Laddbara batterier?

Enligt reklam i TV4 för laddbara R6-batterier skall dessa hålla 1,5 volt, till skillnad från "vanliga" laddbara R6, som ju håller 1,2 V.
Är det nån som testat batterierna och laddaren i reklamen? Jag har lyckats missa namnet och tillverkaren -- nån som varit mer uppmärksam än jag?
Med tanke på tidigare frågor i forumet ang. just laddbara batteriers begränsade spänning vore det intressant att jämföra med dessa.
Eller de kanske inte är nåt att ha för GPS-användare?

Hälsningar
Stefan N.
 
Laddbara alkaliska batterier

Hej!

Jag har inte sett reklamen, men det finns laddbara alkaliska batterier som säljs bl.a av Clas Ohlson (www.clasohlson.se). De håller 1.5V och kan laddas med den medföljande laddaren. Priset för laddare och 4 st R6 är ungefär detsamma som för 4 st NiMH + laddare.

Jag provade dessa alkaliska batterier men lämnade tillbaka dem när jag förstod hur de fungerade. Enligt vad jag har läst är dessa bra till apparater som drar lite ström eftersom de inte håller så många laddcykler. Reklamen säger ofta att de klarar väldigt många cykler men det finstilta avslöjar att det bygger på att de inte är urladdade helt (utan knappt använda innan de laddas igen).
Vid "djupa" urladdningar har jag läst att kapaciteten är halverad efter så få som 20-50 laddningar.

Vad jag kan förstå är laddbara alkaliska batterier inte att rekommendera för GPS alltså.

Däremot kan jag rekommendera GP:s 1800mAh NiMH batterier som säljs av bl.a Expert och Siba.

En bra batterisajt är http://www.buchmann.ca.

mvh Lars
 
Min går bra på 1.2V laddbara

Jag har i bara använt olika NiCd och NiMH i min Garmin e-trex, aldrig vanliga batterier. När man drar ström ur vanliga 1.5V sjunker spänningen en del pga inre motstånd. I NiCd och NiMH sjunker spänningen mindre, jag har inte mätt men skulle gissa att vanliga batterier skulle ligga på 1.3V och laddbara på 1.15V i GPSen. Jag misstänker att GPSen klarar ner till 2V (2 batterier) innen den stänger av sig.
/Olof
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.