Hur mycket är klättrat på Kaisepakte?

Gjorde en liten avstickare från fisketuren och passerade Kaisepakte. Tyckte att det såg ut att finnas potentiellt mycket att klättra där, även om man kan befara att det är lite löst.

Nån som vet nåt om hur mycket som klättrats där?

Har för mig att jag läst nåt förr, men kommer nu inte in på K3:s hemsida och hittar inget vid sökning i detta forum.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för länken, men, nej det är nog inte bouldering jag tänker på. Jag har inte rekat närmare men gissar att det handlar om flera replängders leder. Fast det kanske är det som kallas highball på boulderspråk?

Som sagt jag har bara tittat lite på väggen från bilen, i farten, så det är svårt att bedöma höjd osv. Rasbranten är ju mycket hög och sedan är själva väggen flera tiotals meter hög i alla fall, vad jag kan se. Längden är flera hundra meter så det finns ju utrymme för ungefär hur många leder som helst...

Re: Kaisepakte bäst på vintern!

Jag håller med. Passerade förbi i förra veckan och Kaisepakte verkar precis som de flesta Svenska fjäll bestå av lös "rutten" klippa (titta på de stora rashögarna man måste passera innan man når själva klippväggen). Däremot är det finfin klättring, när allt har frusit fast.

Håller med, intro-wallen är ju i Trollväggsklass medan väggen bara imponerar på den som är van vid Vårdberget (?).

Det är väl det som är problemet på våra breddgrader; frosten på vintern alltså. Tänk hur Kaisepakte mm mm skulle se ut utan frostsprickor och utan rasbrant!

Luobákti och Sáhkas intressant klätterobjekt?

Ca 10 km (fågelvägen) SÖ om Kaisepakte finns ett annan vägg, Luobákti (Luopakte). Den uppmärksamme kan se den väggen från E10 innan man når Stenbacken.
För många år sedan var jag på utflykt med mina föräldrar till Sáhkas (gammal offerplats), ett klipphuvud som sticker i den norra delen av väggen. Vad jag minns Luobákti en imponerande klippvägg (men allt verkade kanske större när man var mindre ;) ?). Vid en hastig koll på gulasidornas karta ser höjdkurvorna ut att vara mycket tätare än vid Kaisebákti.

Nackdelen är en längre anmarsch. Den 1,5 km långa backen mellan vägen och skogsgränsen kan lätt framkalla svordomar (tät björkskog med bitvis sumpig mark). Väl uppe på kalfjället är det en söndagspromenad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips