Hur mycket gas behöver man?

2 v i Sarek

Funderar också på det här med gasförbrukningen. Jag kommer att endast ha egen torkad mat med mig, och ska planera det så att koktiderna är korta. Blötläggning av mat i förväg såklart. Har ett 0.9 kärl med lock och ska skaffa vindskydd till köket.Jag kommer att laga allt i ett kärl.

Det verkar som om två st 230 grams tuber räcker för två veckor, om jag tolkar vad alla har skrivit. Jag kommer att gå själv och har inte bråttom med matlagningen. Dock vill jag inte ha långa koktider. Det slukar gas.

Vad tror ni? 2 st 230 gramsburkar för 14 dagar?

Har du inte massa kaffepauser och vill kunna blåsa fukt ur tältet så räcker det - ta en 230gr o en 450gr så har du lite extra lyx

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Glöm inte termos som du kan fylla med varmt vatten. Då behöver man inte koka upp extra bara för kaffet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lätt val i min värld. Mer än en gång har man ju bangat kaffet för att man inte orkar dra igång köket. Med en stor termos så kan man dessutom fixa lunchkäket om man kör med frystorkat. Gjort på ett nafs.

matlagningen. Dock vill jag inte ha långa koktider. Det slukar gas.

Det håller jag inte alltid med - provade att koka 2-3 portioner ris under 20 minuter till en total gaskostnad av 10 gram i en Trangia 27 och mycket hårt neddragen låga - så att den är på vippen att slockna i en GB74-brännare och mer värme än så behövs inte för att kokningen sakta skall fortsätta.

många toppmonterade kök och även spindelkök drar 10 gram bara för att koka upp 0.5 liter vatten...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips