid blir energi.

Dock måste man med fullt gaspådrag och käk i grytan röra kontinuerligt för att det ej ska bränna fast.

Och glöm inte locket vid uppkokning.

/Örjan :)
 
Optimalt gaspådrag

Hhhmm egentligen inte alldeles självklar fråga att svara på, men vi kan väl göra ett försök. Det hela handlar om en värmebalans, från den värme som tillförs pannan och vattnet från köket dras förlusterna till omgivningen och överskottet värmer vattnet och pannan. Förlusterna ökar med ökad temperatur på objektet (pannan) men även tillförseln av enerig ökar ju med ökat pådrag av gas. Då handlar det hela om vilken funktion som ökar mest. Förlustermen beror på så många komplicerade funktioner, strålning som ökar med T4, temperaturen upphöjt till fyra (dvs mycket snabbt) och konvektiv värmeöverföring som i sin tur beror på temperaturskillnaden mellan pannan och omgivande luft, luftens strömningshastighet och turbulent/laminära karaktär. Puuh, dvs inget vi kvantifierar här. Utifrån detta tror jag mig se att det finns ett optimalt fönster för funktion på ett kök, även om jag inte just här och nu vill kvantifiera detta.

Det är uppenbart att man inte skall hålla sig i de lägre regionerna på kökets gaspådrag, för då närmar sig förlusterna tillföreln, dvs ingen energi över till vattnet. Mina slutsatser blir därför (rätta mig om jag har fel någon) är att köra köket på full effekt och försöka minimera förlusttermen, dvs isolera, vindskydda och strålningsskydda köket i största möjliga mån (utan att stypa lufttillförseln).

En helt annan aspekt är hur materialet i pannan reagerar på full effekt på köket. Om pannan är full med vatten är det oftast inga problem, vattnet reglerar hela "kroppens" temperatur. Men om man smälter snö kan det vara bra att lugna ned sig i början innan man har fått lite vatten i botten. Snön isolerar ganska bra nämligen vilket gör att botten på pannan till en början kan bli mycket varm och slå sig. Detta beror självklart också på materialvalet i pannan. I tunna titanpannor jag bla stött på detta problem.

Oj, både långt och krångligt blev det, men detta är inte helt lätt (var ett tag sedan jag läste värmetransport). Men ett försök till ett vetenskapligt svar var det i alla fall.

MVH/
Micke
 
Är det förresten bara jag som upplever...

... att gasolbrännaren i trangiat är vindkänsligare än spritbrännaren?

Jag har fått gasollågan utblåst av oväntade byar, men det har jag aldrig råkat ut för med T-dojja.

(Helsicke att hitta lä när vinden kommer från alla håll)
 
Tack...

...för alla svar. Jag hade fått för mig att kärlet och vattnet inte kan tillgodogöra sig all energi som kommer från gaslågan och att man bör använda ett lågt gaspådrag för att undvika att en massa extra energi förbrukas som ändå inte hjälper till att värma vattnet. Men jag kanske är helt ute och cyklar? =)

Tack igen
Olle
 
Förluster direkt från flamman

Det är en aspekt som jag inte har tagit upp. Om, gasflödet är för stort behöver den laminära flamman en stor yta för att kunna blandas med luft och brinna. Dvs lågorna kan bli så stora att de hamnar ovanför och utanför det man värmer. Självklart förlorar man en hel del värme och därmed bränsle om så blir fallet. Jag har dock inte själv några sådana problem med mitt kök, men det kan ju variera från en kökskonstruktion till en annan.
 
Nja..

Jag tänkte kanske inte i så extrema fall, vilket jag förmodar att detta är. Snarare att aluminiumet inte hinner värmas upp i den takt som energin släpps lös från brännaren. Men det är kanske inte fallet?

Olle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.