Hur många batterier till GPSmap 60CS

Någon som har praktisk erfarenhet av hur många alkaliska batterier man behöver ta med sig på en 10 dagars tur där apparaten är på under vandring (ca 6-8h per dag).

Förmodligen kommer inte kompassfunktionen vara påslagen så mycket.

Spec. i all ära men praktisk erfarenhet är bättre. Hur många batterier bör man ta med sig??
 
Prova

Prova
Det är skillnad på batterier från tillverkare A, tillverkare B och tillverkare C.

Sätt in nya fräscha batterier, ställ in att spara position 1 gång/minut och lägg GPSen på något säkert ställe utomhus. Kolla sedan i trackfilen hur länge batterierna räckte. Då får du en uppskattning hur mycket ström GPSen drar som minst. Räkna med att en GPS i rörelse drar mer ström, i synnerhet om man har en karta uppe som ska skrollas hela tiden. En annan meny än kartan som standard rekommenderas, om du vill snåla med strömmen.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254&pagenumber=1

En kille som jag känner och har provat icke uppladdningsbara batterier, har kommit fram till att man får flest timmar per krona med batterier från IKEA. Dessa batterier som tillverkas av en känd batteritillverkare, men med texten IKEA.

Per Brune
 
Uppskattning

Jag skulle gissa att du klarar dig med 6 st om du har någorlunda kvalitet på dom men för att vara säker så ladda den med 2 nya och ta med 6 st. Vandra vidare :)
 
Re: Prova

Brune; sa:
Räkna med att en GPS i rörelse drar mer ström, i synnerhet om man har en karta uppe som ska skrollas hela tiden. En annan meny än kartan som standard rekommenderas, om du vill snåla med strömmen.

Vet du om det verkligen stämmer?
Jag mätte nämligen strömmen min Etrex Legend drog i olika lägen just för att se om det lönade sig att ha exempelvis setup displayen framme. Men det visade sig att det inte var någon mätbar skillnad i strömförbrukningen oavsett om jag scrollade/zommade på kartan eller tittade på en statisk sida. Med reservationen att mätinstrumentet var digitalt och siffrorna fladdrade fram och tillbaka vilket gjorde en exakt mätning omöjlig.

Leif...
 
Re: Re: Prova

bogart; sa:
Brune; sa:
Räkna med att en GPS i rörelse drar mer ström, i synnerhet om man har en karta uppe som ska skrollas hela tiden. En annan meny än kartan som standard rekommenderas, om du vill snåla med strömmen.

Vet du om det verkligen stämmer?

Leif...
Jag har inte själv mätt, då jag numera inte har tillgång till dom rätta grejerna :( . Så jag han ha fel.

Har för mig att jag läst det på den norska sidan http://www.gps.no/forum eller något annat GPS forum jag läser. Dessutom tycker jag att det verkar troligt att processorn drar mer ström om den får ”slita ont”, som att skrolla kartan hela tiden i synnerhet om man ställt in GPSen på att visa mycket detaljer.

Per Brune
 
Skaffa NiMH ackar

Ackarna håller bättre än alkaliska batterier förutsatt att de är färskuppladdade.

Det som framförallt drar är själva GPSfunktionen dvs antennförstärkning och kalkylarbete. Stäng därför av GPSen när du stannar. Välj batterisparfunktion med långa intervaller mellan varje uppdatering och undvik bakgrundsbelysning. Förvara GPSen så att den inte är kall.

Man kan överväga en lösning med laddning via solceller när man är borta mer än ett par dagar från eluttag och vill ha GPSen ständigt gående vid förflyttning.

Längst funktion per batteri torde du få med Li-Ionackar eller med Litiumbatterier men det är dyra lösningar.

Li-Ion finns till vissa GPSer men troligen inte till Garmin 60 CS.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Har precis gått 10 dagar med en 60CS

Hade med mig en laddning batterier för varje dag men totalt sett har jag använt fyra uppsättningar. Dessutom med Tudor Alkaline som inte känns som det mest energiladdade batteriet. Femte laddningen satte jag i vid avfärden från abisko.

Dock stor skillnad på förbrukningen beroende på hur varmt det är ute - som med allt batteridrivet.
 
Hur göra med Lithium Ion?

Om man kör med en GPS med fast monterat lithium Ion, 1350 mAh hur gör man då om man vill vara ute i t ex en vecka? Tycker att 60CS verkar OK men den nya MIO 168 verkar ge mer för pengarna. Hur byter man ett fast monterat batteri? Kan man simulera bilbatteri och själv snickra ihop ett paket seriekopplade 1.5-volts R6? Handdatorer kanske inte lämpar sig för folk som går långt från bilen?
/Harald
 
Samma problem finns ju med Garmins egen iQue. Där finns det diverse lösningar, exempelvis PowerToGo, som innebär att man har en extern batteripack också. Den kopplar man på till laddningsuttaget. Då driver den PDA:n, och laddar batteriet inuti, dessutom.
Den externa packen kan sedan ombestyckas med nya engångsbatterier, eller vad man nu vill ha i den. Det går väl att sätta i laddbara batterier i den packen också, såvitt jag förstår. Kan ju måhända vara ett problem att spänningen inte blir riktigt lika.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kenta2 Hur många kartor på SD kort ? Navigering 14
kanotisten Garmin på hur många enheter Navigering 4
forslund Lägga in många waypoints Navigering 23
kanotisten Citnynavigator på hur många GPS? Navigering 17
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
chuck Hur många punkter / MB? Navigering 1
Nilea Hur många Mb tar Friluftskartan? Navigering 7
Store Många nya uppdateringar från Garmin 11-18 mars Navigering 0
garminetrex Ladda ner många geocache samtidigt? Navigering 3
bengtberg Många tack! Navigering 2
apersson850 Hur många läsare? Navigering 23
ekis R6 / AA Laddbara batterier? Navigering 9
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
Anders.Appelqvist Uppladdningsbara batterier!!?? Navigering 7
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8
Dertz Batterier AA 2350 maH 1.25v Navigering 0
3313 GPS, batterier i kyla. Navigering 2
blomgren Batterier till Magellan Navigering 4
Ka-Ka Uppladdningsbara batterier till GPS Navigering 16
CyberJunkie Uppladdningsbara batterier / laddare?? Navigering 9
ekis Kyla och batterier Navigering 28
Brune 12 V laddare för R6 batterier Navigering 2
lod Vista batterier mm Navigering 13
Arstuga Laddbara batterier? Navigering 2
biting Batterier och com-portar Navigering 4
salgo60 Batterier Litium Navigering 6
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.