Kyla och batterier

Jag har testat min Garmin Legend under några skridsskoturer och upptäckt att batteritiden med färska alkalinebatterier (Energizer) och runt -10 så är driftstiden ca 4h. Lite väl dyrt att köra ett set batterier / dag. Och tungt om man skall åka skidor en vecka. Prylen är ju delvis köpt som extra säkerhetsutrustning just på vinterfjäll.

Var kan man få tag på dom billigast Lithium-batterierna?


/Andreas

(Kan man inte hitta Li-jon batterier i R6-format? Min mobil klarade ju kylan bra!)
 
Prova GP NiMH

Jag har länge haft problem med att min GPS slagit av sig vintertid. Vissa dagar har GPSen inte funkat ens i 30 s med nyladdade 1200 mAh Varta NiMH batterier. Nu har jag köpt NiMH batterier på 1800 mAh från GP och en ny laddare från samma företag. Min nya laddare laddar på 4 st 1800 mAh på ca 70 minuter. Däremot så vägrar den nya laddaren att ladda mina Varta NiMH batterier, laddaren tycker att dessa inte är NiMH batterier. Med mina nya 1800 mAh GP har GPSen (Garmin 12CX) gått 11-12 h, legat på balkongen över natten. Förmodligen drar GPSen mindre ström när hastigheten är 0.

Jag har inte heller ”hittat” några Li-jon i format R6 trots en hel del letande

Per Brune
 
Hur kallt är det på din balkong? (Det kanske inte är så dumt med laddbara på sommaren heller, så jag kanske skall investera).

/Andreas
 
ekis; sa:
Hur kallt är det på din balkong? (Det kanske inte är så dumt med laddbara på sommaren heller, så jag kanske skall investera).

/Andreas

2002-12-08 ca 1h 03 minuter med 4 nya Varta Alkaline temp ca –4 grader

2002-12-08 ca 6h 10minuter med 4 nya IKEA Varta Alkaline temp ca –10 grader

2002-12-09 ca 14 h med nya jungfruladdade GP NiMH 1600 mAh temp ca –6 grader

2002-12-13 16 h med nya jungfruladdade GP NiMH 1600 mAh temp ca –2 grader

Enligt papperna som följde med, får batterierna full kapacitet först efter 3 upp och urladdningar. Så dom bör räcka längre än vid jungfrutesten.

Jag ska ladda nu och prova i natt. Nu har jag ca –19 grader.

Per Brune
 
svårt med kyla

och batterier

li-jo finns inte i r6 eftersom dom inte har rätt spänning och är mycket svåra att ladda rätt

Litiumbatteri R6 elfa har för 50kr styck,kolla med fotonissarna dom brukar leta ofta efter sådanna

sen finns det två sätt till

varför inte batterikabel och två lite större batterier under jackan?

eller om allt måste vara kallt tre fyra batterier och en spänningsregulator, då kan man få mycket mera ur kalla batterier
 
Inre resistans

Anledningen till att batterier / ackar blir sämre vid lägre temperatur är att den så kallade inre resistansen stiger med fallande temperatur.

Tänk dig att det ligger ett motstånd mellan batteriet och strömförbrukaren, (motståndet ifråga finns inuti batteriet) när strömen passerar motståndet uppstår ett spänningsfall över motståndet, allt enligt Ohms lag som lyder U=RxI där U representerar spännning, R resistans ohm och I är ström. Ju högre ström som tas ut desto högre spänningsfall. Ju lägre temperatur desto högre motstånd som resulterar i högre spänningsfall.

En förbrukningskälla som en mobiltelefon som ligger i passningsläge drar ytterst lite ström vilket resulterar i lågt spänningsfall över den inre resistansen i telefonens batteri, om man däremot börjar ringa med telefonen kommer strömförbrukningen stiga radikalt och den inre resistansen får nu en avgörande betydelse för om telefonen kommer att fungera.

En GPS drar mer ström än en mobiltelefon i passningsläge och är därför mer känslig för den inre resistansen som stiger med fallande temperatur.

Olika kemiska sammansättningar i batterier / ackar ger olika egenskaper, vill man fördjupa sig i detta finns det tjocka tegelstenar att plöja igenom.

Li-Ion batterier kräver processorstyrd (övervakad) laddning för att inte paja direkt, därför finns dom ej som laddningsbara R6 batterier, konsumenterna skulle knäcka dom direkt pga av att dom inte vet hur de skall hanteras, de har dessutom fel polspänning (4,2V/cell) samt kan explodera vid överladdning . . . inget för gemene man att hantera själv.


Till sist . . . kalla batterier återhämtar sig när de kommer in i värmen, dom behöver inte vara slut som det kan upplevas ute i kylan, när de är varma igen sjunker inre resistansen och man kan åter tömma batteriet på dess lagrade energi som finns kvar. Batterier som ej används skall förvaras svalt.

mvh Bertil
 
Hej gubbs.

Jag kan meddela att även jag har en sån GP snabbladdare med namnet Power Bank smart. Det är den bästa laddare jag någonsin stött på av sitt slag. Snabb och säker. Är egentligen 4 separata laddare i en med full styrning på alla platser, samt underhållsladdning.

Laddar man GP 1800 mha R6 i den så räcker de i min Vista i ca 10-12 tim när jag kör till norge. Då är det rätt många timmar med belysningen på. Och jag kör kartan och tracklogg medans jag kör.

Nu har dessutom GP släppt 2000 mha batterier.


MVH Tony
 
Re: 14 h 36’

Brune; sa:
Resultatet blev 14 h 36’ med nyladdade GP NiMH 1800 mAh temp mellan –13 och –26 grader

Då har jag fått ytterligare prylar till min inköpslista! Tyvärr har snön förstört alla chanser till vidare tester på skridsko här i Göteborgstrakten.

/Andreas
 
GP Smart Power Bank

ekis; sa:
Då har jag fått ytterligare prylar till min inköpslista! Tyvärr har snön förstört alla chanser till vidare tester på skridsko här i Göteborgstrakten.

/Andreas

Jag satsade lite extra pengar och köpte en GP Smart Power Bank http://www.gppowerbank.nu/sv/index.asp som också går att köra på 12 VDC. Så denna gång lät jag inte snålheten bedra visheten, vilket ibland hände för 10-15 år sedan. Ett smart alternativ för många kanske är GP Power Bank USB. Ladda via USB porten.

Per Brune Västerås / som också för tillfället har fått lägga undan skridskorna
 
Energizer Lithium

Hej kan rekommendera Energizers Lithium batterier, de har en mycket god livstid i kyla och är också mycket lättare än vanliga alkaliska. Dock dyrare. Göran Kropp använde sig alltid av Energizer Lithium på sina äventyr. Hör av dig till info@energizeradventure.com om du vill ha svar dina frågor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.