Vista batterier mm

Har en fråga till er om batterityp till Vistan. Det finns ju NiMh batterier som ger hyfsad gångtid. Men hur funkar det med spänningen. Det är ju bara 2.4 V från NiMh batterierna. Kommer inte "Låg batterispänningsvarningen" upp ganska snabbt. Jag tycker redan med vanliga alkaliska batterier att den varningen kommer väl tidigt. Det verkar som om GPS:en går i alla fall någon timma efter varningen poppat upp. Tyvärr går det inte att använda GPS:en fullt ut eftersom varningen täcker dom två nedre infofälten.

Ytterligare en fråga:
Är det någon som har erfarenhet av dom uppladdningsbara Alkaliska (1,5V) 1500mAh batterierna som Clas Ohlsson säljer. (Laddare & 4 batterier 169:). Verkar vettigt i alla fall. Borde ge 8h drifttid i alla fall.

/Lod
 
Har bara erfarenhet av GP:s NiMH 1600 och 1800 mAh från Teknikmagasinet. Fungerar utmärkt och ger lång drifttid i både Vista och GPS V. Jag är skeptisk till små snabbladdare och köpte därför en större som kan ladda ur och är omställbar mellan NiMH och NiCD. Batterikapacitet är som minne: man kan aldrig få för mycket.
 
1,5V kontra 1,2V

Jag antar att du läst tråden jag startade för några dagar sedan "Batterilivslängd Garmin eTrex Venture" En del av dina frågor är besvarade där.

Men jag ska utveckla detta med 1,5V kontra 1,2V. Att jämföra detta är som de berömda äpplena och päronen. För alkaliska batterier är 1,5 den nominella tomgångsspänningen, dvs den spänning som finns mellan + och – polen när det inte är inkopplat till någon last, det går ingen ström genom batteriet. Nu är det inte riktigt sannt, ett helt oanvänt batteri har tomgångsspänning ca 1,6V men den går snabbt ner till 1,5V. När det gäller NiMh så har ett fulladdat batteri nästan 1,4V tomgångsspänning. Tomgångsspänningen ligger sedan över 1,2V till det är urladdat. Nu är ju inte tomgångsspänningen så intressant, vi vill ju använda batteriet till att driva något. Då är skillnaderna mellan alkaliska och NiMh batterier ännu större. De har helt olika urladdningskarakteristik. Jag letade lite på nätet i kväll och hittade lite instruktiva kurvor på energizers website. Titta på http://data.energizer.com/datasheets/library/primary/alkaline/energizer/consumer_oem/e91.pdf för alkaliska AA batterier och på http://data.energizer.com/datasheets/library/rechargeables/consumer/nimh/nh15.pdf för NiMh AA.

Det första man ska observera är att kapaciteten definieras olika. För NiMh anges kapaciteten till 1700mAh vid 340 mA urladdningsström, alkaliska till 2850mAh vid 25mA urladdningsström. Laddar man ur ett alkaliskt batteri med 340mA är kapaciteten betydligt lägre.

Nästa sak som är iögonfallande är att urladdningskurvorna ser helt olika ut. För NiMh sjunker spänningen snabbt till strax under 1,3V men sedan är den i stort set konstant under hela urladdningen (vid 170mA ungefär vad en eTrex drar). Faktum är att 1,2V nås inte förrän efter 90% av urladdningstiden. För alkaliska batterier nås 1,2V efter 40% (enl. kurvan för 3,9 ohm 1h/dag) av urladdningstiden. Dvs under mer än halva urladdningstiden har NiMh högre driftspänning än alkaliska!

Denna skillnad visar sig också på batteriindikatorn på eTrexmodellerna. Med alkaliska batterier är stapeln full när man sätter i nya batterier ock den sjunker sedan kontinuerligt när den är på. Sätter man i fulladdade NiMh direkt från laddaren så är stapeln nästan full. Den sjunker sedan snabbt till halv stapel och ligger sedan kvar där hela tiden. När stapen börjar sjunka neråt igen har man inte lång tid kvar.
Om jag inte kommer ihåg fel så försvinner batterivarningen om man klickar en gång med klickpinnen.

