Batterier och com-portar

Batterier:
Funderar på att testa Litium batterier eftersom jag tycker att mina uppladningsbara (NiMH) räcker dåligt nu när det börjar bli lite kyligt. (ca:3timmar mot normalt 6-7 timmar). Är det någon som testat Litium och är de verkligen så bra som de (i butiken) säger...?

COM-portar:
Har haft stora problem (hänger sig gång på gång) med att tanka upp kartor och nya uppgraderingar till min etrex Vista. Jag har provat på två stycken bärbara datorer. Nu har jag testat på en stationär dator - och då gick det som på räls....
Det är ju kalas! ..men jag vill ju även kunna köra med min bärbara. Port-inställningarna verkar vara desamma..
Någon som har några förslag..?
 
RS 232

Kommer du ihåg det där med "RS 232 physical layer"?
En eTrex Vista har inte spänningar i sin serieport enligt specifikationen för RS 232. Den litar på att maskinen i andra änden ska fixa det.

Bärbara datorer har ofta inte heller rätt spänning, eftersom batteridriften inte alltid gör det så lätt för konstruktörerna. Då litar de också på att grejen i andra änden ska dra upp nivåerna, så att det ska fungera bra.
Jag har provat min Vista tilsammans med min HP48 (programmerbar miniräknare). Båda har usla RS 232 portar, men fungerar var för sig mot en dator. Kopplar jag ihop dem med varandra är det helt dött.
Jag hade exakt samma problem med ett enkelt mätinstrument och en HP48 på jobbet.

En ganska enkel lösning är att operera in ett batteri i kabeln, som flyttar nivån en bit.
Hur det ska göras beror på hur de två enheterna är funtade. Ibland kan man lägga ett 1,5 V batteri i serie med en dataledning. Ibland passar ett 9 V batteri och ett motstånd som pull-down bättre. I värsta fall får man bygga en burk med riktiga RS 232 line drivers, men det har jag bara behövt tillgripa i ett fall.

Men exakt hur du ska göra kan jag inte svara på. Ett oscilloskop inkopplat på kabeln visar naturligtvis precis hur nivåerna ligger, i din uppkoppling, och då kan man också avgöra vilken motåtgärd som är lämplig.

Jag har kört en hel del från en bärbar, utan problem, med en USB -> RS 232 omvandlare. Den verkar fungera utmärkt.

Anders
 
Batterifix

Det som det brukar fuskas med i RS 232 implementationer är den negativa spänningen. Signalerna ska egentligen vara -3 V eller lägre för en etta, +3 V eller högre (max +/- 15 V) för en nolla. Signaler mellan -3 V och +3 V räknas som odefinierade.

En del prylar, ex. vis. en Vista, kör mellan 0 V och 3 V. Om man då stoppar in ett 1,5 V batteri baklänges på dataledningen (i serie med denna), sänker man alltihop till mellan -1,5 V och + 1,5 V. Då fungerar det oftast, trots att båda signalerna egentligen ligger i det odefinierade området.

En del grunkor kör mellan ej aktiv och någon positiv spänning. Då kan man koppla in ett 9 V batteri (också med minuspolen till signalen) i serie med ett lämpligt motstånd, allt detta parallellt mellan signal och jord. Batteriet kommer då att dra ner signalen till negativ nivå när utgången är från, men utgången överröstar batteriet (som ju har begränsad inverkan, tack vare motståndet) när den är tillslagen.

Lämpligt mostånd beror på drivförmågan hos utgången. Nån kiloohm eller så verkar rimligt.

Anders
 
usb...

Eftersom jag vare sig har oscilloskop, lödkolv eller kunskap så fick det bli ett öppet köp på en usb->rs232.
Provade först ett par gånger på vanliga com-porten, men det sk-t sig varje gång.. usb grunkan funkade däremot utmärkt! Hängde sig inte en enda gång (peppar,peppar).
Än så länge nöjd alltså!

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis R6 / AA Laddbara batterier? Navigering 9
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
Anders.Appelqvist Uppladdningsbara batterier!!?? Navigering 7
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8
niben Hur många batterier till GPSmap 60CS Navigering 8
Dertz Batterier AA 2350 maH 1.25v Navigering 0
3313 GPS, batterier i kyla. Navigering 2
blomgren Batterier till Magellan Navigering 4
Ka-Ka Uppladdningsbara batterier till GPS Navigering 16
CyberJunkie Uppladdningsbara batterier / laddare?? Navigering 9
ekis Kyla och batterier Navigering 28
Brune 12 V laddare för R6 batterier Navigering 2
lod Vista batterier mm Navigering 13
Arstuga Laddbara batterier? Navigering 2
salgo60 Batterier Litium Navigering 6
Aico Com port alias / mapping Navigering 0
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
klintrot Från USB till en virtuell com-port Navigering 14
RedBreather Blåtand & com portar & ppc Navigering 1
Vandrare Problem med com-port Navigering 6
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Lasse L Ny Seaclear 3 Com-portar Navigering 3
malman SW COM-port splitter? Navigering 4
Matriix1 COM-komponenter för kartdatabasåtkomst? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.