12 V laddare för R6 batterier

Såg ett GP kit med R6 batterier och 12 VDC laddare i fönstret på en Expertbutik medan jag väntade på bussen (punka på cykeln :( ) i kväll. Det var för mörkt att se vad kitet kostade och se data. Är det någon som provat ?. Jag har letat länge efter en 12 VDC laddare men tycker att 69-361-35 från ELFA har för liten laddningsström.
Efter lite letande på nätet hittar jag 040043 och 040044 på Teknikmagasinet

Per Brune
 
Jag har en sådan GP Powerbank Smart, och det är den bästa laddare jag haft.

Den laddar 4 st AA/R6 1800 mAh fulla på en knapp timme, när batterierna är färdiga så går den över till underhållsladdning.

Egentligen är det fyra laddare, en i varje fack med temp och spännings/ström övervakning av alla de slag.

Lysdioder talar om när det är klart.

Den tar även NickelCadmium batterier. Och AA/R6 samt AAA/R03.

Den har en spänningsomvandlare att sätta i vägguttaget, som sen via en vanlig sladd och standardkontakt förser laddaren med 12V spänning. Den går utmärkt att ha i bilen, bara att skaffa en ciggkabel och plugga i.

Nu har förresten GP släppt sina 2000-batterier. De skall ha en kapacitet på 1950 mAh och fick toppbetyg i test i senaste Elektronikvärlden.

När jag kör till Norge på jobb så brukar ett par GP 1800 mAh ofta räcka hela vägen ca 10-12 tim resa. Och då är Vistan på hela tiden och flera timmar med belysningen på och med både färdvägs reg och kartbilden framme hela tiden. Ett bra betyg anser jag.

MVH Tony
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.