Urladdningskurvorna är inte uppmätta på samma sätt heller. Kapaciteten på alkaliska batterier är lägre vid kontinuerlig urladdning jämfört med 1h/dag.
Det finns en kurva för alkaliska med 1A kontinuerlig urladdning. Den kapacitet man får ut då är bara 670mAh. För NiMh finns en kurva med 1,7A kontinuerlig urladdning, kapaciteten är då fortfarande 1700mAh.

Allt detta tycker jag bekräftar de resultat jag redovisade i "Batterilivslängd Garmin eTrex Venture".

En annan sak när det gäller NiMh och NiCd batterier är den sk. minneseffekten. Jag såg i ett annat forun här om dagen denna länk http://www.ssaclub.f9.co.uk/Reference/F_NiCd_Memory.htm
Vad tror ni om det?
 
Tekniska finesser

Tänk vad mycket information det finns på detta internet!

När man läser urladdningskurvor i detta sammanhang, ska man dessutom tänka på att en eTrex Vista (de andra fungerar säkert likadant) slutar fungera vid cirka 2,0 V. En urladdning ner till 0,8 V går alltså inte att göra i en sådan GPS.

Batterivarningen klickar man bort med enter (tryck på pinnen), det är helt rätt.

Apropå minneseffekten, som påstås vara en myt i en artikel, kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Att ett batteri skulle användas, i en praktisk applikation, på ett sådant sätt att man gör ett stort antal identiska urladdningar, är föga sannolikt. Att det däremot laddas för mycket skulle jag vilja påstå är mycket sannolikt. Om då minneseffekten uppstår av alltför mycket laddande (som ofta förekommer) i stället för av identiska urladdningar (som aldrig förekommer), är vi användare inte direkt hjälpta av. Minneseffekten uppkommer ju i alla fall. Skillnaden är bara att det inte är en minneseffekt, utan en "ladda ihjäl" effekt.

Slutsats: Låt inte batterierna sitta i enkla laddare, som inte slår av sig själva, dag ut och dag in, för då kokar du sönder dina batterier.

Enligt min egen erfarenhet, är laddbara batterier bättre till apparater som tar "mycket" ström. En GPS är åtminstone i närheten av den nivå som skulle kunna definieras som "mycket". Med bättre menar jag då inte bara ekonomiskt, utan även rent driftsmässigt.

Anders
 
När vi ändå håller på

Jag är görsugen på att köpa Vistan. Men jag går fortfarande i kvalet o valet om jag kanske skall köpa Venture!? Det som bekymrar mig lite är just batterierna. Skall jag köpa Vistan och bortse från att den drar lite mer kräm.
För de fördelar jag tänker på med Vistan är ju det lite större minnet, och "kanske" kompassen o höjdmätarn.

Är batteritiden ett problem på Vistan?

Frågar en ovetande

//Jonas
 
Beror på...

Om batteritiden är ett problem beror naturligtvis på hur länge du tänker använda den, mellan laddningarna.

För mig är det inget problem, för den tid jag använder min Vista (mellan tillgång till ström för laddning) är vanligtvis inte så lång att inte ett batteribyte räcker. Ett byte får man klart alltid räkna med, om man inte ska ladda bara för laddandets egen skull, alltså.

För min del är olägenheten med det mindre minnet i Venture och Legend betydligt större än olägenheten med batteriaptiten i Vistan.

Men ska du fotvandra genom Sahara, får du väl fixa solpaneler att driva din GPS med, oavsett vilken typ du skaffar.

Anders
 
Okej, intresant.

Tack för hjälpen.. Men jag är inte Nöjd. Jag törstar efter fler svar om andra grejjer. Därför skapar jag en ny diskussion. Kolla gärna in där..

//Jonas
 
Re: När vi ändå håller på

tissot; sa:
Jag är görsugen på att köpa Vistan. Men jag går fortfarande i kvalet o valet om jag kanske skall köpa Venture!? Det som bekymrar mig lite är just batterierna. Skall jag köpa Vistan och bortse från att den drar lite mer kräm.
För de fördelar jag tänker på med Vistan är ju det lite större minnet, och "kanske" kompassen o höjdmätarn.

Är batteritiden ett problem på Vistan?

//Jonas
Utan att ha en någon eTrex Vista, har jag för mig att det går att programvarumässigt stänga av kompassen och tryckmätaren på Vista. Då bör den inte dra mer ström än övriga GPS er i eTrex serien. Manualen finns att ladda ner på http://www.garmin.com/products/etrexVista/manual.html men dom verkar inte uppdatera manualen vid programrevisioner.
Som någon annan skrev man kan aldrig ha för mycket minne, så satsa på en Vista om du har råd.

Per Brune /Garmin 12CX ägare
 
Kompassen

Man kan stänga av kompassen (den magnetiska, som tar mer ström) i en Vista. Höjdmätaren är alltid igång, men den tar nog inte speciellt mycket ström.

Den magnetiska kompassen är av så kallad "flux-gate" typ, vilket innebär att man driver spolar till nästan mättning. Då behövs det ett mycket litet yttre magnetfält för att verkligen få dem i mättning. Detta fenomen kan man sedan detektera genom att mäta strömmen genom spolen. Det är just dessa strömmar som äter på batteriet.

Tryckmätaren behöver inte sådana strömmar för att fungera.

Det finns ju mer minne i en Vista också. Även om elektronik är strömsnål, ska minnet ha något i alla fall. Det skulle vara intressant att jämföra strömförbrukningen mellan Summit, Legend och Vista, för att se om de av Garmin uppgivna tiderna på en uppsättning batterier beror på att respektive enhet tar olika mycket ström i "samma" driftläge, eller om de beror på att de har räknat med att om man har en magnetisk kompass, använder man den också ibland.

Anders
 
Re: Kompassen

apersson850; sa:
Den magnetiska kompassen är av så kallad "flux-gate" typ, vilket innebär att man driver spolar till nästan mättning. Då behövs det ett mycket litet yttre magnetfält för att verkligen få dem i mättning. Detta fenomen kan man sedan detektera genom att mäta strömmen genom spolen. Det är just dessa strömmar som äter på batteriet.

Anders

Det är ju även så att man kan ställa in vid vilken hastighet och efter hur länge den ska gå igång. Det borde ju innebära att om man är i ständig rörelse i tillräckligt hög hastighet, tex vid cykling borde inte kompassen dra någon ström ur batteriet. Eller är det så att kompassen måste kallibreras om om spolarna förlorar strömmen?

/Robert
 
Helt rätt

Det stämmer. Om man promenerar kan man sätta gränsen vid 4 km/h. Då kopplar den strömslukande kompassen ur sig även vid hyfsad promenadtakt.

Kalibreringen behöver göras om anhopningen av magnetiskt material nära givaren ändras, exempelvis för att man byter batterier till en typ som kanske inte är identisk, magnetiskt sett. Den behöver inte göras bara för att kompassen slås av och på.

Anders
 
Vista ström

Har gjort en liten märning på min vista
Strömmen pulserar och varierar med ett intervall på ca 7-12mA när den jobbar. Var på mätverdena är medelvärden

Off 83uA (0,083mA)
On / Sökersatteliter 128mA
Hittat / Navigerar 126mA (Normal)
123mA (Batterispar)
60mA (GPS Off)
Kompass 30mA
Lyset 27mA
Bläddra i meny (pinnen) 2mA

Ex: Om man knallar runt i skogen med kompassen på så
går det åt ca 156mA. i mitt fall så har jag
VARTA NI-MH 1400mA. Med en verkningsgrad på 70%
som är ganska normalt så skall den gå i ca 6,2 timmar
Men jag har bara fått den att gå som best ca 5 timmar
Det är nog många faktorer som påverkar arbetstiden
typ: Temperatur , Laddaren , Batterikvaliteten

// Bernt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...